- henkez
- Medlem ●
- Malmö
Hej macvänner!
Har en liten undran rörande videoredigering på Macen.
Jag har flera kompisar som intresserat sig för videoredigering och båda dessa har köpt dyra PC burkar men både de och jag upplever det som otroligt segt att jobba med stora videoproduktioner.
Jag undrar hur Macen jämför sig med en PC vad gäller videoredigering.
Jag har sagt till dem att ta med en Video fil till affären och be att få testa men det blir lite svårt när de inte har någon Apple Store i närheten.
Därför tänkte jag be om era erfarenheter om detta. Vilken hårdvara ska man satsa på?
Jag kan få ett PC system med RAID Striping och 2GB i minne till samma pric som en iMac G5 20" och undrar vilket som är bästa laternativet. Hårdiskhastighet måste väl vara A & O vad gäller hantering av stora filer så därför känns ett RAID system som ett måste eller?
Nåja, ni fattar galoppen. All input uppskattas!
//Henke
Vet inte vad som kan tänkas vara problemet, har själv inte upplevt nåt segt med Final Cut Pro i långa projekt. Använder ni extärna hårddiskar, borde ju heller inte vara problemet. Interna diskar är kvickare FireWirdiskar. FireWire 800 är ganska nära vad interna klarar av. Men är det mycket segt? Oavsett system eller program är det ju naturligt att det segar ner ju större information blir det segare. Men går det knappt och jobba i projektet är det ju ett problem. Använder ni annat format än DV som tar mer plats är att stripa flera hårddiskar. Men DVformatet ska man inte behöva sätta ihop diskar.
En viktig del i videoredigering är att ha en hårdisk för system och en för video, gärna två fysiska diskar. Läggs videoklipp på systemdisken kan det bli en katastrof. Själv har jag fått installera om systemet, efter det köpte jag en till disk och nu funkar det utan problem. Sen ska man ha ett separat system där man varken surfar eller installerar program, här kan man partetionera systemdisken. Man kan också partetionera videodisken så man har ena halvan ren och den andra man redigerar på. När projektet är klart, flyttar man över allt material till den tomma, för att undvika dropouts vid uttankning på band. Sen formaterar man disken så den "tomma" halvan blir tom igen.
Jag har ett system för surfning och ett system för videoredigering. Hoppas det går bättre nu.
Jag har själv inte använt en PC för videoredigering sedan 2001, men redan då var det lättare och enklare att redigera på macos fastän jag nu jämför PC system med SCSI raid och speciell hårdvara a många 1000 lappar mer jämfört mot en G4 400MHz med orginal HD + extern firewire. Men jag kan nog tänka mig att det inte är så stor skillnad mot då och nu, Mac och videoredigering är en fröjd.
Som jag ser det handlar det inte om vilken plattform du väljer, utan vilket program du klipper med. Det ska vara ett program (och operativsystem) som du själv trivs med.
Dessutom är det viktigt att det är en bra dator med bra komponenter som fungerar i harmoni med varandra. Köper man en Mac vet man att den är byggd för ändamålet, men jag vågar påstå att 95% av alla PC som finns inte är det.
Jag har själv en Dell Precision Workstation med Avid, och en PowerMac Dual G5 2,5 GHz med Final Cut Pro HD. Båda två fungerar helt felfritt. Inga krascher, ingen seghet.
Berätta gärna lite mer om vad du ska arbeta med, DV, HDV, HD? Hobby eller profesionellt?
Hej macvänner!
Har en liten undran rörande videoredigering på Macen.
Jag har flera kompisar som intresserat sig för videoredigering och båda dessa har köpt dyra PC burkar men både de och jag upplever det som otroligt segt att jobba med stora videoproduktioner.
Jag undrar hur Macen jämför sig med en PC vad gäller videoredigering.
Jag har sagt till dem att ta med en Video fil till affären och be att få testa men det blir lite svårt när de inte har någon Apple Store i närheten.
Därför tänkte jag be om era erfarenheter om detta. Vilken hårdvara ska man satsa på?
Jag kan få ett PC system med RAID Striping och 2GB i minne till samma pric som en iMac G5 20" och undrar vilket som är bästa laternativet. Hårdiskhastighet måste väl vara A & O vad gäller hantering av stora filer så därför känns ett RAID system som ett måste eller?
Nåja, ni fattar galoppen. All input uppskattas!
//Henke
Kör du vanlig par spårs DV-videoredigering är det nog ingen stor skillnad på vad du kör. Direkt du kör HD-video och mångdubblar spåren ökar prestandakravet på hårddiskarna. Samt maskinkravet.
FinalCut Pro HD är nog priset en av de bästa program du får i videoediteringsammanhang. Detta program får du inte till wintel. Mer väntar i hörnet för Finalcut bla. clustrering, corevideo etc. Det finner det inte denna prisklass för wintel, inte på långa vägar.
