Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya PowerMac G4

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Om du nu Apple är så bra och har ett mycket bra Os ( Unix är bra Os ) så varför tar Apple inte fler marknads andelar. Om deras hårdvara är så överlägsen som Apple vill få det så varför köper inte folk deras datorer samt design är tydligen en viktig sak men inte får försäljning att gå i taket.

Tyckte att det blir nödvändigt att peka på 2 viktiga fakta när du skrev detta. Apples marknadsandel har faktiskt ökat om än marginellt, minns mig ha läst att det var med 0,4% vid senaste rapporten. Vad du glömmer bort är att världsekonomin och den totala försäljningen av samtliga datorer har genomgått en mycket tuff period senaste 2 åren och där istort bara Apple och Dell efter omständigheterna klarat sig tämligen bra.

Mitt val (mac) grundar sig på att jag jämför med de Dellburkar som vi har på jobbet och då är själva upplevelsen extremt viktig, med macen blir jag sällan förbannad. I lördags hade jag med min PC (WinNT & Avid NewsCutter) en mardröm efter att ha filmat kungarallyt i trakterna kring Orust. Datorn totalkrachade 2 gånger och inslaget till Aktuellt hamnade på Göteborgsservern första 3 minuter innan sändningsstart, sedan återstod filöverföringen upp till Stockholm - jobbet han ut i sändning men inte löpbilderna. Jag tappade minst 10 minuter på detta efter att ha behövt starta om alla burkar i serverrummet. OM detta hade varit en mac med MacOSX och om programmet hade hängt sig så hade jag kanske tappat max 1 minut - för mig är detta tillräkligt argument varför jag tycket att PC suger... den ständiga vetskapen om att detta kommer att inträffa igen i den PC-miljö som jag tvingas jobba i är värt den merkostnad för macar som fanns vid inköpstillfället. Att man för en begagnad mac får ut mer än för än en begagnad PC är något som talar för macen, det är att lura sig själv om man stirrar sig blind på vad de nya burkarna kostar vid inköpstillfället.

OM man betalat sin dator för egna pengar så vill man slippa strul... i regel så kanske man behåller den 2-3 år - bara vetskapen om att jag under denna tiden kan minimera irritationsmomenten gör att jag tveklöst fortsätter med macen.

- Olle

Earth

Så många macägare köper Mac dator för designen och kvaliteten inte råprestanda.

Men du måste förklara bättre det där med
”Personligt förhållande till den” ???

Jag har haft Mac till och från under ett par år men aldrig förstått poängen med det där.
Ser på dator som en maskin ( verktyg ) som används.

Hallå ja!

Ni fattar väl att ni inte kommer övertyga varandra på det här viset.
Mac & "PC" är olika bra på olika områden, själv föredrar jag Mac men använder även PC eftersom jag inte är trångsynt.

Nu ska jag klaga: det är jäkligt onödigt att klämma in massa påhopp i i övrigt seriösa inlägg tex. "som min skit-peesee" osv. det verkar bara korkat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 12:36
Citat:

quote: Så många macägare köper Mac dator för designen och kvaliteten inte råprestanda.

Precis!!! Eftersom råprestandan på pappret och i testbänken inte spelar så stor roll eller inte gäller i verkligheten om inte hårdvaran är optimerad och kompatibel + att det inte säger nånting om stabilitet, användarvänlighet, känsla eller intryck som i sig sparar tid och pengar! Återigen du pratar om Mhz och hastigheter när D.E.T. H.A.N.D.L.A.R O.M. S.Å. M.Y.C.K.E.T. M.E.R!!!

Citat:

quote: Jag har haft Mac till och från under ett par år men aldrig förstått poängen med det där.
Ser på dator som en maskin ( verktyg ) som används

Du kanske är för ung för att äga en bil men alla som gjort det förstår det här. Du vårdar och har ett helt annat förhållande till en BMW än till en Suzuki Swift. Bilkörningen handlar då inte längre bara om att ta sig från a till b utan hur skönt och roligt det är att färdas... En Mac klappar man eller rensar upp och rättar till i när man får problem (eftersom man vet att det går). En pc slår man på eller kastar ut genom fönstret för att den är ful och ohjälplig när den börjat hänga sig, och den enda räddningen är att radera allt och starta om eller köpa en ny...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 12:39

...se nu fastnade jag i den här dikussionen trots att den är så förutsägbar och trots att den här tråden inte alls handlar om det... :rolleyes:

Jag fattar ingenting!
Här öppnar man tråden för första ggn och måste ögna igenom värsta datorkriget!

