Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6,10, 12milj pixlar ,hur stor är skillnaden.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-03 17:05

Pixelracet går vidare. Istället för att bygga bra kameror med ca 6-10miljoner pixlar och utöka det dynamiska omfånget hos sensorn luras vi på kameror med allt fler pixlar.
Hos småkamerorn ger flera pixlar oftast bilder med högre brus.Detta maskas bort med brusredusering, mjukvara i kameran. Kamerorna fungerar utmärkt en solig dag, men att försöka ta bra bilder inomhus befintligt ljus utan blixt är svårare.

På SLR sidan drivs också ett pixelrace, därför skall jag här försöka visa skillnaden mellan 6,10,12 milj pixlar. 10 milj pixlelbilden är en fuskbild, Nikon D1x har alltid kunnat ta bilder med ett stort antal pixlar på bredden. En interpolerad bild från kameran i RAW blir därmed 10 milj, pixlarna är avlånga på höjden, på bredden blir det därmed ett stort antal pixlar över sensorytan. Åt andra hållet blir antalet därmed mindre och måste interpoleras upp. Alla bilder tagna med Micro Nikkor 60mm och samma avstånd till motivet

Hela bilden visas, plus två utsnitt från denna bild förstoras också upp. Alla bilder tagna i rawformat. D2x. D1X, D70. Kamerorna inställda på lägsta iso tal, bilderna är sedan uppräknade till D2X bildfilsstorlek. Nikon Capture använt till samtliga rawfiler.

Skillnaderna mellan 6 och 12 milj pixlar kan främst ses i Qp-kortets färgrutor. Färgtätheten och detaljer kommer fram bättre. Även texten 201 kan anas/läsas i D2x bilden. Se vit pil.

På den andra bilden kan snön ses skarpare, kanten tecknas ut i rundningen på playwooden.

Vad vi nu tittar på är detaljer på en bild uppförstorade 2-300%.

Om denna bild trycks eller kopieras till 20 x30 cm stort foto så kan ögat inte uppfatta de små skillnader det är mellan 6 och 12.4 miljoner pixlar. Om bilden skrivs ut 70x100cm så kan detaljskillnaden ses, men ej vid ett normalt betraktningsavstånd till bilden. Dvs ett steg tillbaka för att hela bilden skall ses i ett sammanhang.

Så Canon, Nikon och alla andra, jobba med det dynamiska omfånget, skit i antalet milj pixlar.
Vi ser det ändå inte vid vanligt fotgraferande och framtagande av bilder.
Mvh

Ta upp bilderna i ett eget fönster så ser du skillnaderna bättre.
flera bilder finns längre ner .

Senast redigerat 2005-03-03 22:28

Mycket intressant, återigen! Jag har också försökt få folk att förstå att pixlar inte är allt. Betraktningsavstånden är så viktiga. Om jag sitter med en 15 x 10 cm kopia, ja, då sitter jag med kopia nära näsan och kan se detaljer, men står jag och tittar på en 50 x 70 kopia så står jag inte med afffischen framför näsan, jag står en bit i från så jag kan ta in hela bilden.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-03 17:21

Stämmer och jag säger som en av mina vänner , det räcker med att ha kameran handhållen för att små skakningar skakar bort den ev skillnad som ett antal milj mer pixlar kan återge. Skall man ha ut något av D2x så skall kameran stå på stativ och bästa gluggarna på.
mvh

D70 klarar sig förvånansvärt bra i exemplet ovan trots färre pixlar! Hur mycket skärpa har du lagt på respektive kamera? En del kameror har pålagd skärpa by default, andra inte.

Brukar själv använda +½ skärpa vid fotograferingstillfället och lägga på mer efteråt. Om man rättvist ska bedöma kvaliteten på digital bilder krävs det ju att att man gör samma inställningar. Detta blir naturligtvis inte helt lätt om man tex jämför Canon vs Nikon, eftersom man inte kan veta hur mycket +1 steg är på respektive kamera…

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-03 17:45

Ingen skärpa på någon av kamerorna, raw programmet capture hanterat bilderna likadant.
Går du in i min tråd omD2x så kan du se ungefär skillnaden mellan D2x och 20D. Det är bättre återgivning, men till vilken nytta förutom vid delsförstoringar
mv

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-03 18:44

bilden till vänster är tagen med micro nikkor 60mm. 1/125 bl 6.3

Här syns att D2x har mer pixlar. Qp kortets mm angivelser kan läsas, men inte på 6 milj och D70. Även färgfälten är skarpare.

D70 bilden är dessutom manuellt skärpt för att locka fram mer detaljer, vilket kan ses på skärpeartefakterna runt bokstäverna.. Det finns alltså inte mer att hämta från D70bilden.
Men som sagt, skillnaderna är inte enorma och skulle aldrig kunna ses på en bild 20 x 30cm

Bilden till höger . 1/200 Bl 8. tidningstext och qp-kortet. Här kan man se skillnad i text, och på kortet. Båda bilderna är från raw. Ingen skärpning mer än vad som ligger i programmet Nikon Capture. Vissa
artefakter kan ses runt text mm från D70
Skall man se direkta skillnader på en bild från en 6 milj och en 12milj kamera så skall kameran 1. stå på stativ 2. Bilder göras större än 20x30.
mvh

Senast redigerat 2005-03-03 22:20
1
Bevaka tråden