Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bekymmer med behörigheter & Java? (Safari, Mail, Cocktail & Explorer)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-27 23:12

När jag klickar på Safari-ikonen i dockan så dyker den svarta triangeln upp som visar att programmet är i gång - men sen försvinner den och Safari startar aldrig. Testade därför med Internet Explorer som också vägrade starta och nu fick jag en något kryptisk dialogruta:

Kunde inte öppna program

Programmet "Explorer" kunde inte öppnas på grund av ett fel i ett delat bibliotek:
"D<MacIE Carbon (Release)><MacIE Carbon (Release)><JavaEmbeddingLib><>"

Hmmm...
Har testa att söka efter java-biblioteket men det verkar inte finnas.
Vad göra?:confused:

Senast redigerat 2005-02-28 13:42
  • Medlem
  • 2005-02-28 07:23

Libs behöver inte ligga som separata filer, utan kan vara inbakade i en samling av libs - sålunda behöver det inte vara fel om det inte finns någon fil med namnet.

Har haft liknande problem vid två tillfällen, efter en uptime på två månader. En omstart är allt vad som behövdes för mig...

  • Medlem
  • 2005-02-28 07:29
Ursprungligen av SirN:

En omstart är allt vad som behövdes för mig...

Omstart hjälper inte här...

  • Medlem
  • 2005-02-28 07:59

Du har testat universalmedlet" reparera behörighet" också?
Har du laddat hem någon uppdatering, eller något annat, innan det slutade fungera?
Kolla lite in loggarna, ibland kan man hitta begriplig information där...

  • Medlem
  • 2005-02-28 08:02

Här diskuteras IE-problemet, med en lösning som fungerade då...

http://forums.macosxhints.com/showthread.php?s=&threadid=15591

  • Medlem
  • 2005-02-28 08:08

Jo, jag körde cocktail och fixade behörigheter och allt sånt, sen installerade jag senaste "security update" och nu funkar varken cocktail, safari, mail eller IE... Tur att mozilla funkar.

safari, mail & cocktail crashlog säger:

dyld: /Applications/Mail.app/Contents/MacOS/Mail can't open library: /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/A/JavaVM
(Permission denied, errno = 13)

JavaVM strular således? Kanske finns nån separat Java-update att ta hem från Apple...?

  • Medlem
  • 2005-02-28 08:21

Rättigheterna i JavaVm-mapparna hos mig är satta till;
ägare = system = läsa och skriva
grupp = wheel = skrivskyddad

Du kan testa att radera "receiptet" för senaste uppdateringen och installera om på nytt med Programuppdatering.

Annars brukar de finnas lösa på;
http://www.apple.com/support/

  • Medlem
  • 2005-02-28 08:33

Tack för länken till diskussionen, där fanns en länk till Java 1.4.1 - Det ville inte installeras eftersom JavaVM.plist inte kunde läsas...

Hittade Java 1.4.2 Update 2 package - Installeraren säger:
"Du kan inte installera programvaran på skivan. Kunde inte hitta specificerat meddelande för index 16"

Nehej?!??!!?

  • Medlem
  • 2005-02-28 08:54

Den diskussionen var ju gammal, men handlade om samma problem.
Någon JavaVM.plist har jag då inte på min dator...

Men observera att senaste uppdateringen för 10.3 heter "Security Update 2005-002", inte något med Java trots att det bara var Java som uppdaterades...

  • Medlem
  • 2005-02-28 08:58

Apple´s "Security Updates" funkar ju just snyggt:

"Apple released Security Update 2005-002 for Mac OS X. It fixes a bug in the Java 1.4.2 implementation where an untrusted applet could gain elevated privileges and potentially execute arbitrary code."

Så denna "Bugg-fix" gjorde Java helt obrukbart och oinstallerbart på min dator? Effektivt, men jag b e h ö v e r verkligen kunna köra mail och safari idag, jag håller på med en skoluppgift och har inte tid för världens mest avancerade operativsystems nycker idag....

