- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Jag har suttit en timme eller så och läst på Apples supportforum där diskutionerna går höga om mini-macens problem med DVI. Många lutar åt att själva signalen (?) via DVI är för svag och jag klippte ut följande som kanske kan vara av intresse:
... Hello All - I opened a call at Apple support on-line (I bought my mini through Applestore) and after trying to solve the problem (reset PRAM, check disk, ...), I was directed to the nearest Apple Centre. Two weeks after having brought my mini the Apple centre called me, and I was told that they could not repair the mini, it is a software problem and I have to wait for a firmware update. I therefore called again the support to ask for any deadline about the firmware update. The answer was "check regularly apple web support pages". Let's hope they are really working on it!...
Spontan reaktion, jag skulle INTE köpa en mini-mac utan att först vara helt säker på att den fungerar med den monitor som jag tänkt använda. Fixar inte Apple detta så lär detta växa till något som är större än när bråket började om det oväsen som Quicksilver och MDD-macen hamnade i.
En drabbad mini-mac ägare har börjat samla ihop en lista från folk som diskuterar om sina skärmar som fungerar och inte fungerar - klart bra att ta en titt där. Tyvärr så kan jag inte hitta den monitor som frågeställaren skrev om.
Bra att veta vad som skrevs där:
(Please note that the list is comprised only of desktop displays that have a DVI input connector. If you're looking for information about how your Mini will look when it's hooked up to an LCD TV, a CRT, or one of Apple's proprietary ADC monitors, you'll have to look somewhere else.)
BILD AV HUR DVI-FELET KAN SE UT PÅ DVI-SKÄRM.
När Apple lyckats skriva ett fimware så kommer den att synas på denna länk, där listas ALLA sådana för samtliga macar:
Hur kommer det sig att vissa skärmar fungerar emedans andra skärmar med samma anslutning inte fungerar?
Varför fungerar exempelvis inte Apple Cinema display 22"?
Du kanske skall ställa den frågan till Apple, dom kanske svarar.
Jag tycker att Apple som så många gånger förr väljer att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att stormen drar förbi.
Men detta skulle basuneras ut till alla och envar som fundera på att köpa sig en mac mini. Det är banne mig Apples skyldighet att fixa detta pronto och tills dess så skulle ingen köpa en mini...
Istället för att som nu gå på en mina...
Du kanske skall ställa den frågan till Apple, dom kanske svarar.
Jag tycker att Apple som så många gånger förr väljer att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att stormen drar förbi.
Men detta skulle basuneras ut till alla och envar som fundera på att köpa sig en mac mini. Det är banne mig Apples skyldighet att fixa detta pronto och tills dess så skulle ingen köpa en mini...
Istället för att som nu gå på en mina...
Det står max frekvens i techspecen…
Denna skiljer beroende på vilken DVI-"standard" som skärmen klarar.
Om inte folk kan läsa innantill utan måste gnälla så är väl nästa steg att Mac Mini bara säljs til lfolk som klarar av att fylla i ett frågeformulär på viss tid
Felet som tråden handlar om är "störningar" i bilden (bandbreddsmissar), men när det gäller signalnivå (på VGA då) så står det massor med konstruktiv info på xlr8
Så vad säger då Apple till den tänkta målgruppen, dvs. switchers som gärna vill fortsätta använda sin gamla skärm och som plötsligt fastnat med skägget i brevlådan och står där med en nästan obrukbar mac? Det här problemet kan mycket väl slå bakut mot Apple om dom inte åtgärdar problemet.. frågan är bara vad en rimlig tid kan vara för att ge dom chansen med ett firmware. Först var det Quicksilver och MDD som retade en massa användare, tätt följt av att nu vissa användare av Powermac G5 börjat reta upp sig att dessa modeller iom 10.3.8 & 10.3.9 börjat låta riktigt illa för vissa, och så nu MacMini som bara klarar vissa skärmar. Något är sjukt hos Apple när kvallitetskontrollen brister.
