Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kommer Mellel 1.9

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart kommer Mellel 1.9 samt jag är snart en ny ibook-ägare samt switcher och ska skaffa ett bra word-program till ibooken. Jag har kollat runt och vad jag har förstått, sett och läst så verkar Mellel vara väldigt uppskattat. Hur är många är det som använder Mellel här på 99mac? Vad tycker ni om det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 11:43
Ursprungligen av greenjuice:

Snart kommer Mellel 1.9 samt jag är snart en ny ibook-ägare samt switcher och ska skaffa ett bra word-program till ibooken. Jag har kollat runt och vad jag har förstått, sett och läst så verkar Mellel vara väldigt uppskattat. Hur är många är det som använder Mellel här på 99mac? Vad tycker ni om det?

Jag kan tyvärr ej hjälpa dig, men är också nyfiken på Mellel. du har inte testat än?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 13:17

Nu har jag tankat hem Mellel 1.9 (jag har inte registrerat ännu, utan kör testversionen), jag har inte hunnit testat några mer avancerade funktioner, men en sak slog mig direkt: Mellel känns oerhört rappt och responsivt.

Det som skulle kunna vara ett aber med en ny, spridningsmässigt liten ordbehandlare, är väl det nya, lilla filformatet. Men det finns ju pdf!

Vänligen, Ylan

Auto-numbering

Jag har redan köpt licens till Mellel och använder den regelbundet. Men jag håller fortfarande på att lära mig den. Först ikväll har jag lärt mig outline-funktionen och auto-numbering, det var rätt krångligt ibörjan men det finns flera instruktioner och brukanvisningar om Mellels olika "magiska" funktioner att ladda ner på företagets hemsida. Tydligen har många frivilliga hjälpt till att skriva mer pedagogiska instruktioner om Mellel. Som det står bland brukanvisningarna - att Mellel är lite svårt att lära sig i början pga den skiljer sig från andra traditionella word-program...

Håller med, Mellel är responsivt, har enkelt design och dessutom lätt att skriva på det! Men är fortfarande på nybörjare-stadiet. Dock saknar jag PDF-funktionen i Mellel men hoppas det kommer att implenteras framöver. En annan sak, Mellel är billigt - bara 39 dollar.

// Mellel-elev :rolleyes:

Dock saknar jag PDF-funktionen

Vilken PDF-funktion menar du då?

F ö tycker jag Mellel är den överlägset bästa ordbehandlaren, men det finns ett litet problem med den, och det är exporten. Oavsett om man exporterar till wordformat eller till rtf så försvinner fotnoterna. Oerhört irriterande.

Ursprungligen av Godzilla:

Vilken PDF-funktion menar du då?

I OpenOffice och Nisus finns en funktion av PDF-export. När du har skrivit ditt arbete klart och skall skicka till nån person som inte har Mellel, då kan man exportera sitt dokument som PDF. Det hade löst många problem tycker jag för jag tycker det är onödigt attt fokusera på att kunna importera eller exportera word-fil när man istället kan använda PDF-formatet. Mer praktiskt.

Jonas

• Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:38

I OpenOffice och Nisus finns en funktion av PDF-export. När du har skrivit ditt arbete klart och skall skicka till nån person som inte har Mellel, då kan man exportera sitt dokument som PDF. Det hade löst många problem tycker jag för jag tycker det är onödigt attt fokusera på att kunna importera eller exportera word-fil när man istället kan använda PDF-formatet. Mer praktiskt.

Jonas

Det är ju lätt fixat med en smärre omväg. Välj "skriv ut" och välj spara som PDF och skicka sedan filen.

Det var det jag trodde du menade, men man kan ju skriva ut till pdf med hjälp av den inbyggda utskriftsfunktionen i Mac OS X (10.2 och uppåt tror jag det är). Alltså alla program som kan skriva ut, kan du göra PDF:er i (förutsatt då att de som gjort programmet absolut inte vill att man skall kunna det, t.ex. går det inte i Adobe Reader vill jag minnas.)
Man väljer alltså bara "skriv ut" och trycker på "spara som pdf" så blir det bra.

Ursprungligen av Godzilla:

Det var det jag trodde du menade, men man kan ju skriva ut till pdf med hjälp av den inbyggda utskriftsfunktionen i Mac OS X (10.2 och uppåt tror jag det är). Alltså alla program som kan skriva ut, kan du göra PDF:er i (förutsatt då att de som gjort programmet absolut inte vill att man skall kunna det, t.ex. går det inte i Adobe Reader vill jag minnas.)
Man väljer alltså bara "skriv ut" och trycker på "spara som pdf" så blir det bra.

Men herrans gud! Tack för tipset, jag provade nyss det du sa och det fungerade!! Fan, att jag inte kom på det tidigare. Jag köpte licens till Nisus bara för den hade PDF-funktion i programmet som säkerhet ifall jag inte kunnat exportera ett visst format.. TACK!!!

Att jag inte känner till det här beror på att jag är ny på mac och äger min allra första mac-dator - ibook 12" som ska fungera som en portabel skrivmaskin. Blev faktiskt snopen när jag läste ditt inlägg....Provade också att skriva PDF i Finder-hjälp - där finns också instruktionen precis som du skrev det!! Vet inte hur det är i windows men jag bryr mig inte - har OpenOffice på min stationära pc och det räcker där.

Tack igen!

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-26 00:24

Vet inte hur det är i windows men jag bryr mig inte - har OpenOffice på min stationära pc och det räcker där.

Tack igen!

Windows kräver acrobat distiller eller liknande för att skapa PDF. Microsoft hatar PDF eftersom de inte har kontroll äver formatet utan vill att man ska använda deras unkna "office portable document format" eller vad det nu heter.

1
Bevaka tråden