- miri
- Medlem ●
- Lund
camera RAW och DNG uppdaterad
http://photoshopnews.com/2005/05/04...a-raw-31-posted
Detta betyder att man kan konvertera d2x filer och sedan öppna dem i PS CS .
utan att ha senaste versionen CS 2 .
Camera Raw är också uppdaterad till senaste PS CS2
Stöd för rawfiler och EOS 350
Mikael
Funkar fint som snus! Har precis provat DNG Converter för att kunna öppna Raw-filerna från min EOS 350D i Photoshop CS med Camera Raw 2.4. *gladast!*
Den här länken ska funka: http://photoshopnews.com/2005/05/04/adobe-camera-raw-31-posted/
Jag får det inte att funka... ska man bara ha camera RAW i Application Support, eller ska det finnas filer i Photoshops mapp också?
Du skall ha Camera Raw 2.4 som plugin till Photoshop CS.
Senaste Camera Raw 3.1 fungerar bara med PS CS2
Kombinationen senaste DNG 3.1 + Camera Raw 2.4 plug in fungerar på mac och Pc och Photoshop CS.
Man kan däremot inte öppna Nef filer från D2x direkt utan dessa måste konverteras till DNG format som sedan går utmärkt att använda på alla raw program inklusive PS CS
Mikael
stfm, har du Photoshop CS2?
Det står på länken var du ska ha den:
/Library/Application Support/Adobe/Plug-ins/CS2/File Formats/
Men mer information kommer väl när Adobe har fixat med sin hemsida och kanske en uppdaterare som flyttar filen till rätt ställe/n.
stfm, har du Photoshop CS2?
Det står på länken var du ska ha den:
/Library/Application Support/Adobe/Plug-ins/CS2/File Formats/
Men mer information kommer väl när Adobe har fixat med sin hemsida och kanske en uppdaterare som flyttar filen till rätt ställe/n.
CS2 har varit ute i ungefär fyra timmar... nej jag har vanliga CS. Fint av Adobe att släppa en plug, som inte funkar med den "gamla".
Datorindustrin verkar leva i årsintervaller... Efter ett år är det dags att betala, oavsett om man tycker man behöver det eller inte.
D2x bildfilerna blir med DNG och komression 11MB stora (19 Mb orginal)
Linjär konvertering 29MB
konvertering med bibehållen all data från Nikon 29MB
Jag tänker konvertera alla mina Nef filer, ta en kopp kaffe under tiden, till 11MB. Sparar därmed diskutrymme och filerna kan öppnas likvärdigt av alla Rawkonverterare, Rawshooter, PhaseOne, Bibble, PS mfl.
Mikael
Berätta, vad och hur?
mikael
Det var något jag bara hasplade ur mig, visade det sig... Program måste vara "automator aware" för att det ska funka. Möjligheten finns däremot att någon skriver ett flöde, eller programmerar i GUI-script.
Inte för att det är så jobbigt att använda konverteraren, men det skulle vara trevligare om man bara kunde släppa en mapp på en symbol, eller hur?
Det var något jag bara hasplade ur mig, visade det sig... Program måste vara "automator aware" för att det ska funka. Möjligheten finns däremot att någon skriver ett flöde, eller programmerar i GUI-script.
Inte för att det är så jobbigt att använda konverteraren, men det skulle vara trevligare om man bara kunde släppa en mapp på en symbol, eller hur?
Är det inte bara att göra en Batch i Photoshop? /(File/ Automate/ Batch/ och sedan ett enkelt Macro där man sparar om filerna. Brukar göra så när jag framkallar många RAW-filer där alla bilder har samma framkallningsinställningar (studioblixtar).
Är det inte bara att göra en Batch i Photoshop? /(File/ Automate/ Batch/ och sedan ett enkelt Macro där man sparar om filerna. Brukar göra så när jag framkallar många RAW-filer där alla bilder har samma framkallningsinställningar (studioblixtar).
Har jag missuppfattat? Arbetsflödesfrågan .
I DNG kan man konvertera mappar och undermappar med bilder . Dvs från en till 1000 tals bilder
bara att ta en kopp kaffe/ eller gå och sova tills konverteringen är klar.
