Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magstarkt att skapa insamlingar trots obefintliga nyheter

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I tråden om insamling till BigBertha dök följande inlägg upp som var intressant - låt oss diskutera det vidare i denna tråd!

Ursprungligen av Crafty:

Mycket bra sidor, och fantastiskt jobb... Men jag tycker i alla fall det är lite magstarkt att skapa insamlingar när det inte postats några nyheter sedan den 8/2 på 99mac, vad har hänt?

Innan jag kommenterar hade det varit jätteintressant att höra andra medlemmars ärliga svar kring mitt/vårt ansvar att skriva nyheter, göra reportage och överhuvudtaget erbjuda en gratistjänst som 99mac huvudsakligen är?

Om man bortser från det faktum att insamlingen inte gäller 99mac... Så har jag en observation... Jag tror faktiskt att Crafty säger det själv: sidorna är så mycket mer än bara nyheter. Något som framförallt gäller offtopic.se.

Vill jag läsa det senaste nyheterna så brukar jag besöka macfeber.se
Vill jag läsa och vara aktiv på sveriges bästa macforum så är det 99mac som gäller.

Visst är det trevligt med alla nyheter men jag tycker 99mac fyller en betydligt större funktion än att vara ett nyhetsmedium. Snabba nyheter/rykten kan jag lika gärna läsa någon annanstans.

Men självklart funderar man ibland när det är väldigt länge mellan nyheterna på förstasidan om den redaktionella verksamheten är nerlagd eller inte... Har full förståelse att man inte kan prioritera allt och jag tycker Björnström, Arvid och grabbarna gör ett underbart jobb som lägger ner all denna energi på denna webbplats!

Respekt...

Finns det inga nyheter att skriva om så finns det ju inga.
Det har ju inte varit några på flera dagar nu.

Niklas: Jag förstår ärligt talat inte vad ditt svar har att göra med Crafty:s påstående att det är magstarkt av oss att vädja om frivilliga bidrag för att finansiera uppgraderingen av servern som i sin tur driver våra gratisforum?

Ursprungligen av Björnström:

Niklas: Jag förstår ärligt talat inte vad ditt svar har att göra med Crafty:s påstående att det är magstarkt av oss att vädja om frivilliga bidrag för att finansiera uppgraderingen av servern som i sin tur driver våra gratisforum?

Som jag fattade det så driver Bigbertha ipod.se och offtopic.se och inte 99mac.se. Har jag fått för mig fel så tar jag tillbaka mitt tidigare och detta inlägg.

Offtopic.se är inget nyhetsdrivet forum och att säga att det är magstarkt att be om pengar p.g.a. att det inte presenteras nyheter där eller här på 99mac.se känns för min del fel.

iPod.se är lite mer nyhetsdrivet och där kan man ställa sig frågan.

Vart 99mac kommer in i bilden mer än med dig Björnström och att det är systerforum vet jag inte riktigt. Vad jag dessutom ville säga är att värdet i 99mac.se inte är nyheterna, utan alla medlemmar och all information.

Ursprungligen av Björnström:

Niklas: Jag förstår ärligt talat inte vad ditt svar har att göra med Crafty:s påstående att det är magstarkt av oss att vädja om frivilliga bidrag för att finansiera uppgraderingen av servern som i sin tur driver våra gratisforum?

Tycker inte det är magstarkt alls, faktiskt. En vädjan är ju bara en vädjan, ingen är ju tvingad. Tror inte många har 99mac.se som sin huvudkälla för mac-nyheter, det finns specialsidor för detta som uppdateras flera gånger om dagen. Att intresserade kan skänka pengar är ju bara bra för forumets framtid, så man kan ta del av det fantastiska forumet och reportagen.

Du och dina kollegor lägger uppenbarligen ner ett stort jobb på sidorna, även om inte alla små nyheter dyker upp här. Och ni gör det utan att kräva betalt av användarna. Att sen be om ett litet bidrag från intresserade med pengar i fickan är väl inget konstigt? Finns insamlingen kvar den 25:e så är jag med, måste äta tills dess dock. (Jo, det måste jag!)

Kör på!

Angående de funderingar Crafty framförde:

Det finns väl ett utryck som heter "Man blir vad man äter", dvs. OM/NÄR medlemmarna inte för fram en massa lysande tips så kan det bli så att nyheterna inte kommer lika ofta. Det vore mycket intresant att få lite statistik på hur alla 5-6 forum besöks och OM Martin tycker att det går att försvara en så pass rask utbyggnad - jag har ingen insyn i detta men kan oroas lite över OM krutet möjligen läggs ned på för många forum. Tills vidare vill jag tro att besluten är väl underbyggda och har inga tankar om att sätta mig till doms över hur Martin tänker.

