- Gäst
- Oregistrerad ●
Nu är det dags för en 120-giggare och osx på min kub.
Hur stor partition behöver osx?
Bara systemet alltså, har tänkt ha en till system och en till annat.
Om man vill lägga in os9 - hur stor partition behöver den då
Jag har inte pysslat med partitioner förr, så alla tips tas tacksamt emot.
Tjena! Själv kör jag OS X på en iMac 500, 30 gig hd på följande sätt:
OSX: Systemdisk, program och lite office dokument, typ. 8 gb. ger hyfsad plats för program och så.
OS9: Kör knappt några program här, ca 1,5 gig
Media: Resterande.
Så kör på 10 gig osX och tillhörande program, os 9 efter behov, och resterande för det feta mp3 och divx arkivet
Har du speciella behov för stora temp-filer, program eller så, så får du ju bre på där efter!
Jamerson, har läst någonstans att OSX går betydligt snabbare om det finns minst 1,5-2 GB ledigt... det har väl antagligen med swap filen att göra, som du ska kunna ställa in vart den används... men gör du 10-15 GB för OSX plus program...
quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
Jamerson, har läst någonstans att OSX går betydligt snabbare om det finns minst 1,5-2 GB ledigt... det har väl antagligen med swap filen att göra, som du ska kunna ställa in vart den används... men gör du 10-15 GB för OSX plus program...
Menar du att det blir snabbare om man på befintlig partition lämnar 2GB för swapfilen eller menar du att man kan/bör dedikera swapfilen till egen partition genom att skriva något mysko i Terminalen... kan någon klargöra detta och hur man går tillväga. Eller är det bara slöseri med tid... kan gärna tänka mig att ha det så i kombination med att Photoshop får egen skatchutrymme.
Olle
Man behöver inte använda terminalen för att flytta swapfilen. Du kan flytta den med hjälp av denna, http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13514&db=mac
Har använt den några gånger då min osx disk protesterade, skulle göra en film från videkamera till videocd format vilket gjorde att swapfilen drog iväg så den inte fick plats på min osx disk.........
Martin
quote:Skapades ursprungligen av: jamerson:
man ska alltså köra program och osx på samma partition?
ok!
tack!
OS X kommer ju automatiskt lägga in diverse program när du installerar det. Dessa bör du låta ligga kvar i Applicationsmappen, annars kan det bli besvär vid systemuppdateringar och liknande (tro mig, jag har provat...)
Sedan tycker jag det är praktiskt med alla program för OSX på samma partition. En del program låter sig bara installeras på samma partition.
Att partitionera hårddisken är ett bra sätt att strukturera sin data enligt mig, samt gör det enkelt att t ex bara tömma OSX disken om man vill installera om systemet.
jahaja....
Jag håller på att sopa rent inför Jaguar-installation och vill ha tips jag också.
Jag har en 80GB disk och en 30 GB disk i min G4/400. Jag har förstått att jag skall ha en partition på ca 15 GB där jag lägger system plus program...eller?
Var skall jag läga user mapparna? Jag tror jag såg Micke W skriva att det är bra att ha dem på annat håll så man lätt backar upp vid ev. ominstallation av systemet. Stämmer detta? Om User-konton ligger på annan partition - skall jag göra nåt särskilt så att systemet hittar dom?
Finns det slutligen någon poäng att dela upp en disk bara för att just dela upp den eller kan/bör jag behålla 80giggaren som en enhet?
Anders
Oki - skall jag lägga systemet och users på den stora eller vad....
Tänkte faktiskt försöka inrätta mig och jobba med users-mapparna som mr.Jobs tänkt (movies, documents, music, etc....)
Men det hör ihop med frågan jag ställde om man huruvida man kan lägga user-mappar på annan partition än den där systemet ligger.
Är det nån som har konkreta förslag på hur jag skall göra med mina diskar?
