Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skissa för hand

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-08 18:03

Satt och grubblade på en sak.. Många brukar ju börja sina projekt med att skissa upp sina ideér fysiskt på papper som en slags grundmall innan man börjar. Själv är jag helt värdelös på att rita för hand, det är knappt man ens kan se vad jag skriver

Måste man vara bra på att rita för hand för att bli en bra grafiker ?
Jobbar ni själva mycket med skisser innan ni sätter er framför datorn eller går ni raka vägen från idé till det programmet ni jobbar i ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-08 18:37

Det finns duktiga formgivare som inte klarar att rita en häst. Skaffa läroböcker om grafisk formgivning. Lär dig om färger, typografi, ytor, bilders "rörelseriktningar" och hur man beskär dom för olika effekter, osv, osv, osv. Då kommer du väldigt, väldigt långt.

Häst... så avancerat, jag klarar streckgubbar.

Jag skissar mest på datorn faktiskt... blir rakare linjer då.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-08 19:37

i min erfarenhet har det blivit som så att, då jag gör hela projektet - start till slut - på datorn, att resultatet lutar åt det som är lättast att göra med datorn/program.

(själv startade jag med att göra allt på datorn. men, efter en tid kom jag på att alla mina designs hade liknande drag. när jag sedan började skissa, om än mycket grovt, upptäckte jag att det var lättare att realisera något man först skissat fram, på datorn, än att börja från 'scratch' på datorn.)

den stora finessen med att skissa på papper - hur taskigt det än ser ut - är att man kan lätt pröva olika variationer, positionering, etc... hur snabbt som helst. det går hur snabbt som helst att få en - i varje fall grov - idée om hur något kan se ut.

har man sedan det på papper, har man det som referans när man sedan skall realisera något. kommer man till en punkt där det är svårt att realisera något man har skissat på papper, på datorn, är det (imho) lättare att hittar alternativa sätt att lösa det på, än om man började på datorn och mer eller mindre var låst i det program tillåter att göra (lätt).

där, som sagt, min egen erfarenhet, your milage may vary

jag har ett skäl till varför jag skissar för hand som väger tyngre än allt annat för mig - hastighet!

På 20 sekunder så kan jag dra några penndrag och känna om tanken fungerar. I datorn hinner jag inte ens starta programmet på den tiden.

Ett annat skäl är portabilitet - jag kan skissa på en restaurangservett el liknande - när som helst

Och nej, jag är inte bra på att teckna, tämligen kass faktiskt men jag föredrar det ändå.

Mekanismen hand-hjärna har utvecklats till perfektion genom årmiljoner, finns inget tekniskt hjälpmedel som slår det

Enligt mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-08 21:30

Tack för svaren !

Då finns det kanske hopp för mig trots att jag tecknar som om jag höll pennan med foten

Finns absolut hopp. Att se mina teckningar kan ibland liknas vid kinesisk vatten-tortyr för hjärnans syncentra. Men trots det kan jag lätt spendera 4-5 a4-sidor med att testa olika varianter av något bredvid varandra.

Vad som är bra också, om någon står ut med ens teckningar är att vänner kan ge tips utan att behöva kunna programmet så kan dom också dra ett par streck för att berätta vad dom menar.

Hinner man tänka hinner man oftast skissa analogt. Är det skarpt läge och så bråttom att man inte hinner tänka får man försöka lösa det i datorn på direkten. Inget att eftersträva precis.

Frimärksskisser är inte bara snabba att göra och lätta att lägga upp bredvid varandra, de är även väldigt förlåtande vad gäller finliret. Du vill inte krångla med detaljerna innan du vet vilket spår du ska gå vidare på.

Jag tror också att man löper en större risk för att låsa sig vid ett tankesätt (innan man hunnit hitta helt rätt) om man bara spånar digitalt. Lätt hänt att det blir »good enough« för fort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 00:52

På papper såklart, jag är värdelös på att rita men det går hundra gånger snabbare med papper & penna och så är det kul att alla skisser sedan samlas i en liten bok man senare kan bläddra i, papper med rutor på är att rekomendera eftersom du då när du börjar digitalt kan ta fram rutnätet i t.ex. illustrator & bara rita av.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-05-12 23:05

En fördel med handgjorda skisser är ofta att de är det bästa valet när det gäller den första presentationen för kund. Som regel har människor svårt att låta inspirationen flöda, de brukar fastna vid det dom ser om skisserna är gjorda i datorn och ser ut att vara "klara". Om man däremot visar upp väldigt grova skisser och berättar hur man har tänkt fyller kunden själv i det som saknas och skapar en egen bild i huvudet. Det som är märkligt är att det här sättet ger designern mer frihet vad gäller den slutliga designen, det finns jo ingen en rätt lösning och kunden brukar vara nöjd när han ser att designerns resultat blev mycket bättre än han kunde själv föreställa sig

Jag håller med de andra som skrivit här, man behöver absolut inte vara något snille på att rita, det räcker med väldigt grova skisser.

/H

  • Medlem
  • Boston
  • 2005-05-13 15:28

Håller med de flesta här att skissa för hand är överlägset på grund av snabbheten. Jag kan inte dra ett rakt streck ens om jag försökte men att skissa på koncept, placering, balans och ytor är det bästa.

Till skillnad från vad någon sa tidigare föredrar jag helt vita papper (inga rutor eller linjer) för att vara så fri som möjligt och inte börja räkna och konstruera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-14 17:16

Skissa är alltid bra! Skissar så mkt så det finns inte. Kan inte se skrivbordet för att det ligger så mkt papper överallt. Sen tar jag det vidare till datorn. Jag är väl inte så bra på att teckna, men jag skriver relativt snyggt så det är mest det jag gör. Jobbar med olika stilar och material.
Man kan göra mer med bokstäver än vad man tror!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-14 18:03

Jag skriver alltid i kod. Kråkfötter kallar jag den. Ingen kan läsa vad jag har skrivit utom jag själv (;.

Apropå ämnet, så skissar jag aldrig för hand. Jag skissar istället i OpenFX, eller annat när det passar bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 14:16

Skissar allt på papper, grejer jag gillar lägger jag i idatorn med scanner, arbetar vidare på dom där...

/Tangen

1
Bevaka tråden