Mvh - Olle Jonsson
+++

Bra svar - men ni missar fortfarande det jag är ute efter:

Har jag/vi ett ansvar att leverera nyheter eller överhuvudtaget erbjuda några tjänster till alla som använder våra kostnadsfria tjänster? Har en sådan medlem något ansvar gentemot oss?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 20:36

Jag tycker att folk är väldigt snåla när det gäller att komma med bidrag till kostnadsfria sajter. Folk verkar inte förstå att det kostar att driva stora sidor. Själv skulle jag lägga ner sidor om folk inte vill sponsra om det är så att drivkraften/intresset börjar sina. Då kanske alla besökare skulle förstå att faktiskt ingenting är gratis...

När det gäller 99mac:s nyheter så lockar inte dessa. Om jag var Martin skulle jag nog skippa nyhetssidan och istället låta ett omarbetat forumindex vara det som finns direkt på 99mac.se

Har förresten bidragit med lite pengar

Ursprungligen av Björnström:

Bra svar - men ni missar fortfarande det jag är ute efter:

Har jag/vi ett ansvar att leverera nyheter eller överhuvudtaget erbjuda några tjänster till alla som använder våra kostnadsfria tjänster? Har en sådan medlem något ansvar gentemot oss?

Som jag ser det så har du inget annat ansvar än gentemot dig själv och vad du vill uppnå.
Vill du uppnå ett slags kontrakt gentemot oss användare så är det ett ömsesidigt ansvar och val grundat på en överenskommelse som är mer eller mindre uttalad.
Jag som användare ser 99 och fattar helt enkelt ett beslut om att delta eller inte.
Jag som användare kan komma med förslag eller synpunkter eller avstå men knappast ta mig friheten att kräva ngt.
I ett betalforum är det en tjänst jag betalar för och den tjänsten är reglerad i ett avtal.

Nej du har ingen skyldighet att servera någonting men jag tror du är, väl medveten om att det i en generös hantering av medlemmar finns en potential till ngt mer. Var brytpunkten ligger är svår att säga för mig.

För egen personlig del har jag ett ansvar gentemot gratistjänsten att bete mig hyffsat och vara en i viss mån, bidragande del av den kunskapsbank som här finns.

Ngt sånt du efterlyste?

Ursprungligen av Björnström:

Bra svar - men ni missar fortfarande det jag är ute efter:

Har jag/vi ett ansvar att leverera nyheter eller överhuvudtaget erbjuda några tjänster till alla som använder våra kostnadsfria tjänster? Har en sådan medlem något ansvar gentemot oss?

Nej, och nej. Gratis är gratis, och en sådan tjänst kan försvinna när som helst om ingen betalar för den.

Ja ETT ansvar finns och det är att hålla rent i alla diskusionsforum så att betalande och icke betalande medlemar följer lagar och siternas spelregler - MEN utöver detta så finns inga skyldigheter att bedriva redaktionell verksamhet i form av nyhetstjänst a´la prenumration liknande den som MacWorld bedriver.

Nu är jag inte Martin men OM jag vore det så skulle jag slå ihop samtliga siter och göra det till en portal där enbart betalande medlemmar fick tillträde, jag skulle helt enkelt tröttna på att folk tog för givet att allt alltid ska vara gratis. Nu får jag säkert pisk för detta men det struntar jag i. Tur va - ja att jag inte får bestämma om framtiden

Olle

Diskussionen om vilka sajter vi driver och vad ska göra med dom är irrelevant just nu.

Min enda poäng är: Vad förväntas av mig och 99mac teamet? Och vad kan vi förvänta oss av dig?

Ursprungligen av Björnström:

Diskussionen om vilka sajter vi driver och vad ska göra med dom är irrelevant just nu.

Min enda poäng är: Vad förväntas av mig och 99mac teamet? Och vad kan vi förvänta oss av dig?

Jasså, du menar sååååå.

Jag förväntar mig (om jag nu får använda ordet förväntar mig, jag har ju faktiskt inte betalat för att få besöka forumet.... säg att jag förväntar mig följande så länge forumet drivs som nu...)... alltså, jag förväntar mig att ni fortsätter leverera en högkvalitativ sida, en välmodererad forummiljö med hög nivå, utan påhopp och personangrepp. Detta har 99mac levererat i många år, och det är nog säkert skälet till att så många besöker den. Alla andra tjänster och funktioner är fina bonusar.

