Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari, Mail & Cocktail startar inte... (Behörigheter, feltyp -60002 och Java?)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-28 14:07

Igår gjorde jag misstaget att under en paus från pågående hemtenta-arbete ta hem Apple´s senaste "security update". Denna update behandlar bara Java och gjorde tydligen Java allmänt obrukbart för mitt vanliga användar-konto.

Problemet är att jag inte kan starta Safari, Mail eller Cocktail och det verkar enligt loggarna ha nåt med Java och behörigheter att göra... Jag har följt råden jag fick i min original-tråd (http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=513394&posted=1#post513394) men inget förändras...

Jag har som "root" startat om, reparerat behörigheter och kört cocktail massor med gånger nu.

Det bibliotek som det hänvisas till i crashloggen för safari, mail och cocktail- "JavaVM" har följande ägare och behörigheter:

ägare: ma (feltyp -60002 om jag försöker ändra ägare till "system")
åtkomst: Läsa och skriva
grupp: admin
åtkomst: Läsa och skriva
Övriga: Ingen åtkomst

"JavaEmbedding.framework" har samma uppgifter som ovan beskrivna.

Systemloggen ger följande upplysningar angående vad som sker när Safari och Mail inte vill starta:

dyld: /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari can't open library: /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/A/JavaVM
(Permission denied, errno = 13)

dyld: /Applications/Mail.app/Contents/MacOS/Mail can't open library: /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/A/JavaVM
(Permission denied, errno = 13)

dyld: /Applications/Cocktail/Cocktail.app/Contents/MacOS/Cocktail can't open library: /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/A/JavaVM
(Permission denied, errno = 13)

Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 483 name: Safari
Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Started writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Finished writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log

Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 485 name: Mail
Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Started writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Mail.crash.log
Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Finished writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Mail.crash.log

Feb 28 11:41:36 localhost /usr/bin/sudo: ma : /var/run/sudo owned by uid 502, should be owned by root ; TTY=console ; PWD=/ ; USER=root ; COMMAND=kill

Det sistnämnda förstår jag inget av, antar att det beskriver saker som är osynligt i GUI:et för jag kan inte lokalisera dessa... Jag börjar bli desperat, jag behöver verkligen en fungerande dator nu! Terminalen nästa? :eek:

(snälla säg att detta bara är en mardröm, något "Mac OS X" finns inte och 9:an rullar på som vanligt....):(

  • Medlem
  • 2005-02-28 14:30

Den sista raden kan vara orsaken till att du får felmeddelande när du försöker ändra behörighet, kommandot "sudo" gör att du temporärt får root-rättigheter (SupserUserDO).

Kan du ändra några behörigheter överhuvudtaget?

I terminalen använder du kommandot "chown" för att ändra ägare (CHange OWNer). Skriv "man chown" i terminalen för detaljer.

  • Medlem
  • 2005-02-28 14:51

Filen "JavaEmbedding" kan jag t ex byta ägare på från "ma" till "system". Det förändrar inget dock. Men filen det verkar gälla - "JavaVM" går inte att ändra något på, då blir det "feltyp -60002"...

  • Medlem
  • 2005-02-28 19:26

Jag kollade runt på Apple discussions, tydligen är det fler som upplevt detta fel. Jag gjorde till slut en "archive & install" och får väl försöka lära mig att inte installera saker från Apple under "känsliga tidpunkter" (dvs, då man behöver en dator som funkar som man förväntar sig). Tur att "archive & install" funkade så bra i alla fall, nu är allt återställt!

SirN - Stort tack för att du försökte hjälpa mig!

1
Bevaka tråden