Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Quicktime 7

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple kommer lansera Quicktime 7 tillsammans med Mac OS X 10.4 Tiger

Steve Jobs berättar att 30 miljoner nerladdningar av Quicktime 6 har gjort varav hela 98% är Windowsanvändare. Version 7 kommer vara fullt kompatibelt med Mpeg4 och använder en ny H.264 codec som utgör grunden för nästa generationen DVD-skivor.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=862

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-11 21:55

Ni har missat lite. _330_ miljoner nerladdningar ska det vara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-11 21:57

Om man har quicktime 6.5 pro får man uppgradera till 7 gratis då eller kostar uppgraderingar av quicktime pro?

  • Medlem
  • 2005-01-12 02:51
Ursprungligen av nr3:

Om man har quicktime 6.5 pro får man uppgradera till 7 gratis då eller kostar uppgraderingar av quicktime pro?

sjuan kommer kosta pengar, det har alla stora versionsuppgraderingar gjort

  • Medlem
  • 2005-01-12 02:50

Hoppas att pappskallarna bakom HD-DVD, Blureay, EBU verkligen väljer H.264 nudå.. Men MS lär väl fudda, så det blir WM9

Ursprungligen av nixon:

Hoppas att pappskallarna bakom HD-DVD, Blureay, EBU verkligen väljer H.264 nudå.. Men MS lär väl fudda, så det blir WM9

Det blir H264. Och eventuellt VC-1 också. Både och. Däremot är MS säkert ett år försenat med VC-1 när det gäller riktiga tillämpningar. H.264 testas och används redan nu. Eftersom VC-1 blir en del av en standard. Så kommer den användas var som helst, och när som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 19:51
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det blir H264. Och eventuellt VC-1 också. Både och. Däremot är MS säkert ett år försenat med VC-1 när det gäller riktiga tillämpningar. H.264 testas och används redan nu. Eftersom VC-1 blir en del av en standard. Så kommer den användas var som helst, och när som helst.

Vad tror Anderton. Blir det 6.6 för 10.3 och 7 för 10.4?

/ E

Ursprungligen av ripley609:

Vad tror Anderton. Blir det 6.6 för 10.3 och 7 för 10.4?

/ E

Tror det blir en liten uppdatering till eventuellt.. Ingen h.264 playback.
7.0 som det lär heta i Tiger, är en nästan total omskrivning av Quicktime. Och kommer nyttja tekniker som BARA finns i just Tiger (Core Image etc etc)..

Om man sitter kvar i 10.3 så får man använda Sorenson Squeeze för att koda H.264 (sedan finns det lite olika opensource som dock sätter allt i AVI än så länge). Sedan använder man VLC för att titta på H.264 filmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 18:58

Hur blir det med Quicktime 7 för tidigare Mac OS X versioner? Det lilla jag sett av H.264 är klart imponerande. Om man däremot måste ha ha Mac OS X 10.4 för att ens kunna kolla på en 30 sekundare så känns det väldigt fel.

Någon som vet?

Ursprungligen av acke:

Hur blir det med Quicktime 7 för tidigare Mac OS X versioner? Det lilla jag sett av H.264 är klart imponerande. Om man däremot måste ha ha Mac OS X 10.4 för att ens kunna kolla på en 30 sekundare så känns det väldigt fel.

Någon som vet?

Du kan titta på H.264 redan nu i VLC..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-13 19:18

Spontant tror jag inte att QT7 kommer bli Tiger-only, men man vet ju inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 19:30
Ursprungligen av Kalle W:

Spontant tror jag inte att QT7 kommer bli Tiger-only, men man vet ju inte...

Undrar om den inte blir det. Annars skulle dom kanske släppt gratis-playern vid det här laget.
Tror att Qt kommer att bli mera knutet till OS'et än tidigare (M$-varning, burr..)

/ E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 19:38

Möjligt att vi får en Quicktime 6.6 För tidigare Mac OS X som har h.264-playback. Eller så tror jag iallafall är det ända sättet vi kan få h.264 genom quicktime till Mac OS X 10.3.