Andra programmet du som man kan rekommendera är Avid programvaror. Dessa finns för både Mac och PC (i samma paket). Dock är Avids program ganska kinkiga gällande pc-hårdvaran så där gäller det att välja väl. Avid rekommenderar märkes maskiner vilka de flesta är i samma prisklass som Apples Powermac G5 och dyrare.
En lämplig Mac konfiguration är tex.
Dual 1.8GHz PowerPC G5
- 1 Gb Ram
- 1x80 Systemskiva + 1x250 HD
Ca. 2150 euro
+ FinalCut Pro HD - Production Suite. Ett Kanonpaket som innehåller (FinalCut HD, Motion, DVD Studiopro)
Eur 1.429,00.
Vill du bygga ut för HD så kan lägga till tex. en Medea G-Raid http://www.medea.com/
Production Suite är ett mycket prisvärt paket - för professionell användning. Alternativen är betydligt dyrare.
Som privatperson köper du Final Cut Express för några tusen och bränner dvd med iDVD som följer med macen. FCE fungerar lika bra som FCP för oss amatörer. Det som saknas är främst batchinhämtning och att du bara kan redigera DV och HDV - inte professionella digitala filmformat. Motion är för 2D-animering och effekter och det kan du nog också leva utan.
1429 euro!
Det är inte konstigt att det piratkopieras allt mer!
Vilken privatperson lägger över 10.000 kr på ett sånt program när det går att ladda ner gratis på vilken fildelningssite som helst?
Säljer man tjänster privat eller företag. Skulle jag inte rekommendera att man kör med piratversioner. Sen frågar många organisationer idag ifall man har lagliga versioner.
Men oavsätt så är production suite kanonpaket även prismässigt. Jämför med motsvarande program på marknaden.
Liten reflektion, på jobbet sitter jag med Avids olika program för Windows ( NewsCutter, AvidXP och Adrenalin ) och har svårt att se vad som står överallt - de gråa nyanserna på fönster och text är påfallande lika. Ett typiskt fel som uppstår ibland är att inställningarna i "Media Creation" inte alltid finns kvar efter en omstart och följden kan då lätt bli att mediat hamnar på fel disk ( den interna ), man måste ständigt kolla detta vid byte av projekt. Konsekvensen av detta blir att OM och NÄR man byter redigeringsblock i en produktion så kan. tex. en inläst text eller grafik inte ses/spelas mer än i det redigeringsblock som den skapades i. Ett annat iriterande fel är att det hos oss visade sig att OMF-filer skapade på en NewsCutter inte gick att importera till en AvidXP. Angående hastighet mot externa diskar vid en server så pekar våra intankade bitar via ethernet och in i "binen" - tycker mig ha sett att det är 1GB´s hastighet då. Vi kör inte via firewire. Vet inte om Apple har sådana lösningar där man t.ex kan sitta vid låt säga 10 arbetsstationer och redigera från 1 råmaterial. Vet inte hur Avid numera resonerar om andra externa diskar än deras egna - förr var det så att att dom inte gav support för om man valde annat fabrikat. En hårdvarubug som vi hittat i Adrenalin är att OM man tankar in mini-dv eller dv-cam så kan det hända att filen inte sparas - man ser tidigt om felet/buggen finns där genom att ett av de små fönstren för tidkod inte rullar - då får man vackert starta om själva hårdvaruburken (inte datorn).
Kommentar till "Sventa46". Det finns program typ FinalCut Express för vanliga konsumenter som räcker mycke långt och som är relativt billiga - man får nog bestämma sig för hur mycke proffs man ska vara, dvs. hur ofta man använder något. Det finns bara 2 vägar att gå, ska man tjäna pengar tack vare ett program så köper man det - ska man bara leka lite redigering så köper man konsumentprogram. I det senare fallet så skulle många potentiella "kunder" aldrig se skillnaden på slutprodukten vare sig programmet kostade 2.795 kronor ( FCP Express ) eller 9.995 kronor ( FCP ).
Kommentar till "Henkez". Teoretiskt så skulle nog diskar med bara 5.400rpm räcka för att redigera DV - så sa i alla fall Apple om FCP för några år sedan. Nu är det väl tveksamt om sådana diskar finns kvar i handel, men vanliga IDE-diskar och 7.200rpm är mer än fullgott, så även firewire 400. Visst det finns ju SATA-diskar med 10.000rpm ( Rapptor ) men det är overkill och onödigt dyrt.
Olle
Ojojoj så mycket underbar input!
Jag har som sagt ingen egen erfarenhet och kommer inte sitta så mycket själv med just videoredigering men jag agerar allt som oftast som inköpskonsult åt vänner och bekanta och jag försöker givetvis leda dem in till den goda sidan (läs mac).