Jag förstår att Apple kommer att få det lite problematiskt då man ganska tydlig på deras diskutionsforum kan se att det hos 1 användare fungerar alldeles utmärkt medans det hos en annan med exakt samma modell & fabrikat på skärmen anser sig drabbade.
Ett stort tack för all hjälp!
Mina problem med skärmen stämmer precis överens med hur det såg ut på länken. Hur lång tid kan det ta innan apple fixar en firmwire så att alla DVI skärmar fungerar? Det känns ju tråkigt att vänta med att använda sin nya dator, och lika tråkigt att köpa ny skärm.... Är det värt att ringa och snacka med Apple?
Ett stort tack för all hjälp!
Mina problem med skärmen stämmer precis överens med hur det såg ut på länken. Hur lång tid kan det ta innan apple fixar en firmwire så att alla DVI skärmar fungerar? Det känns ju tråkigt att vänta med att använda sin nya dator, och lika tråkigt att köpa ny skärm.... Är det värt att ringa och snacka med Apple?
Om man inte ringer så får ju Apple inte veta att man har problem, så slå du en signal. För varje samtal de får om ett specifikt problem, desto större anledning för dem att prioritera.
Har du provat med annan skärm ännu? (Sista testet?) Jag tror inte att du för närvarande ska räkna med någon sorts hjälp från Apple, men visst kan du ringa dom... skadar ju inte att så många som möjligt ringer dom så fort man hamnat i en sådan här sits. Om du har tillgång till en annan lite sopigare skärm som fungerar med minin så kan du ju köra den i väntan på att Apple ska hinna släppa en lösning åt de drabbade.
MEN - även om/när ett firmware släpps så kommer detta aldrig att bli en GARANTI för att ALLA skärmar plötsligt kommer att börja fungera över en och samma dag. Se som jämförande exempel att vissa DV-kameror inte varit/är 100%-igt kompatibla.
Har du provat med annan skärm ännu? (Sista testet?) Jag tror inte att du för närvarande ska räkna med någon sorts hjälp från Apple, men visst kan du ringa dom... skadar ju inte att så många som möjligt ringer dom så fort man hamnat i en sådan här sits. Om du har tillgång till en annan lite sopigare skärm som fungerar med minin så kan du ju köra den i väntan på att Apple ska hinna släppa en lösning åt de drabbade.
MEN - även om/när ett firmware släpps så kommer detta aldrig att bli en GARANTI för att ALLA skärmar plötsligt kommer att börja fungera över en och samma dag. Se som jämförande exempel att vissa DV-kameror inte varit/är 100%-igt kompatibla.
Hej, jag lånade en annan mindre MultiQ skärm av en släkting, och den fungerade utmärkt, men det kopplades via VGA så jag använde adaptern man fick med Minin. Jag har ännu inte testat med en annan DVI skärm.
Hej, jag lånade en annan mindre MultiQ skärm av en släkting, och den fungerade utmärkt, men det kopplades via VGA så jag använde adaptern man fick med Minin. Jag har ännu inte testat med en annan DVI skärm.
Vilken är typbeteckningen på 19" skärmen du provade med först?
Det ser ut som att modellen heter Mq172 E, det kanske är en 17-tummare...
Enligt Multiq så verkar den modellen inte ha digital ingång http://www.multiq.se/index.php?p=8&s=6
Det ser ut som att modellen heter Mq172 E, det kanske är en 17-tummare...
Japp så är det. Jag skulle lämna tillbaka datorn till den som sålde den till mig och hänvisa till att produkten inte håller vad den lovar och att jag inte kan vänta tills Apple får tummen ur och kan presentera en fullgod lösning.
Det måste ju vara bättre att vänta med att köpa en färdig produkt istället för som nu vänta på att Apple kommer med en lösning som ingen egentligen vet om det fungerar med den heller.
Men det är klart att Apple vill att alla som har köpt sina minis skall behålla dom trots att produkten är behäftad med detta fel, då förlorar dom ju inte så mycket på det och är kanske inte så måna om att lösa det heller så snabbt. Kunderna är ju glada för det dom har ändå...