Av medlemmarna kan du förvänta dig att vi sköter oss, samt visar oss lite tacksamma och hjälpsamma. Tycker nivån på 99mac.se är väldigt hög, pga av proffsig personal och en bred och bra medlemsbas.

Jag betalar för mycket till vardags som håller betydligt lägre kvalitet än 99mac.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-20 21:24

som icke betalande medlem kan man inte heller ställa några krav! (eller?) vi är ju alla här för att vi vill vara här..

jag ser 99mac som ett utmärkt forum och inte som en kvällstidning.

Ursprungligen av Björnström:

Vad förväntas av mig och 99mac teamet? Och vad kan vi förvänta oss av dig?

OK, med risk för att lägga mig i för mycket kommer här två korta svar:

1. Förväntar mig att ett lågt maxtak sätts för hur många inloggade icke betalande medlemmar som kan nå siterna varje dygn... bör kunna minska den bandbredd som går åt och som inte är gratis.

2. Av oss bör du förvänta dig att vi i större utsträkning bidrar med vad som kan klassas som nyhetsliknande inspel och som möjligen kan leda till ledarinlägg (kallar det med flit inte för nyheter).

Nu åker jag hem - Olle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-20 20:51
Ursprungligen av Björnström:

Min enda poäng är: Vad förväntas av mig och 99mac teamet? Och vad kan vi förvänta oss av dig?

Jag förväntar mig faktiskt att i viss utsträckning få lite nyheter från 99mac. Ett tag dök nyheter och tester upp alltmer och jag och började förvänta mig det, skapade mig lite av ett beroende. Självklart förstår jag att ni inte kan rapportera om något som inte händer och jag vet inte riktigt anledningen till varför det har uteblivit de sista veckorna. Det viktigaste för mig är förstås forumet. Jag blev däremot besviken på när det utlovade testet av Mac mini uteblev.

Personligen gör jag det jag tycker är rätt... får jag ut det jag förväntar mig av er betalar jag för medlemsskap och, som i detta fall, hjälper till med insamling.

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-02-20 23:59
Ursprungligen av Björnström:

Min enda poäng är: Vad förväntas av mig och 99mac teamet? Och vad kan vi förvänta oss av dig?

Om ni säger att ni har som ambition att leverera nyheter så förväntar jag mig att ni gör det. Oavsett om ni tar betalt eller ej. Så fungerar det för mig. Om någon säger att dom skall göra något så förväntar jag mig att dom gör det. Men jag tror att det finns stor förståelse för om man ändrar sig ambition i denna fråga p.g.a tidsbrist eller annat. Vi skall inte glömma att det bedrivs mestadels ideellt och jag tycker att man skall se skillnaden på förvänta och kräva. Tar någon betalt anser jag att man kan kräva mer.

99mac styrka är på ett sätt nyheterna. Inte det redaktionella nyheterna utan de tipsen medlemmarna kommer med. Detta för mig in på vad man kan förvänta sig av medlemmarna. Jag förväntar mig att man delar med sig av sin kunskap och sitt vetande. Det är det som gör 99mac till den kunskapsbas det är. Det gör oss på ett sätt delaktiga i innehållet. Jag äger min kunskap men bjuder på den, skulle någon ta betalt (tjäna pengar) för att erbjuda andra det jag bjudit på kan det hända att jag slutar. Att få in pengar till driften är något helt annat. Det hjälper jag gärna till med.. och har gjort vid ett par tillfällen.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar Björnström, kanske blev lite luddig men min ambition var hög 99mac är min favorit sedan flera år och besöks dagligen, mycket beroende på den öppna och generösa inställning som finns här. Den skall man vara rädd om.

/c

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 11:36
Ursprungligen av Björnström:

Diskussionen om vilka sajter vi driver och vad ska göra med dom är irrelevant just nu.

Min enda poäng är: Vad förväntas av mig och 99mac teamet? Och vad kan vi förvänta oss av dig?

Alltså, man kan ju tycka att det finns ett ansvar åt båda håll, visst. Ge och ta. Men det är ändå så, att oavsett om det är gratis eller inte så har medlemmarna vissa krav. Man tänker inte att "nej visst ja, det är ju gratis, så jag ska inte klaga"... det är så kan man tycka men så tänker man bara inte. Själv läser jag inga nyheter här så jag har varken saknat eller stört mig på rapporteringen men jag kan förstå om folk har klagomål och jag tror inte att man kan säga åt dem att vara tysta för att sidan är gratis. Finns sidan där, förväntar sig folk att det ska hända grejer.

Om ni inte tycker att ni hinner med nyheter, kanske ni borde tänka på att göra det mer klart i 99Macs framtoning att det INTE är nyheter det handlar om här. Annars kommer folk tro det och om det då inte hinns med, surnar de till.

