Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför byta till Tiger?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kollade på Apples hemsida om Tiger.
Men jag tyckte inte nån av dom få nya finesserna med den
nya versionen tillförde nåt som var värt över en tusing i kostnad.
Så det blir till att knega på i gamla Panter istället!

Ursprungligen av sventa46:

Jag kollade på Apples hemsida om Tiger.
Men jag tyckte inte nån av dom få nya finesserna med den
nya versionen tillförde nåt som var värt över en tusing i kostnad.
Så det blir till att knega på i gamla Panter istället!

Vad är problemet?

• Oregistrerad
  • 2005-04-23 15:51

Jag tycker lätt det är värt de 595 man får slanta upp med CSN-rabatt. Om inte annat så för att uppleva känskan av att ha köpt ett OS, det har jag aldrig gjort innan!

Ursprungligen av Kristofer:

Vad är problemet?

Instämmer.

För mig som precis ska börja programmera lite allvarligare till hösten så har det mer och mer börjat vattnas i munnen när jag tänker på Core Data. Bara det är värt nästan hela uppgraderingskostnaden för mig som student.

För 595 kr så kanske jag hade haft en annan inställning!

För mig är Tiger värt 597,50 men inte vad det kostar i vanliga fall. Kanske blir jag mer imponerad när jag väl sitter där med systemet än vad jag är idag.

Det är värt när man tänker på att det kommer gå snabbare...

...och att alla Pro-program (FCP, FCE, Logic, Maya och så vidare) troligtvis bara kommer att fungera på 10.4.0 och senare, det samma gäller spel och vissa share- och freeware program som kommer att utnyttja CoreVideo, CoreImage och CoreData...

Ursprungligen av Svampisen:

...och att alla Pro-program (FCP, FCE, Logic, Maya och så vidare) troligtvis bara kommer att fungera på 10.4.0 och senare, det samma gäller spel och vissa share- och freeware program som kommer att utnyttja CoreVideo, CoreImage och CoreData...

Om man har tänkt att uppgradera dom ja.. Kanske man är nöjd med dom versioner som körs nu på 10.3, isåfall spelar de ju mindre roll me tigerkatten

Men 10.4 = nytt, o i dataväg så är allt nytt = bra. Jag ska ha 10.4 PRONTO!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 19:04
Ursprungligen av Johan S:

Om man har tänkt att uppgradera dom ja.. Kanske man är nöjd med dom versioner som körs nu på 10.3, isåfall spelar de ju mindre roll me tigerkatten

Men 10.4 = nytt, o i dataväg så är allt nytt = bra. Jag ska ha 10.4 PRONTO!

Jag var djävligt nöjd med min PowerMac G3 B/W med 192MB i RAM & MacOS 8.6 när det var det som var aktuellt.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-23 19:55
Ursprungligen av Svampisen:

Kraven för Final Cut Pro:

Mac OS X v10.3.9 or Mac OS X v10.4 (or later)
QuickTime 7.0 or later

Motion 2:
Mac OS X v10.3.9 or later (Mac OS X v10.4 “Tiger” required for 16- and 32-bit float rendering and Core Image Unit support) QuickTime 7.0 or later

Ursprungligen av MikaelF:

Kraven för Final Cut Pro:

Mac OS X v10.3.9 or Mac OS X v10.4 (or later)
QuickTime 7.0 or later

Motion 2:
Mac OS X v10.3.9 or later (Mac OS X v10.4 “Tiger” required for 16- and 32-bit float rendering and Core Image Unit support) QuickTime 7.0 or later

Och du tror inte att det kommer att komma några plug-ins som vill ha 10.4?

Det står dessutom detta på Apples hemsida:

Playback of HD DVDs authored in DVD Studio Pro 4 requires a PowerPC G5 processor, Mac OS X v10.4 and Apple DVD Player 4.6 (or later)'

Nu kan man visserligen fråga sig när HD-DVDs kommer men det är en annan sak...

• Oregistrerad
  • 2005-04-23 18:41

597.50 var det ja.

Gjorde slag i saken och beställde nu iallafall. Känns bra trots att det bara blev 27.50 kr kvar på kontot.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 20:02

HD-DVDs kommer till hösten

Nja, nu när HD-DVD och Blu-Ray allianserna har gått ihop och kanske ska utveckla en hybrid mellan de två formaten misstänker iallafall jag att det kommer att ta lite längre tid.

Men vem vet :).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 23:05

Jag är övertygad om att majoriteten av alla Mac OS X idag kommer att uppgradera till Tiger. Dock så finns det användare som inte är i behov av de nya finneserna, och de nya tillämpningar dessa kan ge i nya program, och då kan man förstå att man inte vill uppgradera.

Nya FCP kommer att lräva 10.4.1

p.s 250 typsnitt aktiverade. G4/1.2Ghz. Uppstart. 15 sekunder.

• Oregistrerad
  • 2005-04-24 13:25
Ursprungligen av Christopher Anderton:

p.s 250 typsnitt aktiverade. G4/1.2Ghz. Uppstart. 15 sekunder.

Sådär snabb var inte ens min Mac mini när den hade ett alldeles nyinstallerat Panther.

Jag ska iaf skaffa Tiger för främst Dashboard, har ju allt, t ex valutaväxlare (slipper man gå in på forex hemsida hela tiden), miniräknare, översättning med mera. Sedan så kommer det ju i framtiden vara ett krav att man har Tiger eller nyare för att använda vissa program. Och sen var det ju Safari RSS, Spotlight och en massa mer saker som man måste ha, eller åtminstone jag.
Det är varför jag vill ha Tiger, varför det nu skulle vara intressant

Vilka funktioner var det fokus på när Panther kom?

- Exposé
- Nytt Finder utseende
- ichat? (eller kom det tidigare)
- Fast user switcher
kom inte ihåg vilka fler saker som var de stora nya funktionerna.

Men sen när det väl var lanserat så insåg man att hela systemet var omskrivet från scratch.

Så jag tror inte att man enbart ska se till de saker som först visas upp, såsom Dashboard, Automator, Spotlight.
Omskriven kod kan ge mer i längden än vad det ser ut som på Apples sida.

Om man tittar på Longhorn så verkar det bli mindre och mindre stora häftiga funktioner utan mer att de kommer satsa på säkerhet och stabilitet - om de lyckas kommer detta i längden sälja bättre än alla andra coola funktioner.

Detsamma gäller för Tiger, om systemet kommer att tex kännas snabbare kommer detta vara mer positivt i längden än alla andra funktioner, även fast man också vill ha dem.

Jag måste säga att jag ser mer fram emot Tiger än vad jag gjorde med Panther.

1
Bevaka tråden