Handlade inte den här tråden om Nya G4or?!?
Vad håller ni på med?

Skall det vara datorkrig i även denna tråd?

Och samma gamla personer som babblar om hur mycket bätre en PC är över Macen.

Asså...jag har läst era inlägg förut i andra trådar och är inte imponerad. Om ni inte gillar mac så finn et PC-forum! Skall det vara så svårt? Eller har ni inget annat att göra än att bråka?

Om ni får fortsätta så här finns det risk att folk lämnar detta forum.
Det här är ju skittråkigt att behöva läsa. Ni är ju ändå så fasta i era övertygelser. Jag säger bara: *Zzzzzzzzzz*

Gambit

  • Avstängd
  • 2002-08-22 13:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
...se nu fastnade jag i den här dikussionen trots att den är så förutsägbar och trots att den här tråden inte alls handlar om det... :rolleyes:

Det intressanta med det är att det är "Macsidan" som alldeles ensamma lyckas hålla igång Mac vs PC-diskussionen här.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 13:26

Ja eller hur...

Det är du och Hunter som förvrängt den här tråden och gjutit ont blod i vårat fina forum

  • Avstängd
  • 2002-08-22 13:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Ja eller hur...

Det är du och Hunter som förvrängt den här tråden och gjutit ont blod i vårat fina forum

Jag har inte förvrängt tråden. Det enda jag gjort var att korrigera några helt felaktiga påståenden som andra gjort här.

Åsikter är det bästa jag vet. Jag har flera stycken, här är några av dem!

Alla kan ha en åsikt
Man behöver inga kunskaper, utbildning, förmåga till logiskt tänkande, förmåga att argumentera eller för den delen fakta för att kunna bilda sig en åsikt. Det betyder att alla kan ha en åsikt om vad som helst, du med!

Alla kan göra sin åsikt hörd!
Oavsett om någon vill höra den eller inte så kan jag som har en åsikt dela med mig av den, hur mycket som helst! Jag kan faktiskt ta med mig min åsikt var jag vill och upprepa den om och om igen, det slits den inte ner av alls. Jag behöver varken normal hyfs, uppfostran, kunna stava eller veta något om det som heter netikett för att kunna ha en åsikt och dela med mig av den, även till de som inte vill. Det är toppen, prova du med!

Jag kan argumentera för vad som helst oavsett min åsikt
Även om jag har en åsikt kan jag, om jag vill, argumentera för en helt annan åsikt om jag tycker att det är roligt för det är det ju. Så om alla redan tycker som jag någonstans i världen är det min plikt, eftersom jag är så klok och begåvad att jag kan bilda mig en åsikt, att argumentera för en helt annan åsikt! Det uppskattar alla alltid hela tiden, för det kan de bara bli klokare av. Jag har gjort flera stycken tacksamma människor klokare, du med!

Min åsikt är aldrig fel
Ingen kan säga om en åsikt är rätt eller fel, det är därför diskussioner om åsikter är så givande och intressanta, ingen vet ju någonsin hur det slutar, det kan ju gå hursomhelst! Länge också!

Min åsikt är alltid rätt
Om allting var helt annorlunda.

/Ola

Micke W

” Det är inte nödvändigtvis den bästa produkten som vinner. Det finns andra aspekter som spelar roll i sammanhanget, det borde alla veta vid det här laget.”

Är det ett erkännande om mac eller ?

Det roliga i det är att många macfans säger hur kast Windows är jämfört med Os X men konstigt nog har Windows ca 90 % av marknaden.
Hur skal ni ha det ???

Hunter:
Hur skall DU ha det?
Vart vill du komma med att argumentera om PC vs. Mac hela tiden?
Seriöst alltså!
Du och S_W har gjort era röster hörda nu i ett antal forum (forum som av någon konstig anledning ändrar form från ett ämne i början till PC vs. Mac).
Den här tråden heter "Apple lanserar nya PowerMac G4".
Inte: "Är Pcn bättre än Mac eller tvärtom?"

Det här är tröttande att behöva läsa om.

Kan ni inte diskutera lite annat nu?