Anders
Här finns mer än väl utförliga beskrivningar på hur man lämpligen delar upp sina diskar:
http://www.kung-foo.tv/xtips.php
Jag har dock nöjt mig med följande 3 partitioner på min 20 gig PowerBook:
10 gig + 5 gig + "resten"
10:an har jag döpt till "Users"
På 5:an ligger själva OS X
På "resten" ligger OS 9 + en mapp "Applications 2", där jag installerar alla program som inte kommer från Apple och alltså inte påverkas av Software Update.
Via NetInfo Manager har jag "lurat" systemet att Users finns på min partiton Users.
quote:
Open the NetInfo Manager application. Select the user to edit from the "users" directory in the main window. In the bottom pane, the property-value pairs for the selected users will be displayed. At the bottom, the property "home" is shown with value "/Users/username". Replace this with "/Volumes/Users/username".
Sedan har jag som root raderat mappen "Users" från partitonen med systemet.
Med denna lösning kan jag alltså installera om hela systemet och ändå ha kvar mina dokument, inställningar och program.
Jag har inge brytt mig om att flytta swap-filen eftersom jag endast har en disk.
Tack!
men ´swap-filen´......ehh...vad är det?
Anders
Swap-filen är den fil som systemet använder för att utöka arbetsminnet och använda det effektivt. Se det som virtuellt minne som i OS 9 fast en miljon gånger bättre, typ. En sådan fil skrivs och läses väldigt mycket om man har lite minne i datorn samtidigt som man har många program igång. Då kan man uppleva att datorn tuggar väldigt mycket vilket brukar kallas att den "swappar" på bra svenska...
En del hävdar att det är bra att lägga swap-filen på en egen partition, helst en partition på den del av hårddisken som är snabbast åtkomlig. För de flesta är detta nog rätt mycket överkurs. Fanns en lång tråd om detta tidigare vill jag minnas, om du vill läsa mer om olika åsikter om detta.
quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Tack!
men ´swap-filen´......ehh...vad är det?
Anders
Jo. OS X använder sig av sk. swap-filer för att lagra det som inte rymms i RAM-minnet, enkelt förklarat. (Även kallat Virutellt minne).
Ju mer RAM-minne, destå mindre behov av swap-filer. Systemet lägger alltid upp en fil som är ca 70 Mb stor, så hur mycket minne du än har i datorn kommer det alltid att finnas en sådan fil.
Med mina 512 Mb RAM använder systemet dock inte swap-filen alls, iprincip.
Den eventuella prestandaökning man får av att flytta swap-filen till en snabbare disk är, milt sagt, omdiskuterad
Om du kör kommandot
"top -du -s5" i terminalen kan du se "Pageins" och "Pageouts" - vilket skvallrar om aktiviteten i det virtuella minnet.
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">Processes: 54 total, 2 running, 52 sleeping... 169 threads 10:21:06
Load Avg: 0.35, 0.31, 0.31 CPU usage: 10.7% user, 1.0% sys, 88.3% idle
Networks: 0 ipkts/0K 0 opkts /0K
Disks: 0 reads/0K 0 writes/0K
VM: 0 pageins 0 pageouts
PID COMMAND %CPU TIME FAULTS PGINS/COWS MSENT/MRCVD BSD/MACH CSW
1242 Window Man 3.8% 8:44.53 0 0/0 122/6 0/201 137
1256 Microsoft 2.9% 3:53.96 1 0/1 102/22 124/257 154
1585 Terminal 1.9% 0:02.13 3 0/0 13/12 7/131 82
1262 Internet E 0.9% 10:07.88 1 0/1 38/30 2/176 93
1277 PageSpinne 0.9% 2:39.67 1 0/1 6/6 0/125 55
102 configd 0.9% 1:39.64 4 0/0 16/14 0/20 6
0 kernel_tas 0.0% 6:29.76 0 0/0 1674/770 0/0 1918
174 ATSServer 0.0% 3:32.95 0 0/0 0/0 0/0 0
1254 Finder 0.0% 3:19.18 0 0/0 0/0 0/102 52
1269 GraphicCon 0.0% 2:01.53 1 0/1 3/2 0/110 54
1483 System Pre 0.0% 1:46.48 0 0/0 0/0 0/104 52
1318 BBEdit 6.5 0.0% 0:58.50 2 0/1 0/0 0/102 52
1321 Acrobat Re 0.0% 0:51.79 1 0/1 12/6 0/127 61
1253 SystemUISe 0.0% 0:50.44 0 0/0 0/0 0/104 55
1249 Dock 0.0% 0:45.74 0 0/0 0/0 0/102 51
[c-fe6972d5:~] </pre>
Det var ett långt svar - hoppas jag inte overdid it!
