Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NYHET! Aktiveringskod - CS2

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 17:08

Den största nyheten i Adobes nya programvarusvit är varken fotnothanteringen eller kopplingen till alla världens bildbanker. Ej heller versionshanteringen i nya Version Cue. Inte ens fotnotsfunktionerna i InDesign.

Nej, det är IMHO den nya, tuffa aktivireingskoden som är den största nyheten. I systemkraven kan man läsa det lite tillbakalutade "Internetanslutning eller telefon krävs för aktivering av produkten". Men under länken "Produktaktivering" kommer hela salvan.

Det första som jag fastnar på är:

"Du måste aktivera inom den tidsperiod Adobe bestämmer. Om du inte aktiverar programmet kommer du inte att kunna använda det."

Och det är 30 dagar man får på sig. Sedan kan man slänga programmet. Malin, på Adobe kundsupport bekräftar detta. Får man pengarna tillbaka? Nej såklart inte, säger Malin.

Hur fungerar aktiveringen i praktiken? Jag provade att ringa Adobe support. Efter 20 minuter fick jag svar. Enklare är det att ringa det telefonnummer som finns angivet vid installationen (troligen 020 028 57 14 eller 08 - 5853 67 86). Då kan man knappa in nummret direkt och förhoppningsvis får en returkod som ska fungera.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-04-04 17:19

Om det fungerar friktionsfritt kanske det kan vara oki!

Men frågan är om det på sikt kommer att sänka priserna på CS...troligen inte!

En fördel kanske kan vara att vi som betalar våra licenser slipper konkurera med andra som inte gör det.

Photoshop Elements är ju en billig variant som borde täcka upp för de flesta amatörer.

Att inte betala för det man använder - kallas inte det stöld, egenmäktigt förfarande, eller nåt annat smaskigt som dryper av straff och varnagel?

Jag har full förståelse för upphovsmän som försöker skydda sina produkter mot olicensierad kopiering, men vänder mig starkt mot dongel-krångel a'la Quark. Aktivering som MS och Adobe fastnat för, har jag inget emot, lika lite som att jag måste ha min bil registrerad.

Har man inte råd att använda PS CS II, återstår PS El 3, eller GimpShop, eller nåt annat som kostar mindre, alternativt är gratis. Alla finesser i PS CS får man dock leva utan, men handen på hjärtat; Används dom särskilt ofta?

Kolla nya versionen av GimpShop under X11

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-04 17:56
Ursprungligen av leonardo:

Jag har full förståelse för upphovsmän som försöker skydda sina produkter mot olicensierad kopiering, men vänder mig starkt mot dongel-krångel a'la Quark. Aktivering som MS och Adobe fastnat för, har jag inget emot, lika lite som att jag måste ha min bil registrerad.

Jag har också förståelse för mjukvaruproducenter som försöker stoppa piratversioner. Men jag reagerar jävligt starkt på sånt här, och framförallt den där fullkomligt vettlösa 30-dagars fristen. Jag VILL inte vara registrerad, lika lite som jag vill registrera TV:n eller datorn eller stereon eller spisen eller kylskåpet. (Att jämföra ett program med en bil funkar förresten inte)
Jag har troligen köpt min sista Adobe-produkt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-04 18:02

Såna här "säkerhetsåtgärder" är ju fruktlösa av den enkla anledningen att aktiveringsfunktionen kommer att vara borttaget på den crackade versionen som kommer ut ca två timmar efter produkten har släppts. Det är de som köper produkten i butik som överhuvudtaget måste brottas med aktiveringen/registreringen.

Eller fruktlös och fruktlös föresten, den hindrar ju inga hemma-användare från att installera den crackade versionen, men kanske att företagsanvändare inte installerar produkten på fler maskiner än de har licens för (men de kan ju lika gärna installera den crackade versionen, ifs..).