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 14:37

Suck... nej nu ger jag upp!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Micke W

” Det är inte nödvändigtvis den bästa produkten som vinner. Det finns andra aspekter som spelar roll i sammanhanget, det borde alla veta vid det här laget.”

Är det ett erkännande om mac eller ?

Det roliga i det är att många macfans säger hur kast Windows är jämfört med Os X men konstigt nog har Windows ca 90 % av marknaden.
Hur skal ni ha det ???

Stenmarks bevingade ord: "Det är svårt att förklar åt dom som int begrip".

Speciellt för dig Hunter78: Macen är fortfarande den bästa produkten för de flesta här på 99mac, även om den inte leder racet!

Ge upp nu! Vandra vidare till Tom´s Hardware eller nåt liknande...

Tillbaks till ämnet eller så låses tråden. Det är hårt, men samtidigt den bistra sanningen.

Och då blev det tyst!

*Pffft*

Kan någon påminna mig om vad det handlade om, kanske?
Ah...jag scrollar tillbaks några sidor (5!)

Gambit

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-22 21:44

Tråden är redan kvaddad, lägg upp en ny tråd med den bit du tycker är intressant så kör vi på den Gambit!

Vad säger att den bästa datorn är den snabbaste datorn (enligt PC-användare)?

Vad säger att den snabbaste datorn (enligt PC-användare) är den bästa datorn?

Bara en tankenöt för alla som håller på och snackar om alla olika bussar, minnen, processorer osv..

Apple gör banne mig en mycket bättre helhetslösning än vad en PC-tillverkare klarar av tycker jag. Då snackar jag om att man kommer ha datorn i 3-4 år och den kommer att användas flitigt.

Verkligheten: Sverige är befolkat av 9 miljoner personer. Antalet datafreaks är inte kanske högst någon procent av detta.. (gissning) - denna grupp bryr sig mest om det är en Pentium på 2.53 eller 2.8 GHz i datorn (exempel). Många andra bryr sig mer om vad man kan göra med datorn - snarare än HUR SNABB DEN ÄR.

Mac OS X 10.2 med iProgram som iMovie, iDVD, iTunes, iPhoto, iCal, iSync, iChat och så vidare tror jag kan locka väldigt många att köra Mac OS X och därmed gå över till PPC-plattformen. Nu kommer Apple med Rendevouz, CUPS och massa annat nytt skoj! Hur skoj är det att sitta i PC-miljö? *host*

Nej, tacka vet jag Apple! Bästa GUI:et (subjektiv bedömning), säkraste OS:et (bygger på BSD) och fet nätverksprestanda. Vad skulle få mig att frivilligt byta till PC? S_W som hoppar in i olika Mac-forum och leker PC-evangelist? Nej, knappast!

Nästa dator blir en Mac!

Åter till vad denna tråd handlade om: nya PowerMac G4.

De 2 billigaste modellerna är riktigt bra jämfört med de ersätta modellerna.

- 800 -> Dual 867
- 933 -> Dual 1000
- Dual 1000 -> Dual 1250

Visst, "pyrt sa räven om bussen" men det är skit samma för mig. Såååååååå allvarligt är det inte för mig iallafall att det bara är 133 eller 166 MHz buss.

Nu har Apple en låda med plats för 2 st 5.25"-enheter, 4 st interna hårddiskar, AirPort-kort, 1 AGP 4x, 4 PCI, osv.. Gigabit Ethernet på moderkortet. Nästa uppgradering inom 6 månader blir säkert med PPC 7470 och DDR-stöd för systembussen. Kick ass!

*Gaaaaaaaaaaah!!!*

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 14:24

Att Apple försöker lyfta sina grafikkort till skyn har jag aldrig hört eller sett. De överdriver LITE, men de gör ALLA i branchen. nVidia släppet ett GeForce4MX som är sämre än GeForce3 och saknar många viktiga funktioner detta kort har.

Ett Radeon 9000 finns också i två smaker: vanlig eller PRO. Mac-edition är PRO-editon på PC:n och detta kort ÄR bättre än motsvarande GF4MX-kort. Det är verkligen inte ett, som du säger, "kasst kort". Till skillnad från nVidia satsar ATi på annat än bara råprestanda. Du får bättre 2D-bild kvalite, kortet ger bättre DVD-uppspelningskvalite och använder i det sistanämnda även MINDRE processorkraft. Du får också Dual Head-support (2st DVI-skärmar om du så vill) vilket rockar.