Japp så är det. Jag skulle lämna tillbaka datorn till den som sålde den till mig och hänvisa till att produkten inte håller vad den lovar och att jag inte kan vänta tills Apple får tummen ur och kan presentera en fullgod lösning.
Det är väl snarare ATI och Multiq än Apple som man ska lasta kolla in www.ati.com supportsida för OSX så finns det lite uppdateringar som säkert gör tricket men läs anvisningarna noga först.
Det är väl snarare ATI och Multiq än Apple som man ska lasta kolla in www.ati.com supportsida för OSX så finns det lite uppdateringar som säkert gör tricket men läs anvisningarna noga först.
På den sidan finns ingen som helst info om grafikproblemen med minin, så jag skulle vara lite försiktig med ett sådant uttalande som du gör att det finns uppdateringar som säkert fixar "tricket"...
På den sidan finns ingen som helst info om grafikproblemen med minin, så jag skulle vara lite försiktig med ett sådant uttalande som du gör att det finns uppdateringar som säkert fixar "tricket"...
xplane jag förstår stt du gillar att gnälla på Apple men grafikkretsarna kommer från ATI och de har i år släppt en del uppdateringar plus en kontrollpanel ATI displays 4.5 som ger fler inställningsmöjligheter vilket inte är helt fel.
xplane jag förstår stt du gillar att gnälla på Apple men grafikkretsarna kommer från ATI och de har i år släppt en del uppdateringar plus en kontrollpanel ATI displays 4.5 som ger fler inställningsmöjligheter vilket inte är helt fel.
Men hjälper det minin, nej det gör det inte och grafikkretsarna finns på ett otal grafikkort och moderkort men det är bara minin som har problem och det kan knappast ATI lastas för...
Men hjälper det minin, nej det gör det inte och grafikkretsarna finns på ett otal grafikkort och moderkort men det är bara minin som har problem och det kan knappast ATI lastas för...
Xplane finns tydligen en del som har provat det jag skrev om tidigare som har fått sina inkompatibla skärmar att fungera bra ihop med minin med hjälp av ATIs uppdateringar och ATI displays 4.5.
Don't knock it til you've tried it är ett bra talesätt.......
Sen kanske du kan kolla på ATIs uppdateringsanvisningar där beskriver de ett flertal problem som nu har lösts på ett flertal av sina grafikkort. Så att enbart minin kskulle vara drabbad av smärre problem är NYS.
Sen så verkade det ju som sagt enligt MultiQ som om Henkes skärm inte ens hade DVI utan bara analog ingång....
Hur laddar man upp bilder? Jag vill nämligen ladda upp några bilder på hur kontekten ser ut...
Kolla här och tala om vilken du har använt:
Kolla här och tala om vilken du har använt:
Det konstiga är att det först är en kontakt som jag aldrig har sett innan och sen en adapter till vanlig DVI, jag vet att det är en digital skärm. Det skulle vara bra att ladda upp nåra bilder på hur kontakten ser ut så kanske jag kan få ännu några bra tips, vet du hur man laddar upp bilder?
Ehhh ... Är det säkert att alla DVI-skärmar alltid har 60 Hz?
Jag kan nämligen välja mellan 60 och 75 Hz till min Samsung DVI-skärm (kopplad till PM G4 533) ...
På Pricerunners infosida om skärmen står också att frekvensen är 75 Hz.
Ehhh ... Är det säkert att alla DVI-skärmar alltid har 60 Hz?
Jag kan nämligen välja mellan 60 och 75 Hz till min Samsung DVI-skärm (kopplad till PM G4 533) ...
På Pricerunners infosida om skärmen står också att frekvensen är 75 Hz.
Ja ingen regel utan undantag säger man ju. Men har du själv provat med 75hz?
Vad sker då?
Ja ingen regel utan undantag säger man ju. Men har du själv provat med 75hz?
Vad sker då?
Jag märker ingen skillnad mellan 60 och 75 ...
Trodde att det skulle bli mindre eftersläpningar med det högre alternativet, men så var inte fallet.
Det är ju inga problem att ladda upp bilder hit,klicka bara på knappen bifoga filer och leta rätt på din bild.