Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iMac, eMac och iBook uppdateras i april

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då var det pågång då: Apple Store nere 27/4

vafan.. ingen imac än så länge dårå.. suck.

Apple rolls out updated Power Macs, iMac G5/eMac revision around the corner
April 28 - Apple started shipping updated Power Mac G5 systems Wednesday with specifications that matched Think Secret's April 14 report. Updated iMac G5 and eMac systems were absent from Wednesday's announcement, but could arrive later this week

saxat från thinksecret.com

Jag pratade med applestore idag och frågade dem om det är någon ny ibook på gång. Givetvis svarade de att de inte kan svara på sådana frågor men självklart kommer modellen att uppdateras NÅGON gång... Diplomatiskt av dem och lite naivt av mig att ens fråga. Samtidigt tycker jag ju att det borde gå att få tag i mer information om när den nya modellen kommer... Tips om källor?

fattar inte poängen med det här jävla hemlighetsmakeriet.. fan säg att produkten kommer och ung. när. Annars går folk och köper en pisspc ist. för den ändlösa väntan.

Ursprungligen av mayweather:

fattar inte poängen med det här jävla hemlighetsmakeriet.. fan säg att produkten kommer och ung. när. Annars går folk och köper en pisspc ist. för den ändlösa väntan.

Jag håller med. Normala företag brukar ju ha nån slags roadmap åtminstone. Men Apple verkar inte vara ett särskilt kundorienterat företag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 10:35

Om de skulle gå ut med att en ny Ibook ska släppas om 14 dagar så skulle ju ingen köpa en idag.
De vill ju bli av med så mycket som möjligt i lagret först innan de börjar sälja den uppdaterade. Så funkar det ju tyvärr.

Kan inte nån säga att det inte är alls troligt att en PB G5 släpps på ett väldigt långt tag så jag lungt kan köpa en "uppdaterad" Ibook 14" eller en PB 12"!

Ursprungligen av Peacerich:

Om de skulle gå ut med att en ny Ibook ska släppas om 14 dagar så skulle ju ingen köpa en idag.
De vill ju bli av med så mycket som möjligt i lagret först innan de börjar sälja den uppdaterade. Så funkar det ju tyvärr.

Jo, men å andra sidan köper kunderna den nya versionen istället. Dessutom tror jag inte att det blir så stor skillnad mot idag, för jag skulle aldrig köpa en Appledator senare än två månader efter lanseringen. Fördelen med roadmaps borde väl vara att försäljningen blir mer förutsägbar och man minskar ryktesspridning. Men Apple verkar ju tycka det är roligare att stämma sina kunder istället :(.

Faktum är ju att många företag brukar ha en roadmap och det verkar ju fungera bra för dem.

Men Apple har i princip monopol i sin "branch" så de behöver ju inte ta lika stor hänsyn till kunderna som andra företag som verkar på en mer öppen marknad.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 09:15
Ursprungligen av Peacerich:

Kan inte nån säga att det inte är alls troligt att en PB G5 släpps på ett väldigt långt tag så jag lungt kan köpa en "uppdaterad" Ibook 14" eller en PB 12"!

PBs uppdaterades ju i januari... när hände nåt m iBooken senast?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-01 12:53
Ursprungligen av ptolemy:

Jag håller med. Normala företag brukar ju ha nån slags roadmap åtminstone. Men Apple verkar inte vara ett särskilt kundorienterat företag.

Ooo, akta dig för vad du önskar. Inte vill vi väl att Apple går och blir ett normalt företag?

En iMac G5 nu vore inte fel, sitter här och kör Phanter på min blåvita G3:a från 1999. Men den tuffar på bra fortfarande, om än långsamt. Min grannes PC bokstavligen ramlade isär för över ett år sedan. Han köpte också sin 1999. Hans skärm slutade fungera tidigare än så. Så visst är macen kvalitet, men nästan 6 år med samma dator, gisses, jag behöver en ny NU!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 00:40

Den lokala machandlarn, Macsupport här i västerås, har nu sålt deras demodatorer. Visst, man kan ju förstå att de sålde PMen, den har ju nyss uppdateras, men de har också sålt deras iMac G5, och det brukar de bara göra vid uppdateringar. Nån som tänker på det jag tänker på?

jag hoppas md dig halligalli iaf kommer få frispel och börja skjuta människor om jag inte får ny dator snart.. kanske någon har koll på hur lång tid det tar att få en dator om jag glider in på kullander i malmö en dag och säger "ge mig datorn fan.. här är balubasen"

saken är ju den att ingen köper "gamla" produkter ändå.
Ingen går ju och köper en imac g5 idag.

Det är ju naturligtvis så att ALL försäljning av ibook avstannar sekunden de berättar att en ny version snart kommer. Visst är VI som är intresserade av att köpa ibook avvaktande men det är nog sannoligt inte så stor andel av mac-köparna som är SÅ väl insatta. Som påpekat så är apple ensamma med sin plattform och det gör att roadmap-tanken inte "fungerar".