Därför behövde jag lite info om vart man ska lägga sig för enkel videoredigering vad gäller hårdvara samt om du får mer för pengarna om du köpt ett PC system. Efter alla underbara inlägg känns det som att kan behöver inget RAID system för att jobba med FC HD på ett smidigt sätt så jag kommer nog rekommendera en dual G5 1.8 med 1 G i minne och dubbla HD.
Tack en gång för all input. Det är just detta som gör macen så underbar, forum miljön är så mycket trevligare!
Trevlig helg
Henke
Bra att det finns program i vanliga prislägen också!
Men 10.000 är alldeles uppåt väggarna för mycket för ett program!
För privat bruk alltså!
Men dom riktar sig inte till privatpersoner. Utan folk som jobbar med redigering. Ungefär som det finns olika dyra hammare för snickare, hemmapulare och småbarn (plasthammare )
En fördel som jag inte tror att någon nämnde är att FCP importerar Fotoshopfiler typ med lager och allt - rätta mig ni som kör FCP lite oftare men man kan väll jobba med lagren inne i FCP... att dom liksom hamnar på egna videospår... kan en PC med Avid detta?
mänga kloka ord i denna tråd. Jag gör ett försök också; tänk på att det går bra att börja arbeta med Final Cut Express och sedan gå över till Final Cut Pro senare om man behöver. Uppgradering där emellan är ungefär mellanskillnaden i pris mellan programen från början. Därför kan man tryggt börja med FCE.
Sen skall man komma ihåg att både FCE och FCP är öppna program vilket innebär att det finns mängder med extra pluginer och funktioner som man kan köpa till av 3-parts tillverkare. bara att söka på nätet. FCP stödjer ju också vissa After Effects pluginer.
Och visst kan du öppna ett FCE projekt i FCP, det har jag gjort. Tvärtom också faktiskt. i praktiken betyder det att du kan redigera klart en film i FCE och onlina den i FCP. Eller kanske bara skicka din FCE projekt fil till nån som har FCP med Automatic duck installerat för vidare transport till AVID, Combustiion, After Effects m.m. men det är en annan historia.
bara för att nämna några
Kan bara hålla med om att FCPHD och OSX är en väldigt trevlig redigeringsmiljö. Ja, det är sant att ett RAID-set ger lite extra "boost" åt din prestanda, men i realiteten kör du aldrig mer än 3-4 videoströmmar på en gång (ca: 4x4 MB/s = 16MB/s). Kör du DV klarar du dig fint med två SATA diskar (1st för system/program/projektfiler, 1st för videomedia/renderade filer).
Men 10.000 är alldeles uppåt väggarna för mycket för ett program!
Production Suite är inte ett program, det är flera:
- Final Cut Pro HD
- DVD Studio Pro
- Motion
- Compressor
- LiveType
- SoundTrack
- Cinema Tools
Final Cut Pro motsvarar en av de bättre redigeringsprogrammen som finns på marknaden. AVID har vissa fördelar och vissa nackdelar ex.
DVD Studio Pro är ett av de bättre DVD-kreationsprogrammen i sin klass på marknaden, väldigt intuitivt program som man snabbt lär sig.
Motion är en AE motsvarighet, som dock inte ersätter programmet. Dock ett väldigt kraftfullt verktyg.
För att nämna lite... Production Suite innehåller en rel. bra MPEG2 codec (inte den bästa på marknaden, men enormt bra för sitt pris, prestandan och kvalitén den ger).
Viktigt i ett redigeringssystem är ballans egentligen. Har du vrålsnabb CPU men slöa diskar kommer du ändå inte palla att köra 10 strömmar i realtid eller vice versa. Dubbel G5, c:a 1GB RAM och två diskar så är du på god start till en grym redigering. Helt klart. Tänk även på att som student får du 10% rabatt på ALLA Apples hårdvara och 50% rabatt på mjukvaran. Production Suite för c:a 6000 kr har jag för mig - enormt prisvärt om man vill vara laglydig och bidra till utvecklingen av programmen.
Tips: vänta ett par veckor med inköp! NAB hålls i helgen och då kommer troligen ny mjuk och hårdvara. Final Cut Pro 5, DVD Studio Pro 4, MacOSX Tiger m.m. kommer med stor sannolikhet att lanseras.
Ja, Photoshop-filer man i stort sätt rakt av importeras i så väl FCP, Motion som DVD Studio Pro. Väldigt smidigt arbetsflöde. Lager och så vidare bibehålls.
Hej, jag sitter i DVDSP4 och importerar en bild i mitt projekt som ska bli en länk-knapp. Problemet är att när jag förminskar den så blir den pixlig i DVDSP. Den ser perfekt ut i Psd, Jpg, TIFF och Png . Jag har provat att göra den i exakt storlek innan jag importerar den men det hjälper inte.
Vad kan jag göra?
Jag vore evigt tacksam för hjälp /T