Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny filserver - vad behöver jag?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att byta ut datorer på jobbet (ska switcha så att alla får sprillans nya mini-macar istället för sur-Dell) och i samband med detta ska företagets gamla filserver, en rätt trött men förvånansvärt snäll gammal pc med NT2000 få gå i pension. Som ny server är tänkt att företagets gamla mac-trotjänare ska få gå, en G4 Dubbelpropp 500MHz. Frågan är då till er, vad ska jag köra för system på denna? Har hela tiden trott att jag skulle bli tvungen att köpa en rätt dyr OSX serverlicens, men det verkar som flera här har erfarenhet av att köra klientversionen även på en filserver. Filservern går bara inom huset, max 12 samtidiga användare och på det hela taget rätt liten belastning. Ska även dra runt en nätverksskrivare eller två.

Tips och råd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 15:49

Jag skulle kolla in sharepoint.

Tillägg: Hur mycket minne har du i den nya servern?

1GB, det känns som det borde räcka.

Sharepoint verkar lysande för mina behov, men hur gör man med skrivare?

• Medlem
  • Borås
  • 2005-04-26 17:23

Tjena

Jag har för mig att man bara kan vara max 10 samtidiga användare av fildelning utan att köra OS X Server unlimited.

/ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 17:55

Strul kostar

Köp OSX server, om du har 1Gb ram på maskinen så borde den rulla på riktigt bra på en dual 500.

Visst kostar licensen en del, men du slipper en massa strul (får säkert en del annat) då server har
ett par trevliga admin tools + en del funktioner som är bra att ha.

Visst går det att köra billigare genom 3:e parts extensions på OSX, men då skulle jag nästan
rekommendera att du stoppar in någon Linux dist på maskinen istället.

Strul kostar tid....
...tid kostar pengar...

Mina 2€ ...

Jag är lite i valet och kvalet. Det är klart att det vore smidigt med OSX Server, men jag behöver köra unlimitedvarianten och 9 000 är ändå 9 000. Och rudis som jag är på Linux misstänker jag att det kan bli mig aningen övermäktigt. Jag får fundera lite på det här...

1
Bevaka tråden