Ursprungligen av Danne V:

Jag har också förståelse för mjukvaruproducenter som försöker stoppa piratversioner. Men jag reagerar jävligt starkt på sånt här, och framförallt den där fullkomligt vettlösa 30-dagars fristen. Jag VILL inte vara registrerad, lika lite som jag vill registrera TV:n eller datorn eller stereon eller spisen eller kylskåpet. (Att jämföra ett program med en bil funkar förresten inte)
Jag har troligen köpt min sista Adobe-produkt.

Danne, registrering och aktivering är två olika saker. Läs för övrigt mitt andra inlägg om 30-dagarsfristen (som du helt missförstår). Mer information om produktaktiveringen finns här:

http://www.adobe.com/activation/tour.html

http://www.adobe.com/activation/faq.html

http://www.adobe.com/activation/moreinfo.html

Ursprungligen av leonardo:

Att inte betala för det man använder - kallas inte det stöld, egenmäktigt förfarande, eller nåt annat smaskigt som dryper av straff och varnagel?

Jag har full förståelse för upphovsmän som försöker skydda sina produkter mot olicensierad kopiering, men vänder mig starkt mot dongel-krångel a'la Quark. Aktivering som MS och Adobe fastnat för, har jag inget emot, lika lite som att jag måste ha min bil registrerad.

Har man inte råd att använda PS CS II, återstår PS El 3, eller GimpShop, eller nåt annat som kostar mindre, alternativt är gratis. Alla finesser i PS CS får man dock leva utan, men handen på hjärtat; Används dom särskilt ofta?

Kolla nya versionen av GimpShop under X11

Det är länge sedan Quark tog bort dongeln, men däremot har de en slags aktiveringskod sedan version 6.0. Då var ett jävla gnällande om det, blir det likadant nu när Adobe gör likadant?
Största krånglet är väl om man råkar ut för en krasch och måste installera om?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 17:38

Produktaktivering är det ju i photoshop cs, så det är väl inte något nytt?

Det som gäller är alltså en licens per dator, inte per användare? Tänker på den som vill fortsätta jobba på sin bärbara på tågresan etc.

Var det inte detta som Quark fick backa på efter påtryckningar?

Jag hittade denna text från Quark:

"If you want to use your QuarkXPress software on both your primary and secondary computer, such as a laptop, simply install QuarkXPress on two computers on the same platform. This feature is available only to the primary, registered user of a QuarkXPress single-user software license."

Bra kompromiss av Quark men vad säger Adobe om detta?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 18:35

Klippt från Adobes hemsida:

F: Får jag använda programmet i fler än en dator samtidigt?

S: Aktiveringen medger installation i två datorer. Enligt Adobes licensavtal får man installera ett program i en primär och en sekundär dator under förutsättning att programmet inte används samtidigt i de bägge datorerna. Även om processen medger installation och aktivering i två datorer är användningen av programmet i den sekundära datorn begränsad till den huvudanvändare som innehar licensen. Att låta andra användare använda programvaran i den sekundära datorn är ett brott mot licensavtalet.

Ursprungligen av Dahl:

Klippt från Adobes hemsida:

F: Får jag använda programmet i fler än en dator samtidigt?

S: Aktiveringen medger installation i två datorer. Enligt Adobes licensavtal får man installera ett program i en primär och en sekundär dator under förutsättning att programmet inte används samtidigt i de bägge datorerna. Även om processen medger installation och aktivering i två datorer är användningen av programmet i den sekundära datorn begränsad till den huvudanvändare som innehar licensen. Att låta andra användare använda programvaran i den sekundära datorn är ett brott mot licensavtalet.

Om jag installerar Photoshop CS2 på min stationära dator och min bärbara dator och plötsligt så kraschar min stationära så att jag måste installera om allt inkl. Photoshop. Vad händer då? Kan jag installera det på nytt utan krångel, trots att jag installerat två gånger tidigare?

Bra. Då kör Adobe med samma system.

