Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yahoo! Music Engine utmanar iTunes

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Yahoo! lanserade i onsdags en rivaliserande musiktjänst till Apples marknadsledande iTunes Music Store på den amerikanska marknaden. Tjänsten med namnet Yahoo! Music Unlimited erbjuder lägre priser än konkurrenter som Napster och Real Networks med priser på $4.99 (ca. 36kr) per månad för en ettårs-prenumeration. Detta innebär likt flera andra nätmusiktjänster att man endast hyr musiken sålänge man betalar— skall man köpa musiken permanent kostar det $0.79 (ca. 5,70kr) per låt som Music Unlimited-prenumerant eller $0.99 om man hellre går utan månadsavgiften.

Tjänsten erbjuder ett bibliotek av 1 miljon låtar och en mängd tilläggstjänster såsom integration med chat-programmet Yahoo! Messenger. Musiken levereras i 192Kbps WMA-format, vilket alltså inte är spelbart på iPod. Företagets nya musikspelare Yahoo Music Engine— som liknar Apples iTunes nästan kusligt mycket— är ett krav för att kunna använda tjänsten, men finns inte för Mac i dagsläget.

Betanews hade nyheten

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=937

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 07:36

På vilket sätt skulle denna site vara rivaliserande mot apple om inte låtarna går å köra på ipoden?

Ursprungligen av Hammer:

På vilket sätt skulle denna site vara rivaliserande mot apple om inte låtarna går å köra på ipoden?

För att allt inte handlar om iPod?
Det finns många andra spelare där ute... :rolleyes:

Edit: Apple har i dagsläget den mest använda tjänsten för digital musik, med haken att den endast går att spela på iPod. Yahoos tjänst går att använda till alla musikspelare som stödjer wma, så nog är det rivaliserande.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 08:05
Ursprungligen av scorp:

För att allt inte handlar om iPod?
Det finns många andra spelare där ute... :rolleyes:

"rivaliserande musiktjänst till Apples marknadsledande iTunes Music Store"

Då kanske det är fel att skriva så?

Ursprungligen av Hammer:

"rivaliserande musiktjänst till Apples marknadsledande iTunes Music Store"
Då kanske det är fel att skriva så?

Varför skulle det vara galet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 18:00
Ursprungligen av scorp:

Yahoos tjänst går att använda till alla musikspelare som stödjer wma, så nog är det rivaliserande.

Alla musikspelare som stöder wma med DRM. Vilket gör urvalet mycket mindre.

Ursprungligen av oskard:

Alla musikspelare som stöder wma med DRM. Vilket gör urvalet mycket mindre.

Menade det..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 08:28

Jag lägger mig
Tror dock inte att folk väljer sin mp3spelare efter utbudet på musik som köps från nätet.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 13:05

"iPod Users: If you're an iPod user with a Windows-based PC, you can transfer music you already own to an Apple iPod using the Yahoo! Music Engine. Unfortunately, iPods are not currently compatible with the Yahoo! Music Unlimited subscription service." // Yahoo.

Jag tycker det är bra om fler såna här tjänster lanseras, var väl prat om tex Wal-Mart tidigare, för då ökar pressen på iTMS att sänka priserna och släppa in fler spelare än bara iPod!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-12 15:10

Det är inte iTMS som håller priserna uppe. Vad jag har förstått så försöker Mr Jobs få ner priserna medans skivbolagen försöker få upp dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-12 15:42

Nu är inte jag någon expert på codecs etc men varför låter de inte filerna vara i .mp3 format? Varför envisas med skitformat!

Ursprungligen av Sandell:

Nu är inte jag någon expert på codecs etc men varför låter de inte filerna vara i .mp3 format? Varför envisas med skitformat!

Därför att mp3 är sämre än de nyare "skitformaten" och styrs/ägs av Thomson/Fraunhofer

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-05-12 22:42
Ursprungligen av Sandell:

Nu är inte jag någon expert på codecs etc men varför låter de inte filerna vara i .mp3 format? Varför envisas med skitformat!

Om jag inte har fel är det nog derför att mp3 inte har stöd för DRM.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 16:10

Prenumerationsbaserade musiktjänster kan nog bli rätt poppis. Inte för att det är en särskilt vettig lösning för konsumenten att hyra sin skivsamling, utan för att det alltid kommer att finnas sätt att strippa DRM från det man laddar ned.
36 kr/mån + DRM = dålig affär, 36 kr/mån - DRM = bra affär.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-12 15:44

Känns lite som boxmans koncept "hyr dina DVD så mycket du vill för 99:- /mån". Förr eller senare så kommer man inte på några fler roliga filmer/låtar som man vill hyra - och då står bara månadskostnaden och tickar.

Det enda sättet att kompensera för detta är ju att köpa de låtar/filmer man vill ha - till slut så blir prislappen samma i alla fall...

Det jag vill säga är att jag tyvärr inte tror på affärsmodellen - många användare vill äga det man betalt för.

Dock uppskattar jag konkurrensen...

1
Bevaka tråden