Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket tekniskstrul i ditt dagliga jobb skulle du mest gärna klara dig utan?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej o hallå!

Jobbar/jobbat med programutveckling inom ett flertal branscher. högt o brett under skapligt många år. Inom utveckling på lägsta bitnivå ner mot kislet, till produktutveckling, försäljning och produktdesign.

Ser hur många det är här inne som sitter med teknikstrul fast ni antagligen helst skulle vilja lägga eran tid på att göra andra saker, ... som t ex att få göra kreativt jobb.

Därför ställer jag frågan: Vilket tekniskt strul skulle du helst klara dig utan? Någon form av konvertering mellan olika format, någon effekt du saknar. Något som redan finns i någon form, men inte är tillgängligt i PS, Quarken eller InDesign osv. Önska dig vad du vill! Fritt fram för hämningslösa önskningar. .. storma på !!

Vi är några stycken som jobbat med pixelgrafik, bildbehandling och datorgrafik som inriktning och funderar på att ta fram något nytt. Ev för public domain, eller lägre prissatt.

Johan Gunnarsson

Senast redigerat 2005-04-04 00:27
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-10 19:06

hmmm....

önskar HTML kunde ersättas av något som renderas på samma sätt, över allt.

önskar C var lite vänligare.

… tror ni att ni kan fixa det till nästa vecka?

Tycker att det är ganska besvärande när kaffekannan droppar p.g.a. att pipen är felkonstruerad.

Ett annat moment som storligen irriterar mig är när skrivaren säger något i stil med "Load letter" p.g.a. att någon av våra vänner i US skickat en fil i letterformat. Skrivaren borde väl för höga bövelen ha lärt sig att vi alltid trycker på ignorera-knappen varje gång och själv kunna ta samma beslut.

• Medlem
  • 2005-03-10 21:49
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Ett annat moment som storligen irriterar mig är när skrivaren säger något i stil med "Load letter" p.g.a. att någon av våra vänner i US skickat en fil i letterformat. Skrivaren borde väl för höga bövelen ha lärt sig att vi alltid trycker på ignorera-knappen varje gång och själv kunna ta samma beslut.

Jag håller med. Inte för att jag har folk i US som skickar filer, men ändå.

Jag vill att utskriftsformat ska kunna justeras automatiskt efter vilken storlek man har på dokumentet, att det justeras automatiskt efter vilken skrivare man väljer enligt särskilda förval.

Nu jobbar jag med QXP i OS9. Jag skriver i allmänhet ut A3. Jag väljer mellan i huvudsak två skrivare. Varje skrivare kräver att man väljer secifika skrivardefinitioner och på den ena skriver vi ut lågupplöst och på den andra "Normal". Jag vill kunna välja skrivare och slippa greja med fler inställningar än så.

• Oregistrerad
  • 2005-03-10 20:49

Tycer att en liten applikation, ihop med ett hårdvarukit, som gjorde att man kunde göra så att supportpersonal fick sig en rejäl sketing så fort de rabblar "standardfrågor" eller undrar om just det man försökt säga de senaste minuterna…
Kan ju inte vara så svårt tekniskt, men den sociala "engineeringen" för att få det installerat hos supporten och supportaren att koppla in sig kräver väl lite mer eftertanke.

Fast du kanske är seriös?
Små apps att spåna idéer, ha informellan möten / problemlösningar, över lokala nät är alltid användbara (och verkar aldrig riktigt nå ända fram). En gemensam A4-utskrift med färgpennor och notisar över rendezvous är aldrig fel… Finns ju iofs men jag har inte sett någon som är både intuitiv och produktiv och som stimulerar lateralt tänkande (däremot har jag sett sådana som varken är det ena eller det andra eller det tredje, och den firmans supportpersonal borde ha en anordning på sig så som tidigare nämnts).

tre fjärdelar, uppskattningsvis, av min tid går åt till text i en eller annan form så allt som kan underlätta det vill jag ha. Till exempel:

* global autokomplettering av ord när man skriver text
* global T9-funktion, adaptiv som självmant utökas med nya ord
* globalt frasminne, kopplat till autokomplettering av ord
* interaktiv palett som i realtid ger mig definitioner, synonymer, antonymer osv på markerat
* interaktiv palett som i realtid slår upp markerat ord på Google

och hundratals andra textrelaterade funktioner jag kan tänka mig

För mig som reklammakare så är det ganska ofta strul med fonter . . . jag orkar inte ens förklara allt, men det rör sig om olika typer av konflikter eller att fonter fattas eller ser olika ut i olika OS osv. Och inte blev det bättre i OSX. Man har liksom olika installationsritualer som påminner om Feng shui eller nåt, men det funkar ändå inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 00:15

Ge mig en enkel och kraftfull LDAP-baserad adressserver. Droppa vCardesen i ett fönster. Ställ in vad olika personer får göra med olika adresser (om de får skriva och läsa och ändra) och vad olika personer får se.