  • Medlem
  • 2005-02-28 09:22

Felet är nog inte generellt, då hade man nog fått höra om det mycket tidigare.

Men pröva att installera om updaten, du kan även kolla under "installerade uppdateringar" i programuppdatering för att se vad du stoppat in och om det uppstått något fel.

Kolla även att systemet har rättigheter i både JavaVM.framework och JavaEmbedding.framework.

Annars kan jag tyvärr inte komma på något annat...

  • Medlem
  • 2005-02-28 09:45
Ursprungligen av SirN:

Kolla även att systemet har rättigheter i både JavaVM.framework och JavaEmbedding.framework.

Var kollar jag detta?

Testade att ominstallera updaten, ingen skillnad. Testade att logga in som "root" - då funkar Safari...
Ska kolla vad "programuppdatering" säger när jag är inloggad som root, programuppdatering vill inte heller starta när jag är inloggad på vanligt vis.

  • Medlem
  • 2005-02-28 10:10

JavaEmbedding.framework: ägare - ma (går inte att ändra till "system", då får jag felkod -60002) Kanske inte spelar någon roll, root kan ju köra Safari & Mail ändå tydligen...?

JavaVM.framework: ägare - system

  • Medlem
  • 2005-02-28 10:40

Du verkar snarare ha ett problem med behörigheter...

Vad har JavaEmbedding.framework för rättigheter i övrigt? (grupp, övriga)

Det enda jag hittar om -60002 är;

// kerberos InetTool Errors
constant kInetToolErrIPBindFailed := -60002;

...vilket har med rättigheter över nätverk att göra.

Jag vet inte, starta om, köra reparera behörigheter igen kanske, kolla om det genererar något fel?!

  • Medlem
  • 2005-02-28 12:14

Jag har startat om ett par gånger nu, kört Cocktail inloggad som root (det vill plötsligt inte heller starta under annan användare) + kört behörighetsreparering med "skivverktyg", varenda nämns gång följande:

"Kontrollera behörigheter för “Hårddisk”
Determining correct file permissions.
We are using special permissions
for the file or directory ./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util.
New permissions are 33261
We are using a special uid for the file or directory ./private/var/at/jobs. New uid is 1
We are using a special uid for the file or directory ./private/var/at/spool. New uid is 1
The privileges have been verified or repaired on the selected volume
Behörighetskontrollen slutförd"


Det bibliotek som det hänvisas till i crashloggen för safari, mail och cocktail- "JavaVM" har följande ägare och behörigheter:

ägare: ma (feltyp -60002 om jag försöker ändra ägare till "system")
åtkomst: Läsa och skriva
grupp: admin
åtkomst: Läsa och skriva
Övriga: Ingen åtkomst

"JavaEmbedding.framework" har samma uppgifter som ovan beskrivna.

Systemloggen ger följande upplysningar angående vad som sker när Safari och Mail inte vill starta:

Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 483 name: Safari
Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Started writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Finished writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log

Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 485 name: Mail
Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Started writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Mail.crash.log
Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Finished writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Mail.crash.log
Feb 28 11:41:36 localhost /usr/bin/sudo: ma : /var/run/sudo owned by uid 502, should be owned by root ; TTY=console ; PWD=/ ; USER=root ; COMMAND=kill

Det sistnämnda förstår jag inget av, antar att det beskriver saker som är osynligt i GUI:et för jag kan inte lokalisera dessa... Terminalen nästa? :eek:

  • Medlem
  • 2005-02-28 19:36

...jag fortsatte diskussionen här, tog en titt på apple discussions där fler haft samma bekymmer med samma security update och gjorde till slut en "archive and install". Man får väl vara tacksam för att Apple gjort det så lätt att återställa allt igen, en anpassad ominstallation på ca 40 min fick allt funka fint igen... (men jag väntar helt klart med att ge denna update en chans igen...)

1
Bevaka tråden