Mikael
Har jag missuppfattat? Arbetsflödesfrågan .
I DNG kan man konvertera mappar och undermappar med bilder . Dvs från en till 1000 tals bilder
bara att ta en kopp kaffe/ eller gå och sova tills konverteringen är klar.
Mikael
Det stämmer. Det är rätt smidigt.
miri, spännande att bildstorleken också minskar (vad har du för inställningar i DNG Converter?). Kan ju vara värt konverteringen bara därför. Slänger du dina NEF-filer sen eller sparar du dem också? Jag känner mig lite kluven, så jag funderar på att bränna cr2-filerna på en DVD eller liknande, så jag har dem utifall att DNG inte blir standard.
miri, spännande att bildstorleken också minskar (vad har du för inställningar i DNG Converter?). Kan ju vara värt konverteringen bara därför. Slänger du dina NEF-filer sen eller sparar du dem också? Jag känner mig lite kluven, så jag funderar på att bränna cr2-filerna på en DVD eller liknande, så jag har dem utifall att DNG inte blir standard.
DNG är framtida standard, det är bara Nikon och även Canon som inte fattar detta.
Jag kommer att slänga NEF filerna. Var i Stadsparken i dag, tog 17 bilder =328Mb i nef
Konverterade dessa 17 bilder= tog 2 minuter på bärbar Pc Centrino 1.8 och det blev 185 MB.
Mikael
Vad vinner jag egentligen på att fota i RAW, jämfört med att låta kameran spara ner i jpeg direkt?
här hittar du en hyfsat bra text:
http://www.adobe.com/products/photoshop/pdfs/understanding_digitalrawcapture.pdf
Vad vinner jag egentligen på att fota i RAW, jämfört med att låta kameran spara ner i jpeg direkt?
(om miri skrivit en bra artikel om det – länka gärna till den )
De stora fördelarna att fotografera i raw är
1. Större färgdjup 12-16bitar. Dvs mer färginformation
2. Man kan vitbalansera bilden efteråt och ägna sig mer åt exponering och bildtagning, Stor fördel i blandljus.
3. Även något felexponerade bilder kan i flertal program justeras in inom histogrammet , dvs det finns extra information utanför den svartpunkt - vitpunkt som exponeringsmätaren har räknat fram och därmed begränsat. Du kan med andra ord backa in information inom histogrammets gränser 0-255. I en jpg bild skulle den informationen vara förlorad pga att kameran sätter gränsen för svart respektive vitt..
4.Interpoleringen sker i programvaran i datorn och inte i kameran. Dvs faktisk information från en sensor är ca 30% resten är estimerad, framräknad/interpolerad. Beroende på programskrivaren görs denna interpolering olika bra. Det gäller att välja en bra raw programvara.
Det finns visa kameror som idag ger så bra resultat från jpg exv D2x att det ibland känns onödigt att "kosta" på Raw som tar betydligt större plats att lagra. En rätt exponerad d2x jpg bildfil räcker länge.
En felexponerad duger kanske inte till något.
Man kan därmed säga - en blick på histogrammet och exponera rätt. Med raw har du sedan flera möjligheter till en bättre slutprodukt=bild
Visar 2 bilder. Bilden med röda pilar visar hur kameran har huggt av histogrammet med sin exponeringsautomatik, teckningen i det vita är inte bra, bilden är dessutom väldigt kontastrik.
Bild 2 visar samma raw bild och efter att information har backats in inom histogrammet. Jag har sedan lyft bilden med en s- kurva. Den vita tallriken tecknas ut bättre, även pappret runt osten, maten längst till vänster, potatissallad, hushållspappret. Bilden är dessutom mjukare.
Denna information hade aldrig gått att återskapa med en bild tagen i jpg .
Klickar du på bilden så den kommer upp i eget fönster ser du skillnaderna bättre.
Mikael
Mikael
Tack för länk och den utförliga förklaringen!
En Canonkollega och jag gjorde några överexponeringar för att se hur mycket felexponerad bild man kan backa in i RAW-
Vad det gäller d2x kan man justera en bild som ligger på +1 steg utan vidare. Vid 2 steg överexponering så klippte en kanal så fult att det inte gick att reparera.
Mikael