Ge mig det så köper jag garanterat minst 2 kopior. Kanske inte så mycket med två kopior men jag vet att behovet finns.
Kanske inte riktigt rätt område..men du sa storma på.

Sh!t vilket drag det var här! Kul, spåna/spruta/storma på bara!! /j

En nummerpresentatör med inbyggd blåtand, så man kan synka sina adressuppgifter från datorn till den. Den får gärna visa bilder på personen!
Nu är det rätt jobbigt att pilla in nya namn på denna pryl!

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 13:51
Ursprungligen av The Real Viking:

En nummerpresentatör med inbyggd blåtand, så man kan synka sina adressuppgifter från datorn till den. Den får gärna visa bilder på personen!
Nu är det rätt jobbigt att pilla in nya namn på denna pryl!

Det här kanske finns redan men hittade inget när jag sökte igår. I OS X så tycker jag att "frontmost window" inte skiljer ur sig tillräkligt från dom andra. Något vertyg som tex gör icke aktiva fönster lite transparenta eller nåt annat så att det som är aktivt skiljer sig från mängden. Speciellt svårt är det med fönster som har borstat aluminium utsenede. Knappast nåt man kan ta betalt för men i alla fall.

Räknas kraschande PC-RIP som teknikstrul?

• Oregistrerad
  • 2005-03-11 14:23
Ursprungligen av Andersson:

Räknas kraschande PC-RIP som teknikstrul?

Om den kraschar är väl R.I.P. rätt namn.

En "högerklicksmeny" för "widgets".
Ungefär som dashboard men för något litet (typ en beräkning, mappadress eller så) som automatiskt klistras in när man är klar...

Själv lider jag mest av "vill ha mer minne, vill ha ny och snabbare dator"-syndromet. Kanske inte så mycket teknikstrul... men vore det inte fint om ens 2 år gamla G4 fortfarande kunde kännas lite rapp? Alltså, varför kan man inte kompliera programmen bättre, så de inte är så minnes- och processorkrävande jämt? Nu läste jag att Tiger kräver minst 512 MB minne... hallå, jag kan stoppa max 1GB i min dator... Photshop lär ju bli ännu jävligare nu. Vilket leder mig till det första problemet, "vill ha mer minne, vill ha ny och snabbare dator"-syndromet. *suck*

Sen vore det ju fint med någon som faktiskt fyllde på pappret i skrivaren, när man inte ids stiga upp själv och fylla på... för det är alltid någon som tagit sista bunten med papper och bara lämnat omslagspappret kvar, ihopknölat. *suck*

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-11 14:48

Ha, ha, ha... Ni har inget att komma med... Själv sitter jag med Windows ME och Pagemaker 6.5. Nu är bara ME i princip olidligt värdelöst för nu har jag äntligen lyckats tjata till mig 512 mb mer i minne till burken. När jag började för en månad sedan hade datorn 128 mb i minne.... Då var datorn helt värdelös. Den genomgående bruna färgen håller på att ta död på min kreativa sida. Det är som att vara fast i en 99mac-kaffetema-värld hela dagarna...

Förutom Windows ME:s totala uselhet vill jag också passa på att klaga på min fruktansvärt usla skärm. Den är förvisso på ca 20" men är av det inte helt respektingivande märket Sampo. Att bilden hoppar och rör sig längst ner på skärmen och att allt som är på mitten blir mycket större än ute i kanterna har jag vid det här laget börjat vänja mig vid...

Det gör ont att behöva lämna en G5 2x1.8 Ghz och Adobe CS mot det här skräpet....

teknikstrul

Tackar verkligen för responsen! många bra och intressant förslag. Fortsätt gärna - återkommer om jag lyckas sparka igång någonting.

Johan Gunnarsson

Senast redigerat 2005-04-04 00:26
  • Medlem
  • 2005-03-11 16:37

Inte så macrelaterat, va...

En liten parentes: (Jag trodde inte man fick ha signaturer med egna linkar här på forumet. Jag har i varje fall blivit knäppt på näsan för det . . . )

Ursprungligen av Stefan Swales:

En liten parentes: (Jag trodde inte man fick ha signaturer med egna linkar här på forumet. Jag har i varje fall blivit knäppt på näsan för det . . . )

Stämmer väldigt bra.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68029&highlight=signaturer

teknikstrul

[QUOTE="Baron"]Inte så macrelaterat, va... ...

nej, min inriktning som konsult har under lång tid varit Windows, och det är väl där jag har mest erfarenhet - för att marknaden gör det möjligt att överleva .. men för mig är inte en specifik maskin/os något hinder i sig, jag har jobbat med system inbäddade i bilar med operativsystem på under 10 k, till Onyxer med SGIs Irix som operativsystem.

För mig är t ex 3D-grafik samma problematik oavsett om det är i OS X eller på en Compis.

Jag försöker se möjligheterna/problemen i sig och utgå från det. Det är min utmaning.

/johan

1
Bevaka tråden