Tillägg: texten som är fet

Senast redigerat 2005-01-13 21:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 21:35

VLC och tex Handbrake ja, men känns ju mer "på riktigt" om man kör det genom Quicktime. Om ni förstår vad jag menar. Spceiellt för massor med folk som inte har koll på VLC och Mplayer osv. Även om Quicktime är en stor uppdatering så borde det ju bevisligen kunna gå och skriva in h.264 i Quicktime för Mac OS X 10.3.

Missförstå mig inte som en bakåtsträvare nu. Tror bara att det kostar mer än vad det smakar för Apple att strunta i bakåtkompabiliteten med åtminstonde Mac OS X 10.3

Ursprungligen av acke:

VLC och tex Handbrake ja, men känns ju mer "på riktigt" om man kör det genom Quicktime. Om ni förstår vad jag menar. Spceiellt för massor med folk som inte har koll på VLC och Mplayer osv. Även om Quicktime är en stor uppdatering så borde det ju bevisligen kunna gå och skriva in h.264 i Quicktime för Mac OS X 10.3.

Missförstå mig inte som en bakåtsträvare nu. Tror bara att det kostar mer än vad det smakar för Apple att strunta i bakåtkompabiliteten med åtminstonde Mac OS X 10.3

Nej, inte i detta fall. Quicktime i nuvarande form är uråldrigt på många sätt. Och stöder inte tekniker som finns i H.264 (och andra saker). Quicktime stödjer inte så elementära saker som B-frames, även om Sorenson gjorde ett eget fulhack till Sorenson Video. Och mycket annat som alla andra klarar av sedan länge. Så det måste skrivas om på många delar helt. Men vem vet? Det märker vi. Men jag tror inte det. Egentligen borde någon från Popwire uttala sig om det här, eftersom dom är det företaget som har mest koll på just H.264 och Quicktime än de flesta.

Just det. Nästa 3ivx plugin kommer ha H.264 stöd.

Skall bli intressant vad Apple menar med "fullt kompatibelt med Mpeg4"? Stödjer dom Java i MPEG4? Eller sprites? Etc..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 23:03

Ok, så de sakerna som behövs i Quicktime för att kunna visa h.264 finns bara i och med Mac OS X 10.4? Alternativet är att de anpassar eller bakar in den systemtekniken som behövs från Mac OS X 10.4 in i Quicktime 6.x eller i en systemuppdatering för Mac OS X 10.3. Låter ju inte så troligt kanske.
Kul iallafall att Apple uppdaterar Quicktimes arkitektur. Hört från fler än dig att det verkligen behövs.

  • Medlem
  • 2005-01-15 12:33

Frågan är vilken hårdvara som behövs för att klara full HD-playback. WMV-HD måste man ha en P4-3Ghz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 18:44

För full HD-playback med H.264 krävs en Dual G5:a.

Från Apples sida:

"...full HD movie (1920x1080, 8 Mbps, 24 fps) encoded with H.264 plays back beautifully on a dual Power Mac G5."

Kan tänka mig typ en iMac G5 hanterar 720p HD i sådant fall, Apples "bas" system idag så att säga. PowerBöckerna hamnar lite "efter" här, men en 1Ghz G4 eller mer borde väl klara SD-upplösning får man hoppas.

Vad gäller "fullt MPEG4-stöd" får man hoppas att de verkligen har det också. Dagens QT har ganska halvtaskigt stöd...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-16 19:09

Var det en faked imac som showade på macworld som en dual g5?

tyckte han shiftade så jävla snabbt när han visade demo i HD..

Ang QT7 och nyskrivet så är det inte sant. Omskrivet ja, dock inte från grunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 23:20

Saxat idag från Think Secret:
QuickTime 7 will also be released with Mac OS X 10.4 Tiger, sources say. A Mac OS X 10.3-compatible version, code-named Gibson, will be released around the same time.

Hoppas det stämmer. Som vi nog alla är överrens om så behövs Quicktime 7 i Mac OS X 10.3 också.

Någon som hört något om Quicktime 7 till Windows och andra plattformar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 11:52
Ursprungligen av Leftrustle:

Någon som hört något om Quicktime 7 till Windows och andra plattformar?

Jag tror att det kommer samtidigt som det släpps för Mac OS X 10.3. Gissar på att det kommer till XP och 2000. Andra plattformar tror jag inte på.

1
Bevaka tråden