Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det blev en Canon till slut, jag har bestämt mig!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var ju bara tvungen att skriva ett inlägg om att jag nu bestämt mig för vilken DSLR jag ska köpa. Många av er har ju sett mina kval om vilken kamera jag ska välja. Det har varit svårt och jag tror det vägde över för Nikon D70 ända fram till att Canon annonserade 350D som ny modell. Då blev det genast mycket svårt att bortse från Canon.

Lär väl inte få min kamera förrän i mitten av april, så det blir en lång väntan. Så om någon här på forumet får sin kamera tidigare (miri kanske får testmöjligheter?) så vill jag gärna se bra bilder som är värda att utvärdera.

Köpte förutom själva kit-linsen en Tamron 28-75/2,8 i väntan på mer pengar så att jag kan köpa några riktigt bra och ljuskänsliga gluggar. Det lutar väl åt någon Canon 50/1.4 eller liknande till att börja med.

Jag lääääääängtar ihjäl mig!!!

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-09 21:06

Trevligt.
Canon har inte bara "hottat" 300D, utan tagit en hel del godis från 20D & det bådar ju gott.

Kolla lite här så långe: http://www.dpreview.com/articles/canoneos350d/

/ E

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 21:11

Du gjorde säkert ett bra val. 350D verkar verkligen vara prisvärd.

Tamron 28-75 F2.8 har ju fått utmärkt kritik så du kan inkludera den bland de riktigt bra och ljuskänsliga gluggarna. Jag har haft en 50 F1.4 och en 50 F1.8 och jag skulle vilja säga att för de allra flesta är inte priskillnaden motiverad. 50 F1.8 är ett mycket bra köp.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-09 22:22
Ursprungligen av Mats Björnström:

Tamron 28-75 F2.8 har ju fått utmärkt kritik så du kan inkludera den bland de riktigt bra och ljuskänsliga gluggarna. Jag har haft en 50 F1.4 och en 50 F1.8 och jag skulle vilja säga att för de allra flesta är inte priskillnaden motiverad. 50 F1.8 är ett mycket bra köp.

Nej, 50/1,8 är ett ruskigt prisvärt objektiv. Det är dock väldigt plastigt, och mitt exemplar verkar vara ett riktigt måndagsexemplar som vart inne på reparation 3 ggr nu - under garantitiden. Låter gör det också. Känner du att du har råd med det, så kör på 1,4:an. Använder det väldigt mkt, ett kanonobjektiv.
Annars, ungefär en tusenlapp som 1,8:an kostar är ett riktigt bra pris.

Mats – lägg gärna upp en bild tagen med Canon 50 F 1,8 om du vill.
Jag är lite på jakt efter ett ljusstarkt objektiv till exempelvis porträtt som ger riktigt kort skärpedjup.

• Medlem
  • 2005-03-09 22:23

Good for you CyberPet

Hoppas du blir nöjd

Jag kan inte annat än beklaga...

Hoppas att du blir nöjd trots att alla rattar går åt fel håll...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-10 12:10
Ursprungligen av David Molarin:

Jag kan inte annat än beklaga...

Hoppas att du blir nöjd trots att alla rattar går åt fel håll...

Vilka rattar snackar vi om här Har jag missat nått

David, jamen jag är ju vänsterhänt, så alla rattar kanske går åt rätt håll för en gång skull?

Mats, jag är också nyfiken på lite provbilder. Så ta gärna några. Om objektivet är plastigt kanske inte gör så mycket för mig som inte tänker jobba som proffs och alltså inte har lika höga krav på bygget. Men det är klart, är det måndagsexemplar är det ju aldrig kul ändå.

Ska kolla lite begagnatmarknaden också när det börjar trilla in lite mer pengar igen. Det kan tänkas att man gör några fynd där också.

Det där med måndagsexemplar får man alltid räkna med. Jag räknar med det även med den nya kameran, för jag hade sån extrem otur med en Canon DV-kamera jag köpte som varit inne på repareation två gånger det första året (har några månader kvar nu innan 2-årsgarantin är borta, så jag hoppas den har kommit över alla barnsjukdomar nu). Tre av fyra Powerböcker har också varit såna som jag fått laga eller byta ut innan jag fick mig en som funkar tillfredsställande.

Inte var det som förr inte, när man köpte en tv till exempel som höll i 20 år innan bildröret dog, då var den stendöd. Ingen förvarning, bra bild fram till att röret la av.

Usch, jag kan inte vänta... en månad eller mer kvar.... huuuuur ska jag överleva!??

Får se om man kanske kan hitta en manual online så man kan plugga funktioner innan kameran kommer. Någon som har tips får gärna komma med en länk. Alla andra kameror jag köpte hade jag inte tålamod att vänta på heller, så jag laddade ner pdf-manualerna och hårdpluggade innan.

Känner mig som ett barn inför julafton. Är det april snart???

Min avatar är tagen med 50 F1.8. Nu har jag inte fottat så mycket med det här objektivet än eftersom jag inte haft det så många veckor. Här är ett par bilder dock. I de flesta fall ser jag ingen skillnad med 50 F1.4.

http://www.jpop.se/fusilli.jpg
http://www.jpop.se/macmini_front.jpg
http://www.jpop.se/newfriend.jpg

• Oregistrerad
  • 2005-03-10 12:03

Finns det någon butik som fått in dessa än?

I natt hade jag världens sjukast dröm om kameran. Den såg inte alls ut som på bilderna utan den var typ om man tänker sig en APS-kamera skulle se ut... vääääldigt bred och inte speciellt hög. Panoramakamera typ. Hade mardrömmar om hur jag skulle fokusera, då fokuseringspunkterna liksom låg helt åt skogen fel... allt blev bara fel, fel, fel.

Läste på fotosidan om en som också drömt om sin beställda 350D.
Hon drömde att när hon skulle hämta den så fanns den i färgerna rosa,
gul-svart och nå´n mer.

Är man prylgalen då?

Näää... inte ett dugg! Skönt att veta att man inte är ensam om galenskapen! Jag längtar så jag trillar av snart... har satt in pengarna för kameran på mitt e-sparkonto (med 1.5% ränta) tills jag ska lösa ut kameran mot postförskott... så nu går jag som en äggsjuk höna och bara väntar och väntar.

Grattis!!

1
Bevaka tråden