Så enkelt som det är att få tag i licensnycklar till Adobe program på nätet så förstår jag att de tar till mer avancerade metoder. Men det förenklar ju inte för oss användare och sysadm. :rolleyes:

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Så enkelt som det är att få tag i licensnycklar till Adobe program på nätet så förstår jag att de tar till mer avancerade metoder. Men det förenklar ju inte för oss användare och sysadm. :rolleyes:

Volymlicenser kräver inte produktaktivering

Adobes produktaktivering har testats under flera års tid och redan i CS 1har den funnits för Photoshop på Windows. Att ni inte hört talas om det beror på att det faktiskt fungerar mycket bra och friktionsfritt för användaren.

30-dagarsfristen handlar om att produkten slutar fungera om man inte aktiverat inom trettio dagar, men självklart går den att aktivera närsomhelst efter det. Det är till för att förhindra längre "fria" användningsperioder än 30 dagar, inte om att produkten blir permanent obrukbar. Det blir den såklar inte.

När ni väl testar det kommer ni att känna "jaha, var det såhär jäkla enkelt" - för det är det faktiskt!

Ursprungligen av Axel von Matern:

Den största nyheten i Adobes nya programvarusvit är varken fotnothanteringen eller kopplingen till alla världens bildbanker. Ej heller versionshanteringen i nya Version Cue. Inte ens fotnotsfunktionerna i InDesign.

Nej, det är IMHO den nya, tuffa aktivireingskoden som är den största nyheten.

Bara en nyhet i macversionen. Som Richard skriver så har det funnits i CS1 för Windows redan. Det var omtalat när det kom, men sen har man inte hört så mycket av det.

Ursprungligen av tjogin:

Såna här "säkerhetsåtgärder" är ju fruktlösa av den enkla anledningen att aktiveringsfunktionen kommer att vara borttaget på den crackade versionen som kommer ut ca två timmar efter produkten har släppts.

Jag tror faktiskt produktaktivering är starkt kopieringshämmande. För de drivna kommer det alltid att gå att få tag i crackade versioner, men för "normalkopieraren" är det svårare. För den som bara vill betala sin produkt och använda den i lugnt och ro är detta ett steg extra, så ur en synvinkel är det dom betalande användarna som får lida extra för att hindra de som kopierar. Men som sagt, jag tror faktiskt det fungerar (delvis iaf) och det är förståeligt att Adobe försöker hitta vägar för att dämpa den rätt friska kopieringen av deras produkter.

Självklart måste man hitta på sätt att slippa piratkopieringen och detta är säkert effektivt.

Men det känns ändå fel att man MÅSTE registrera sig, och det blir jobbigt när man installerar om, byter datorer osv. Som sagt, vi som betalar får lida för de som inte betalar.

Hur ska man tolka primär och sekundär dator? Stationär och bärbar på jobbet? Eller jobbdator och hemdator?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Men det känns ändå fel att man MÅSTE registrera sig, och det blir jobbigt när man installerar om, byter datorer osv. Som sagt, vi som betalar får lida för de som inte betalar.

Hur ska man tolka primär och sekundär dator? Stationär och bärbar på jobbet? Eller jobbdator och hemdator?

Du måste INTE registrera, men du måste AKTIVERA = två olika saker.

Du behöver heller INTE göra om aktiveringen vid ominstallation, om du inte har gjort en lågnivåformatering på disken. Normala ominstallationer är alltså inget problem. Behöver du lågnivåformatera så kan du dessutom avaktivera innan och därefter aktivera på nytt efteråt, mycket enkelt faktiskt.

Adobe lägger sig inte i vad som är primär och sekundär dator. Däremot så krävs det att licensinnehavaren är densamma för de två datorerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 22:36

Det förklarar saken om de 30 dagarna. Adobe supporten borde läsa på! hehe I alla fall den där Malin!