Jämför du Radeon 9000 Pro och Radeon 8500 så är 85:an snabbare, oftast. Detta eftersom Radeon 9000 Pro är klockad något slöare samt att det saknar en texture pipline (tror jag det är). I slutändan resulterar detta i upp till ett 20% slöare kort (som ändock är bättre än GeForce4MX-serien). I framtiden kommer folk med GeForce2MX/4MX vara helt utanför då dessa kort inte ens har stöd för pixel och vertex shaders. DET har Radeon 9000 Pro.

Summering tycker jag Radeon 9000 pro är rel. BRA kort.

Till lite andra saker så… Titta du på den nya ingångs PowerMacen så får du MYCKET för pengarna idag. 2x867Mhz G4 (totalt 1,7 Ghz) ger bra fart "under the hood". För anligt arbete fungerar faktiskt Dual-processorer BÄTTRE än singel. Xlr8yourmac vissade nyligen att en DUAL 500Mhz G4 presterar bättre i OSX om man göra ett antal saker samtidigt än en ENKEL 1000Mhz G4. Jobbar du i ett videoprogram (Final Cut) så kommer en Dual 867:a ROCKA. Komprimera MP3:or med iTunes utnyttjar också MP så detta kommer inte gå slött.

MacOSX är ett extremt trevligt system att jobba i. Vill man sedan blir lite mer "techno-geek" så har du stora möjligheter att utvecklas åt det hållet i systemet också. OSX är stabilt som tusen därtill. Att ha en up-time på ett par veckor är vardag - det är det verkligen inte på de Windowsmaskiner jag testat (även om WinXP gjort saker mkt, mkt bättre där).

Som det är nu så är faktistk ingångs PowerMacen MER PRISVÄRD ÄN NÅGONSIN. Den enda gångs Apple legat så bra till tror jag var när G4:orna först kom!

Erik.dv

Ati nya kort är inget prestanda kort men dock ett relativt bra budiet kort.
Ati själva säger att det är ungefär lika med ett geforce 4 MX 460.
Läs själv på http://www.ati.com/technology/hardware/radeon9000pro/index.html
” *ATI´s RADEON™ 9000 PRO compared with Nvidia GeForce4 MX460 “

Sedan finns det http://www.tomshardware.com/ som jämför olika hårdvaror.
Där visar att Ati kort 9000 pro är livärdigt ett Geroce 2 ultra ungefär.
Sen kan Ati 9000 var snabbare i något enskilt område.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 17:01

Hunter: vem har sagt att Radeon 9000 Pro är ett "prestandakort". Det är overall godkänt/bra kort. Det är inte "super" men det är inte dåligt heller. Dock håller jag med om att man kanske borde få ett bättre kort i Apples pro-maskiner (typ Radeon 9000 ingång, Radeon 8500 mellan och Radeon 9700 på toppen).

Problemet är att Apple gör "pro" modellerna för en stor skara männsikor. Det är inte alla som kräver det senaste inom 3D-acceleration. Två grupper som gör det är:

- Hemanvändare
- 3D-artister

Tyvärr har Apple missat detta. iMacen borde har MINST lika bra 3D som pro-G4:orna eftersom ofta spelas det mer hemma än på jobbet…

[ 24 Augusti 2002, 17:02: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Vad anser panelen om GeForce 4MX med 32 MB VRAM som medföljer ingångsmodellen Dual G4/867?

Kortet "borde" duga ju.

Jämför med den dator jag har nu...

PowerMacintosh G3/350 blue/white rev A med ATA-buggen
- ATI Rage 128 PCI med 16 MB VRAM VGA-port

Jag kan ju alltid skaffa en Dual 867 och skaffa ngt nytt Radeon AGP-kort om ett år eller två... hehe..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-13 11:58

Apple = pengakåta som tar överpriset, snacka om pinsamma köper hellre minne på datorbutiken o lägger i själv. Köper man minne från Apple är man bra allt dum

Ursprungligen av Abbe83:

Apple = pengakåta som tar överpriset, snacka om pinsamma köper hellre minne på datorbutiken o lägger i själv. Köper man minne från Apple är man bra allt dum

Bara så att du vet. Du har svarat på en diskussion från 2002.

Bevaka tråden