Hoppas jag gjorde mig förstådd.

  • Medlem
  • 2005-02-20 20:41

Jag skiter i nyheterna. Jag skulle inte betala en spänn för att få macnyheter. För egen del skulle jag inte bry mig ett skvatt om 99mac:s nyhetsambitioner helt avskaffades - nyheterna diskuteras antagligen ändå. Jag ser 99mac som en kunskapsbas i första hand. En mycket användbar sådan.

  • Medlem
  • 2005-02-20 21:01
Ursprungligen av Baron:

Jag skiter i nyheterna. Jag skulle inte betala en spänn för att få macnyheter. För egen del skulle jag inte bry mig ett skvatt om 99mac:s nyhetsambitioner helt avskaffades - nyheterna diskuteras antagligen ändå. Jag ser 99mac som en kunskapsbas i första hand. En mycket användbar sådan.

Precis så ....jag tror 99mac har sin styrka i forumet .Macfeber och MW på nyheter.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-20 23:58
Ursprungligen av Baron:

Jag skiter i nyheterna. Jag skulle inte betala en spänn för att få macnyheter. För egen del skulle jag inte bry mig ett skvatt om 99mac:s nyhetsambitioner helt avskaffades - nyheterna diskuteras antagligen ändå. Jag ser 99mac som en kunskapsbas i första hand. En mycket användbar sådan.

Exakt så! /William

Återigen missar ni poängen, eller är jag otydlig?

Av en gratis-sajt kan man inte kräva någonting, man får det som serveras, gillar man inte innehållet så kan man gå någon annanstans. Man kan, och bör, ge tips och idéer till administratörerna på vad de borde satsa på för funktioner. Men om inte resurser finns så kan man inte kräva något så länge det inte kostar något. Jag tycker med andra ord att det är magstarkt av den personen som yppade det citatet att uttycka sig på det sättet om en frivillig insamling till en server som driver andra forum än 99mac.

Ju mer feedback desto bättre!

När jag vet vad som förväntas av oss kan jag lättare formulera målen för teamet som står bakom 99mac. Dessutom kan jag specifiera vilka resurser vi behöver för att leva upp till era förväntningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-20 21:04
Ursprungligen av Björnström:

[...]Dessutom kan jag specifiera vilka resurser vi behöver för att leva upp till era förväntningar.

Så att du kan skapa en ny insamling?

Vi har traditionellt sett inte använt oss av insamlingar, jag tror faktiskt att BigBertha-insamlingen är den första vi själva anordnar (rätt mig om jag har fel).

Verkligheten har kommit ikapp oss, jag och Arvid måste jobba heltid (med jobb som ger intäkter) för att kunna försörja oss, heltid innebär inte 08-17 för oss. Vår bästa redaktör och testledare Martin Belak och ett flertal andra duktiga skribenter jobbar numera för MacWorld som har möjlighet att betala för redaktionellt innehåll.

Det måste finnas en balans mellan förväntningar och dom medel som står till buds. Med rätt resurser skulle vi kunna knäcka vem som helst - idéer och förmåga finns.

Till skillnad ifrån många av er tänker inte jag bara på nyhetsskrivande, det finns väldigt många fler arbetsuppgifter även om dom kanske inte är lika påtagliga.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-20 21:28
Ursprungligen av Björnström:

Det måste finnas en balans mellan förväntningar och dom medel som står till buds. Med rätt resurser skulle vi kunna knäcka vem som helst - idéer och förmåga finns.

Bara ni inte knäcker er själva!

Mun och matsäck måste matcha. Ju förr man inser det desto bättre. Ingen är betjänt av en verksamhet som byggs ut och ut och ut för att sedan kollapsa tillsammans med de ansvariga.

Som icke betalande medlem är jag faschinerad över allt obetalt arbete som läggs ner på denna site. jag skulle gärna vilja stödja den genom ett medlemskap men det låter sig tydligen inte göras just nu.
För mig som använder siten som en kunskapsbas för i första hand mitt jobb som IT ansvarig för ett gäng macanvändare så skulle ett medlemskap sitta fint då jag kan betala det via företaget. Skänka pengar kan jag bara göra privat och det blir inte lika mycket.
Skapa ett företagsabonnemang där man tar hyfsat betalt det tror jag många skulle nappa på.

Sen tycker jag att Björnström och de andra på 99Mac redan idag gör mer än vad som förväntas av dem. Det kan inte vara lätt att hålla reda på alla dessa trådar och rensa bort det mest tokiga.

Tack för en bra site

Bevaka tråden