Jag har inte arbetat i Unicell men jag kan konstatera att demoversionen har ett vidrigt gränssnitt.
Du blir knappast gladare av det här svaret, men ALLA administrativa system har ett "vidrigt" gränssnitt om man jämför med vanliga bruksprogram. Anledningen verkar ofta vara att de som utvecklar de programmen gör det i något relativt plattformsoberoende, högnivå-4G-språk som gör att det går mycket snabbt att utveckla och att de kan koncentrera sig på att få programmet att hantera siffrorna rätt. Användargränssnittet blir däremot lite som det blir - en slags minsta gemensamma nämnare som inte ser ut att höra riktigt hemma på någon plattform men som ändå fungerar relativt bra.
Själv är jag förvånad över att SPCS fortfarande verkar kunna kränga program för Windows som ser ut att vara gjorda i Visual Basic för 16 bitarsdatorer - fast de kanske fortfarande använder den där gamla licensen som de köpte för 10 år sedan?
Och jag är också på jakt efter ett program som inte är så jäkla låst till ett visst land, utan som klarar av att bokföra i en massa olika valutor för samma företag och att hantera aktiekapital i flera olika valutor (företaget finns i UK, har aktier utgivna dels i GBP, dels i EUR, har bankkonton i UK, Sverige och Tyskland i GBP, SEK och EUR samt fakturerar kunderna i ytterligare några olika valutor som ibland kommer in på GBP-kontot, ibland på SEK-kontot och ibland på EUR-kontot samt ibland deponeras på ett USD-konto hos en av de större revisionsfirmorna i USA) samt klarar av att betala ut lönder och rätt hantera skatter och avgifter i flera länder samtidigt.
Det verkar antingen bli HansaWorld eller utsourcad MySAP som gäller för oss. Tokigt.