Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga dynamisk hemsida från XML-databas

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 16:27

Är det nån som har lite lästips (gärna på webben) om hur man gör om man vill bygga en dynamisk hemsida utifrån data från en databas i XML?

Ett krav är att allt skall ske på klientsidan (inga serverteknologier).

En annan aspekt är att det skall gärna fungera med åtminstone Firefox, men helst även Safari. De sidor jag har bläddrat mig till verkar mena att det endast fungerar med IE6, ett hörn jag allra minst vill måla mig in.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 16:52

Intressant tanke, men varför ska XML'en renderas clientside i din applikation? Det låter som du har nån spännande ide bakom det hela.

Jag trodde att XML vanligen kördes genom ett transfomationlayer serverside och blev transformarat till ett lämpligt presentationsspråk såsom HTML, XHTML, WAP/WML, bilder eller worddokument typ...

Tja, det är ju naturligtvis möjligt att skriva ihop en applet som läser XML-data från servern och presenterar dessa. Men varför?

Hur man skriver Java-applets lär inte vara svårt att hitta info om på nätet, men jag har ingen länk i huvudet (jobbar 100% serverside själv för närvarande).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 17:33
Ursprungligen av matseng:

Intressant tanke, men varför ska XML'en renderas clientside i din applikation? Det låter som du har nån spännande ide bakom det hela.

Jag trodde att XML vanligen kördes genom ett transfomationlayer serverside och blev transformarat till ett lämpligt presentationsspråk såsom HTML, XHTML, WAP/WML, bilder eller worddokument typ...

Inga revolutionerande idéer: tanken är att applikationen skall kunna köras både från en hemsida och lokalt från tex en CD.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 19:03

Jaha, inte mera än så....

Men det innebär ju att datat är statiskt och skulle lika gärna kunna ligga som färdigskapade html-filer på CDn. Detta även om du har en dynamisk site med serverside xml->html -parsning. Grabbar man hela siten med en spider så får man ju då fina html-filer att bränna ner på cd.

Jag tycker om att hitta på alternativa lösningar på problem, så jag är lessen att jag inte kan hjälpa till med din ursprungliga fråga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-21 14:54
Ursprungligen av matseng:

Jaha, inte mera än så....

Men det innebär ju att datat är statiskt och skulle lika gärna kunna ligga som färdigskapade html-filer på CDn. Detta även om du har en dynamisk site med serverside xml->html -parsning. Grabbar man hela siten med en spider så får man ju då fina html-filer att bränna ner på cd.

Jag tycker om att hitta på alternativa lösningar på problem, så jag är lessen att jag inte kan hjälpa till med din ursprungliga fråga.

Jag har funderat på det, men jag tror inte på det. Visst man kan få ut varje enskilld sida i färdigrenderad html, men det blir svårt att även få till så att de dynamisk genererade länkar som går till annat än renodlade html-filer (vilket man definitivt lär ha i sammanhanget) fungerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-21 15:01

Mitt problem kvarstår.

För att klargöra: Sidorna skall byggas med html och Javascript. Trixet som behövs är att läsa in xml-filen så den blir tillgänglig för javascripten.
Med MSIE6 så bakar man in xml-filen mha ActiveX och Microsoft.XMLDOM. Det verkar inte finnas någon motsvarighet för Safari/Mozilla.

Jag har hittat ett skript, importxml.js, som påstår skall fungera även för Safari och andra webbläsare, men jag har inte fått det att fungera.

Ingen som har testat och som kan ge lite tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 20:02

RSS är en typ av XML och kan parsas av Safari i Tiger. Men det förutsätter att XML-databasen följer RSS-standarden ( http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss ).

Annan typ av XML går exempelvis lätt att parsa via Java eller en plugin till Safari (En av nyheterna i Safari 1.3 är stöd för Objective-C WebKit plugin http://weblogs.mozillazine.org/hyatt/archives/2005_04.html#007962 ).

Lycka till!

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-04-21 20:57
Ursprungligen av pichia:

Med MSIE6 så bakar man in xml-filen mha ActiveX och Microsoft.XMLDOM. Det verkar inte finnas någon motsvarighet för Safari/Mozilla.

Ingen som har testat och som kan ge lite tips?

Det som kommer närmast den lösningen är väl XMLHttpRequest som fungerar i Safari/Mozilla. Med det så kan du öppna vilken fil som helst, och framför allt då XML-filer. Dock är jag lite osäker på om den klarar att öppna lokala filer.

Men, mer info finns hos Apple ialla fall;

Dynamic HTML and XML: The XMLHttpRequest Object

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-21 22:25

Tack för tippsen Claes och Cipher!
Nu kommer hoppet tillbaka att det där skall gå att fixa på ett snyggt sätt. Apples sida verkar ge ett förslag på inläningsrutin som skall fungera allmännt. Det skall jag testa.
Jag testade även den länk jag hade hittat (se tidigare inlägg), och visst fungerade hans demo i både Safari och Firefox. Det var nog bara jag som inte har förstått till 100% hur jag skall använda den. Jag får plugga på lite till i ämnet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-22 10:13

Fast det var inte så bra som jag trodde:

Ursprungligen av Apple Developer Connection:

First, on most browsers supporting this functionality, the page that bears scripts accessing the object needs to be retrieved via http: protocol, meaning that you won't be able to test the pages from a local hard disk (file: protocol) without some extra security issues cropping up, especially in Mozilla and IE/Windows. In fact, Mozilla requires that you wrap access to the object inside UniversalBrowserRead security privileges.

Det verkar inte gå att få till det enkelt när man har alla filer lokalt, vilket var det jag ville...

Annars vore flash + xml ett alternativ...

1
Bevaka tråden