Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på alternativ till Itunes?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 19:01

Håller som bäst på att rulla ut OS X 10.2 till en massa användare men vill inte att de skall använda Itunes eftersom de i sådana fyller hårdiskarna med Mp3or eller skapar en massa extra nätverks traffik genom radio funktionen.
Är det någon som har ett bra förslag på ett alternativ som enbart spelar cd skivor?

Bockar och bugar i tacksamhet för tips!

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-14 19:47

Som vanligt är tipset att kolla på VersionTracker.

• Oregistrerad
  • 2002-10-15 11:19

har redan kollat på versiontracker och det ända jag hittade var CCDP men den är inte ens i par med den gamla Cd spelaren under 9.1.

Någon måste väl ha hittat ett alternativ?

Så vitt jag vet kan man inte begränsa Itunes för användare och det måste väl finnas någon mer som har problem med att ha fullt med mp3or på företag vad det gäller copyrights osv..

[ 15 Oktober 2002, 11:23: Meddelandet ändrat av: Tobias ]

Jag utgår ifrån att dina användare ej är administratör på datorn. Du kan ju ställa behörigheten i konton så att de ej ska få öppna iTunes. Quicktime 6 kan du sedan använda för att spela upp .aif filer. Du skulle även kunna ställa att .aif filer ska öppnas med Quicktime 6 och inget annat. Är kanske inte optimalt men det bästa jag kan komma på.

---

[ 15 Oktober 2002, 15:14: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-15 15:33

Itunes har jag inte tänkt att ha med överhuvudtaget för användare så det är inga problem.

Quicktime var en lösning jag var inne på också men eftersom man bara kan öppna en låt i taget eller ha en himla massa fönster öppna så blir det lite knas.

Fortsätter söka vidare men om någon har fler ideer vore det bra.

Gå in på "Mac OS X"-fliken på www.versiontracker.com och leta efter "mp3 player" så hittar du t.ex. Audion X, Cabrio X, MacAmp m.f. :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-15 17:20

Som gammal datakille så har jag lösningen. Jätteenkelt, säg bara till dem att de inte får använda iTunes till annat än CD-skivor. Fungerar jättebra... speciellt när det är mac-användare...

• Oregistrerad
  • 2002-10-15 18:23

Acke, ditt förslag är ju helt enkelt lysande. Ibland är ju svaret så uppenbart och enkelt att man missar det.
Skall genast ut på korståg.

Problemet är som sagt att jag inte vill ha mp3or på maskinen, annars hade jag naturligvis lagt in en top 1000 lista över de mest nedladdade mp3orna i droppen och sedan distribuerat den land och rike runt.

Det blir väl till att rensa i efterhand med Apple remote desktop. Gisses vad grininga de kommer bli.

• Medlem
  • 2002-10-15 19:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobias:
Det blir väl till att rensa i efterhand med Apple remote desktop. Gisses vad grininga de kommer bli.

Var försiktig, bara. På mitt förra jobb rensade de bort alla MP3-filer från servrarna en gång, och gissa om de som byggde multimedia-presentationer blev sura när alla deras ljud plötsligt var borta.

De gjorde dock aldrig om det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-15 20:51

Sorry Tobias, kunde inte låta bli. Men har folk låtit dig installera Remote Desktop på datorerna utan att gnälla så borde det ju inte vara några problem att få folket att förstå att inte ha mp3 eller lyssna på radio.

Eller har du redan försökt? Hade de tillgång till iTunes förrut?

Satt i ungefär samma problem på mitt förra jobb och sitter inne på en del argument som kan kanske kan hjälpa. Eller åtminstonde mer hjälpsamt än mitt första inlägg...

Citat:

Acke, ditt förslag är ju helt enkelt lysande. Ibland är ju svaret så uppenbart och enkelt att man missar det.
Skall genast ut på korståg.

Problemet är som sagt att jag inte vill ha mp3or på maskinen, annars hade jag naturligvis lagt in en top 1000 lista över de mest nedladdade mp3orna i droppen och sedan distribuerat den land och rike runt.