Anyways, jag VILL ändå veta när ibook:en kommer och vad för specs den har

Om tidtabellen är lika dan som förra året så borde den komma i nästa vecka, dvs ungefär på torsdag och Powerbook om ytterligare 2 månader. Minnet säger mig att Powerbook aspiranter var sura över att iBooken han komma först. Så vild gissning är att det ungefär den 14 juni släpps en PB G5. Kan knappast uteslutas att iBooken får 16X10-skärm. En G5:a i iBooken tror jag inte på detta år.

Nä jag är inte expert - jag bara gör vilda gissningar Men jag är van att ha rätt

*håller tummarna att det inte ska komma en ny iBook*

(köpte min i mars i år)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 10:57
Ursprungligen av Olle@mac:

Om tidtabellen är lika dan som förra året så borde den komma i nästa vecka, dvs ungefär på torsdag och Powerbook om ytterligare 2 månader. Minnet säger mig att Powerbook aspiranter var sura över att iBooken han komma först. Så vild gissning är att det ungefär den 14 juni släpps en PB G5. Kan knappast uteslutas att iBooken får 16X10-skärm. En G5:a i iBooken tror jag inte på detta år.

Olle, vad jobbig du är!

Nu måste jag ju vänta till Juni innan jag kan köpa min Mac. Skulle kännas jobbigt att köpa en PB G4 nu om det ev. kommer en G5 snart. Jag måste ha en innan September iaf. för då sticker jag till Thailand och jobbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-01 12:12

Jag blir galen av denna väntan och ovissheten.
Ska köpa iBook, men jag vill ju inte göra det nu när jag vet att en uppdutt kan vara nära. Spelar inte så stor roll för mig egentligen det lilla "bumpet" upp, men det vattnas i munnen på mig när jag hör orden widescreen & iBook i samma mening. Jag väntar, men om det inte har kommit en nu IB innan början av juni (då blir jag av med min nuvarande burk) så vet jag inte vad jag tar mig till! :eek:

Ursprungligen av Sandell:

Jag blir galen av denna väntan och ovissheten.
Ska köpa iBook, men jag vill ju inte göra det nu när jag vet att en uppdutt kan vara nära. Spelar inte så stor roll för mig egentligen det lilla "bumpet" upp, men det vattnas i munnen på mig när jag hör orden widescreen & iBook i samma mening. Jag väntar, men om det inte har kommit en nu IB innan början av juni (då blir jag av med min nuvarande burk) så vet jag inte vad jag tar mig till! :eek:

Känns rätt off med widescreen. Enbart när man ser på film är det bra imo. Kass när man surfar, jobbar man med 4:3-bilder så är det också kass liksom webdesign för det mesta. Nej, jag hade hellre viljat högre upplösning på 12"-skärmen - typ 118x*8xx eller gärna högre.

Ursprungligen av benjaminlarsson:

...jobbar man med 4:3-bilder så är det också kass liksom webdesign för det mesta.

Kan absolut inte hålla med dig om detta... ju bredare skärm desto bättre när man vill ha utrymme för alla paletter i t.ex Fotoshop och GoLive.

Ursprungligen av Olle@mac:

Kan absolut inte hålla med dig om detta... ju bredare skärm desto bättre när man vill ha utrymme för alla paletter i t.ex Fotoshop och GoLive.

Sen har man dockan och menyraden som också tar plats, visst man kan gömma den men föredrar att ha den visad. Sen jobbar jag oftare med höga bilder, alltså högre än 4:3. Mer än palettbredden i PSCS behövs ju inte på photoshop imho. Så har mina erfarenheter varit.

Sen att det är kass vid surf, spel (finns typ inga spel som är "gjorda" eller anpassade för widescreen), etc.

Kass format på datorn också för den delen, den blir tyngre om den blir längre ju. Kanterna blir ju längre än om man ska "inhängna" samma vid en kvadrat (eller 4:3 rättare sagt). Helst ska den iofs vara rund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 08:49
Ursprungligen av Olle@mac:

Kan absolut inte hålla med dig om detta... ju bredare skärm desto bättre när man vill ha utrymme för alla paletter i t.ex Fotoshop och GoLive.

Det håller jag inte med om. Ju mer skärmyta desto bättre när man vill ha utrymme för fler fönster. Om pixels/inch är konstant så får du mindre yta med t.ex. en 14 tums widescreen än en 14-tums 4:3. Eftersom man mäter antalet tum diagonalt. Så en 14-tums skärm borde alltså vara billigare i widescreen än 4:3 eftersom det krävs färre pixlar.

Det är lätt att bli lurad på det här. När andra tänker widescreen tänker jag reduced height.

Ursprungligen av Olle@mac:

Om tidtabellen är lika dan som förra året så borde den komma i nästa vecka, dvs ungefär på torsdag och Powerbook om ytterligare 2 månader. Minnet säger mig att Powerbook aspiranter var sura över att iBooken han komma först. Så vild gissning är att det ungefär den 14 juni släpps en PB G5. Kan knappast uteslutas att iBooken får 16X10-skärm. En G5:a i iBooken tror jag inte på detta år.

