Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd önskas!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får min nya iMac på torsdag. Skall försöka göra den så lite beroende av MS-program som möjligt.
Vad skall jag använda i X?

Mail, är van vid Outlook?

Browser, van vid Explorer?

Allmänt, något van vid Word/Excel? Har behov av att kunna öppna .doc och .xls av senaste PC-version.

I övrigt använder jag GoLive, Illustrator och Photoshop, dessa tänker jag fortsätta med.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-07 14:15

Mail : Då är Mail programet som heter just Mail som man får med väldigt bra (?)
Browser : Chimera är 0.5 nog den bästa browsern, snabb och så

hum doc filerna och d där tycker jag att du ska skaffa Office X paketet till (jaja du ville inte ha MS... men office x e godkändt iaf

)
Hoppas du fick svar på dina frågor nu då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 14:18

Mail
Använd Apple´s Mail. Gratis och funkar riktigt bra i och med 10.2

Internet
Navigator är en mycket snabb och "clean" browser. Använder i stort sätt bara denna browser. Kanske är lite väl simpel men den utvecklas hela tiden.

Netscape 7
Trött och slött program säger jag, det bästa säger andra.
Mozilla

Omniweb
Min favoritbrowser innan Navigator kom.

Icab

Opera

  • Oregistrerad
  • 2002-09-07 15:01

Till Office dokumenten kan du väl skaffa Apple Works, vilket kan öppna både .doc och .xls utan några problem. Apple Works kostar 950kr mot 7.487,50 för MS Office om man nu måste köpa en helt ny version, dvs. inte en uppgradering. Priserna är tagna från Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 15:17

Kontorsprogram:
AppleWorks 6 medföljer alla nya iMac-datorer och borde täcka de flesta av dina behov.

Dessutom är OpenOffice för Mac OS X under utveckling, ett kontorsprogrampaket som bygger på öppen källkod och som är gratis. (OpenOffice finns för övrigt också för Windows, Linux och Sun Solaris.)

Med både AppleWorks och OpenOffice kan man öppna och spara dokument i Word-, Excel- och Powerpoint-format om man så önskar.

E-postprogram:
Apple Mail (följer med datorn), Eudora eller e-postdelen i Mozilla eller Netscape 7. Du kan också använda Outlook Express om du vill.

Webbläsare:
Mozilla, Opera eller Netscape 7.

[ 07 September 2002, 15:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Findah:
hum doc filerna och d där tycker jag att du ska skaffa Office X paketet till (jaja du ville inte ha MS... men office x e godkändt iaf

)
Hoppas du fick svar på dina frågor nu då

Om man inte vill ha Microsoftprogram, varför får då Office OK? Office är väl själva dödsstjärnan bland deras program.

Vad är det för fel med Apple Works?

edit: sorry, missade att ni redan tipsat om AW.

[ 07 September 2002, 15:45: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 15:51

Själv har jag gillat AW sedan det hette ClarisWorks och befann sig i version 2.0. AppleWorks och BBEdit är mina standardverktyg.

BBEdit suger inte.

[ 07 September 2002, 17:56: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ett annat alternativ för att läsa Word- respektive
Excel-filer är icWord 2.1 och icExcel 1.1. Filerna öppnas ungefär som i Acrobat Reader med hyfsat bibehållen fomattering (faktiskt bättre än Appleworks MacLinkPlus i vissa fall) och kan sedan kopieras och klistras in i vilken ordbehandlare som helst. Eller sparas direkt som Appleworks 5 eller 6-filer eller som TEXT, RTF eller Unicode. Inget märkvärdigt program kanske, men mycket väl värt den blygsamma avgiften om man ofta vill läsa Word-dokument.

1
Bevaka tråden