Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om program jag behöver.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer till viss del gå från PC till Mac (ska ha Mac på kontoret) och skulle vilja ha hjälp med vilka program som är bra (=bäst) för Mac. De typer av program jag behöver är:

FTP program

Server program där man:
* kan ange vilka som har tillgång till servern och vilka mappar dom ska komma åt
* ange lösen för de användarna
* se när någon är på servern
(kan man använda jaguar? Isåfall hur?)

CD-bränning (toast antar jag!)

Filmspelare som kan spela "full screen"

Browsing / katalogisering program (typ PC:s ACDsee) av bilder

Mjukvarubrandvägg (på PC har jag zonealarm)

Och kom gärna med tips på andra användbara program.

FTP: Fetch, inte världsbäst men jag är nöjd
Snabb prog till bilder: GraphicConverter, litet men snabbt, bra att ha (följer med Jaguar)

Jag kommer till viss del gå från PC till Mac (ska ha Mac på kontoret) och skulle vilja ha hjälp med vilka program som är bra (=bäst) för Mac. De typer av program jag behöver är:

FTP program

Kör du OS X så finns det inbyggt via terminalen, Findern klarar av att hämta filer men vill du ha ett GUI och kolla runt så finns det flera, jag använder Interarchy
Server program där man:

Vilken sorts server? Webserver finns "inbyggt" på OS X (Apache), FTP server lika så, Fildelning finns som klarar både AppleShare och Samba (Jaguar alltså).
CD-bränning (toast antar jag!)

Vad ska du göra? Grundläggande finns inbyggt.
Filmspelare som kan spela "full screen"

QuickTime, betald version
Browsing / katalogisering program (typ PC:s ACDsee) av bilder

iView Media Pro eller iPhoto
Mjukvarubrandvägg (på PC har jag zonealarm)

Finns inbyggt
Och kom gärna med tips på andra användbara program. [/QUOTE]
Texteditor: BBEdit; Launcher: DragThing; Web: Safari, iCab; RSS: NetNewsWireLite; Mail:Mailsmith; Outliner: OmniOutliner; News: HogWasher; Rit: Canvas; Bildkonvertering: GraphicsConverter; AppleScrip: Smile; Programmering: Apples omgivning, REALbasic.

Sedan finns det ju en massa program till om du t.ex. använder en Palm, etc.

1
Bevaka tråden