Nä jag är inte expert - jag bara gör vilda gissningar Men jag är van att ha rätt

Har din gissning några som helst belägg eller är den bara, som du säger, en analys över hur det har varit tidigare? Vilken G5-processor skulle Apple använda i PBn, ingen av dem är ju strömsnåla.

Jag tror att det kommer en dual-core G4 i höst.

Ursprungligen av Svampisen:

Har din gissning några som helst belägg eller är den bara, som du säger, en analys över hur det har varit tidigare?

Exakt, så har det nog varit se senaste 2-2,5 åren... förefaller som att man då bestämde att allt inte skulle släppas vid ett och samma tillfälle, typ MWSF eller liknande. Tidigare var dom knappt med på NAB-mässan, men i år så släppte man ganska många tyngre programuppdateringar.

OM jag ska spekulera så skulle det kunna vara så att det blir för trångt i pipeline med att skeppa allt samtidigt, på det här sättet finns Apple på mångas läppar under längre tid och det är nog bra för själva företaget Apple. Tycker rent utav att det är ganska smart sätt att hålla försäljningen uppe - motsatsen dvs. att man alltid visste att en modell skulle komma på årligt återkommande datum vore förödande för deras innestående lager - rena bromsklossen skulle inträffa om köparna slutade handla 3 månader innan det nya släpps. För att behålla sina marknadsandelar allternativt öka dom så finns det nog ingen annan väg att gå.

Ja, så ser min analys ut - vad den sedan är värd spelar mindre roll, jag tror i alla fall på den.

Olle

fan nu måste den snart komma.. imac i nästa vecka. annars blir jag galen.

Jag håller helt med Olle ang. det som tidigare i tråden rubriceras som "roadmap". Anledningen till att många andra tillverkare kan, och bör, vara tydligare med sina lanseringar är att kunderna, om de vet att en ny version är på ingående, kan komma med att vänta istället för att köpa av ANDRA tillverkare. Så som apples kundgrupp ser ut idag så är tröskelvärdet för att byta från apple mycket högre.

...sedan är naturligtvis ytterligare en aspekt att många av dem som alltså inte köper den gamla versionen istället köper den nya. Ur apples perspektiv är det ändå inte optimalt -bland annat för att de då får en mycket ojämn belastning.

Ursprungligen av Gustav L.:

Jag håller helt med Olle ang. det som tidigare i tråden rubriceras som "roadmap". Anledningen till att många andra tillverkare kan, och bör, vara tydligare med sina lanseringar är att kunderna, om de vet att en ny version är på ingående, kan komma med att vänta istället för att köpa av ANDRA tillverkare. Så som apples kundgrupp ser ut idag så är tröskelvärdet för att byta från apple mycket högre.

...sedan är naturligtvis ytterligare en aspekt att många av dem som alltså inte köper den gamla versionen istället köper den nya. Ur apples perspektiv är det ändå inte optimalt -bland annat för att de då får en mycket ojämn belastning.

Det sistnämda skulle de kunna råda bot på genom att sänka priset gradvis ju äldre en produkt blir.

Gradvis sänka priset...

Ursprungligen av ptolemy:

Det sistnämda skulle de kunna råda bot på genom att sänka priset gradvis ju äldre en produkt blir.

Jo. Men då måste apple inledningvis sätta ett tillräckligt högt initialpris för att snittmarginalen skall bli hög nog. Dessutom dyker ett nytt incitament för att skjuta på inköpet (datorernas pris sänks flera gånger mellan uppgraderingarna).

Jag måste nog vidhålla att den bifintliga strategin tycks den smartaste...

Angående just den nya ibooken: är det rimligt att tro att den levereras i samma burk men med något snabbare cpu, ny gpu och 512 i ram? Nog för att PB:n har lite annat lull-lull men börjar det inte bli ett något litet gap?

Krossa widescreenbluffen!!! Fullständigt värdelöst är det.
4:3 for life

Ontopic:
Ytterligare hints om nya iMac och eMac men inga iBooks
http://www.appleinsider.com/news.php?id=1047

Ursprungligen av ptolemy:

Krossa widescreenbluffen!!! Fullständigt värdelöst är det.

Var fick du luft ifrån De flesta filmer efter 1953 blev (och fortsätter att vara) filmade i varierande widescreen format, som t.ex Cinemascope, Panavision, Vista-Vision, Technirama, Cinerama, samt andra widescreen film format och det är helt enkelt så att tittarna/användarna vill ha det formatet av den enkla anledningen att ytan 16X9 är lättare för hjärnan att bearbeta när man ser på film/tv... 4x3 är faktisk mer onormalt för ögat/hjärnan... så vännen du hör troligen till ett utdöende släkte oavsett om du vill tro det eller inte... fast vi kanske kan nöja oss med förändrings obenägen istället. Fast i Tiger finns en sak som du kommer att gilla på din 4x3 monitor, du kan rotera skrivbordet t.ex 90° och då kan du ju vrida din monitor och få en ännu smalare bild... skulle du väll gilla - 3x4 istället för 4x3

Bevaka tråden