I PC världen kräver vissa program att man skickar in "host id" på sin maskin till upphovsrättsinnehavaren av programmet för att få ut en licensnyckel.
Det blir en mycket säker metod då licensnyckeln endast fungerar på den pc:n. Men ack så krångligt.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

I PC världen kräver vissa program att man skickar in "host id" på sin maskin till upphovsrättsinnehavaren av programmet för att få ut en licensnyckel.
Det blir en mycket säker metod då licensnyckeln endast fungerar på den pc:n. Men ack så krångligt.

Jo. Det är ingen höjdare när programmen slutar fungera bara för att man stoppat i ett nytt grafikkort eller mer minne.

Så länge aktiveringen fungerar bättre än vad Quarks gjorde när version 6 kom så ser jag inga problem med det. Jag har ett par kunder som bytte till CS pga detta och de är lite nervösa inför detta när de ska kliva upp till CS2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-05 11:49

Jag tycker aktveringsförfarandet låter väldigt likt det som gäller för Windows XP och det fungerar alldeles utmärkt. Det gav ett rejält uppsving för försäljningen.

Ursprungligen av molia:

Jag tycker aktveringsförfarandet låter väldigt likt det som gäller för Windows XP och det fungerar alldeles utmärkt. Det gav ett rejält uppsving för försäljningen.

Jag tycker t.o.m. att det fungerar mycket bättre, vilket också varit Adobes målsättning, att det inte ska upplevas som besvärligt av användaren. Naturligtvis minskar det piratkopieringen, annars skulle de ju inte bry sig om att göra det. Tunga crackers och piratkopierare hittar säkert vägar runt men vardagspiratandet minskar nog rätt påtagligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-05 15:35

Jag förstår inte vad all ståhej för registreringen. Vill man inte bli registrerad och göra sötisarna på Apple glada kan du väl mata in lite annorlunda information, så länge serienyckeln stämmer. Det som gör mig förbannad å alla användares vägnar som använder svenska versioner är priset.

För SVENSK version ac CSII:
SEK.10.075,00

Priset för CSII i USA:
$599 - 4212 Kr.

Jag personligen personligen arbetar enklast i engelska program eftersom "yrkesspråket" är engelska, men att översätta och trycka svenska skivor skall kosta DUBBELT så mycket som själva programvaran är helt jävla sönder.

Ursprungligen av viga:

Jag förstår inte vad all ståhej för registreringen. Vill man inte bli registrerad och göra sötisarna på Apple glada kan du väl mata in lite annorlunda information, så länge serienyckeln stämmer. Det som gör mig förbannad å alla användares vägnar som använder svenska versioner är priset.

För SVENSK version ac CSII:
SEK.10.075,00

Priset för CSII i USA:
$599 - 4212 Kr.

Jag personligen personligen arbetar enklast i engelska program eftersom "yrkesspråket" är engelska, men att översätta och trycka svenska skivor skall kosta DUBBELT så mycket som själva programvaran är helt jävla sönder.

Fast du kan väl inte jämföra priset i USA med svenska... även den engelska versionen i Sverige kostar ju mera. När jag kollar priserna hos Dustin verkar det vara ungefär 2.500-3.500 kr i skillnad för en svensk version (beroende på om man har Standard eller Premium).

Kan bara instämma i att prisskillnaden är för stor. Däremot så är det så att man i Sverige har fri support, vilket man inte har i USA. Man kan heller inte ta bara utgå från själva översättningskostnaden, eftersom även kostnad för försäljning, marknadsföring, distribution osv måste tas med i beräkningen, och sånt är alltid dyrare för en liten marknad.

Det oaktat, visst är det för stor skillnad

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-05 17:01

Kan nån vänlig själ förklara för mig varför samma engelska skiva kostar i så fall 2,500-3,500 kronor mer här?

Intressant att ingen har opponerat sig än så länge vad jag skrev om registreringen.

Det känns som om aktiveringsproblematiken börjar bli alltmer hypotetisk...

1
Bevaka tråden