Varför inte ställa in cron på att nattetid radera alla mp3:or på hårddisken? På så sätt slipper du ju att den fylls!

Det här raderar alla filer som slutar på .mp3 (eller .MP3) i Users-katalogen:

find /Users -type f -iname "*.mp3" -print0 | xargs -0 rm -f

• Oregistrerad
  • 2002-10-16 15:30

Det är som ni skrev tidigare, vi har en hel del multimedia material, även i mp3 format.

Pöbelns vrede har jag ingen större lust att väcka genom att slänga alla .mp3 jag hittar och jag har inte tid att gå igenom varje maskin individuellt.

Verkar bli krångligare än jag förväntat mig det här.

Vad sägs om att bocka av ´Copy files to iTunes Music folder when adding to library´ och kanske "Keep iTunes Music folder organized´ i iTunes inställningar. Då slipper du en massa dubletter av mp3 filer i varje fall.

[ 16 Oktober 2002, 21:54: Meddelandet ändrat av: buenoben ]

<spekulation>
Är det inte möjligt att ta bort mp3-kodaren från iTunes eller nån av de andra mp3-spelarna? Jag kollade själv i iTunes (package) och diverse library, men det verkar inte som om "encodern" ligger lös, Men kanske i någon av de andra musikprogrammen. I så fall hade användarna kunnat spela upp CD-skivor, men inte spara dom som mp3. Ta bort decodern också så kan dom inte ens spela upp mp3:or.
</spekulation>

• Medlem
  • 2002-10-17 14:55

Ni skojar?

Okej att det inte finns någon cd-spelare inbyggd i systemet (frånsett iT), men visst måste det finnas en miljard småprogram (att ha i dockan etc) för att spela cd-skivor?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-17 15:34

Vad tror ni om den här?

• Medlem
  • 2002-10-17 16:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Vad tror ni om den här?

Apple har tydligen slutat stödja docklings from 10.2, så det verkar som den inte skall fungera.

Men, varför använder du inte helt enkelt WinAmp för mac? Såg även nåt annat företag som hade gjort "MacAmp X", alltså en version av winamp som går att göra i X.

• Oregistrerad
  • 2002-10-17 18:03

Tack för tipsen, det stora problem verkar vara att det inte finns några stiliga/bra program som enbart har cd stöd. De flesta har allt från mp3, mpeg konvertering, intercooler till inbyggd bakmaskin.

Jag tror att det blir till att använda den mycket tråkiga men användbara CDDP och sedan ställa in inställningarna på CD-DVD att automatiskt öppna programmet när en musik cd sätts in.

Acke, de där argumenten kan visa sig värdefulla så om du har möjlighet att mejla dem vore det bra.

[ 17 Oktober 2002, 18:11: Meddelandet ändrat av: Tobias ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-17 18:13

hmm, fanns det inte en simpel CD player.app med i Mac OS X Public Beta? typ som Audio Player... eller minns jag fel? Den skulle väl kunna funka isf...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 18:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
hmm, fanns det inte en simpel CD player.app med i Mac OS X Public Beta? typ som Audio Player... eller minns jag fel? Den skulle väl kunna funka isf...

Jepp, men har för mig att den spelade även mp3. Hur som helst, den inte fungerar sedan public beta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 18:33
Citat:

Acke, de där argumenten kan visa sig värdefulla så om du har möjlighet att mejla dem vore det bra.

Ska rota lite och se om jag hittar dem, har jag kvar dem är de dina.

• Medlem
  • 2002-10-17 20:58

En möjlighet (kanske lite krystad dock) är att använda Audion som är pluginuppbyggt och helt enkelt ta bort de plugins som har hand om mp3uppspelning att göra. Jag har inte testat , men det borde väl fungera...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-18 12:16

Kan du inte använda Disc Quota , se annan diskussion.

På det viset kan du ju styra hur mycket utrymme varje användare har tillgång till och slipper att hårddisken fylls med junk.

1
Bevaka tråden