Jag skulle nog säga att den disken är så liten att det inte är värt det. Men det kanske finns andra som inte håller med?
Jag har själv en iBook 500 med 10 gig och när jag installerade 10.2 så valde jag att skippa partitioner helt, tidigare hade jag haft en OS 9-partition på 1,5 gig vilket jag tyckte var rätt smidigt att ha. Men nu har jag inte längre OS 9 alls, så då fanns det ingen anledning att ha den partitionen.
quote:Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Ju mer RAM-minne, destå mindre behov av swap-filer.
Det är sant. Ju mer riktigt minne desto mindre behov av att skriva till disken. Men visst är det samtidigt så att swap-filen blir större ju mer minne man har?
Vad säger ni om detta dårå:
30GB delas i:
5 GB system
25 GB Applikationer + websajter
80GB delas inte men hostar bl a Userskontona...
Var det bra eller?
Anders
PS. Classic....vad är det? DS
Anders, om det är så att din 80GB hårding är modernare (läses ´snabbare´) så kan det vara smart att lägga systemet på den.
Jag tycker att det är rätt smart personligen att ha en partion för "downloads" och ev. swap-filen (som jag personligen inte ändrat något alls) ...
Men att ha en partion som gärna kan få heta "downloads" och är på några GB ... rikta sina "Hämtade Filer" dit... ev. lägga swap-filen där ... det är något jag i stort sett redan har... ska dock ta tag i swap-filen inför jag-wire flytten. Tycker det är skönt att veta om att hårdingen inte får lida av mycket fragmentering hehe
Jag har 40GB hårding i min QS 733MHz och tänkte väl antingen köra 3 partioner där en är system och program, en för users och en för downloaded files och swap-filen... Annars bara köra med swap-filen och downloaded files och resten för system och users...
känner att mitt inlägg spårat ur lite.. bara skriver och skriver (så kan det gå när man bara sitter och väntar på att studentexpeditionen ska öppna, grrrrr).
Mvh
Jag tror MacOSX föredrar att ha programen på samma hårdisk och samma partion som OS:et. Detta eftersom i och med OSX10.2 fixar systemet s.k. "pre-bindings" av program automatiskt och detta fungerar endast OM programmet ligger på samma disk/partion som OSX ligger på.
För övrig skall, enligt vad jag hört, SWAP-filen helst ligga på en separat HD på en separat partionsion från systemet.
Självklart skall system och program ligga på en så snabb disk som möjligt (7200rpm).
Själv kör jag:
- 30 GB för OS/Program/USER
- 25 GB för filer
- 5 GB för SWAP
Att ha en separat partion downloads kan vara en bra ide!
I Finder:
Välj Go > Go to folder...
Skriv "/var/vm/"
OK
Nu visas dina swapfiler!
Det behövs knappast mer än 500 Mb - 1 Gb, om man nu bemödar sig med besvärert att göra en särskild partition...
Tycker själv det är mer besvälrligt än bra.. :rolleyes:
OK Off-topic:
Här finns ett bra hjälpmedel för att kolla minneshanteringen:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11529&db=mac
I hjälpfunktionen finns en mycket lärorik info om hur OS X hanterar minnet!
[ 26 Augusti 2002, 15:28: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]