Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få QT spela DTS eller Dolby Digital.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har laddat ner några av SR's multikanals-filer som är kodade i DTS eller Dolby Digital. Problemet verkar vara att QT tolkar wav-filen som stereo vilket gör att det hysteriska digitalbruset är det ända som hörs.

Hur ska man få Quicktime att spela DTS eller Dolby Digital!? Eller måste man bränna filen och köra den via en kompatibel förstärkare!?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 12:05

Har precis kollat QT Pros specar, och den kan inte importera dessa filformat. Misstänker att man måste ha en app. som stöder 5.1 för att kunna spela filerna med någorlunda utbyte.

Någon som vet någon dylik applikation till OS X?

När jag var på WWDC förra året så demade de flerspårsuppspelning direkt i Quicktime, men den var väl inte kodad då. Har inte kollat på det mer sedan dess, men när jag nu undersöker saken så känns det lite epa om inte QT Playern klarar av det...

Så här gör du!

1. Ladda hem. Högerklicka på filen du vill ladda hem och välj spara.

2. Packa upp. Packa upp den nedladdade filen (med t.ex Winzip), den upppackade filen skall ha ändelsen wav.

3. Du kan nu:

a) Antingen bränna denna fil som en CD-audio om du har en CD-R brännare (Vi rekommenderar 2xhastigheten) för att sedan spela upp denna i din CD-spelare som du ansluter till din 5.1 förstärkare. Du måste använda den digitala utgången från CD:n och koppla den till den digitala ingången på din 5.1 förstärkare.

Varning, använder du CD:ns analoga utgång och väljer denna på din förstärkare så kommer det bli en massa oljud i form av starkt brus, vilket i värsta fall kan leda till att dina högtalare skadas.

b) Du kan även spela din nybrända CD-audio skiva i din DVD-spelare. Den skall vara inkopplad på samma sätt som om du använt din CD-spelare.

Ursprungligen av xplane:

Så här gör du!

1. Ladda hem. Högerklicka på filen du vill ladda hem och välj spara.

2. Packa upp. Packa upp den nedladdade filen (med t.ex Winzip), den upppackade filen skall ha ändelsen wav.

3. Du kan nu:

a) Antingen bränna denna fil som en CD-audio om du har en CD-R brännare (Vi rekommenderar 2xhastigheten) för att sedan spela upp denna i din CD-spelare som du ansluter till din 5.1 förstärkare. Du måste använda den digitala utgången från CD:n och koppla den till den digitala ingången på din 5.1 förstärkare.

Varning, använder du CD:ns analoga utgång och väljer denna på din förstärkare så kommer det bli en massa oljud i form av starkt brus, vilket i värsta fall kan leda till att dina högtalare skadas.

b) Du kan även spela din nybrända CD-audio skiva i din DVD-spelare. Den skall vara inkopplad på samma sätt som om du använt din CD-spelare.

Tack xPlane! De instruktionerna har jag redan läst, men dessvärre löser de inte mitt problem...

Min fråga gällde om det fanns något program som spelar upp DTS eller Dolby Digitalkodat material direkt från datorn. Jag har ett MOTU 828 interface och snart har jag en diskret 5.1- lösning till denna. I OS X kan speca hur surroundljud skall tolkas vid användandet av multikanalsinterface och då vore det intressant om ett program i datorn kunde tolka ovan nämnda format direkt, utan mellansteget med bränning och uppspelning på konventionell väg.

Ursprungligen av Jont Olof:

Tack xPlane! De instruktionerna har jag redan läst, men dessvärre löser de inte mitt problem...

Min fråga gällde om det fanns något program som spelar upp DTS eller Dolby Digitalkodat material direkt från datorn. Jag har ett MOTU 828 interface och snart har jag en diskret 5.1- lösning till denna. I OS X kan speca hur surroundljud skall tolkas vid användandet av multikanalsinterface och då vore det intressant om ett program i datorn kunde tolka ovan nämnda format direkt, utan mellansteget med bränning och uppspelning på konventionell väg.

Du använder ju mac så vad är problemet...Det grejar väl OSX i en handvändning...Skämt åsido. Har du en digital ljudutgång på ditt ljudkort så skall det väl inte vara några problem eller!?

Skulle inte tro att det är ett problem, men eftersom jag har diskreta ljudutgångar på mitt ljudkort, med aktiva monitorer kopplade direkt till dessa, så vill jag att en applikation direkt skall avkoda formatet och skicka ut detta på de dedikerade utgångarna...

Fattade det som du ville slippa bränna DVD/CD och köra filer, eller hur?
Du kan ju testa den här spelaren, den ska ha stöd för DTS Wav.
Sitter inte på en OSX maskin nu, så jag kan inte testa själv.

http://www.videolan.org/vlc/features.html

Men det är nog enklast att bränna cd och köra i sin DVD som beskrevs tidigare i diskussionen.
Lär nog ta ett tag för Apple att förhandla sig till licencer för att decoda DTS och Dolby Digital i Quicktime.

Annars har du ju DVD Studio Pro 3 och dess A.pack för encoding av DTS/Dolby Digital. Borde finnas lyssningsfunktion där när man gjort sin "encoding".

Vill du använda g5:ans optiska ut och DVD player finns det några bra tips här eftersom många verkar ha strul med att få ut Dolby Digital:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031018102230995

Precis! Tack! Jag ska testa de där och se vad de går för!

Vad är det för ljudkort med diskreta utgångar du använder? Finns det Encoders i VST/AU/Audiosuite/TDM plug-in format för det program du använder plus stöd för det ljudkortet, då borde det finnas en Decoder plug också. Jag antar du tänker dona och mixa själv framöver också, eftersom du investerat i aktiva högtalare?
För Protools TDM finns det både Dolby Encoder/Decoder. Från Steinberg finns det DTS/Dolby Digital encoding, men jag är tveksam om Decoding ingår.

/Johan

Ursprungligen av Killergull:

Vad är det för ljudkort med diskreta utgångar du använder? Finns det Encoders i VST/AU/Audiosuite/TDM plug-in format för det program du använder plus stöd för det ljudkortet, då borde det finnas en Decoder plug också. Jag antar du tänker dona och mixa själv framöver också, eftersom du investerat i aktiva högtalare?
För Protools TDM finns det både Dolby Encoder/Decoder. Från Steinberg finns det DTS/Dolby Digital encoding, men jag är tveksam om Decoding ingår.

/Johan

Motu 828 mkII. När jag jobbar i Logic så tilldelar jag diskreta utgångar på mitt ljudkort i DAW:ens surroundinställningar. När jag sedan surroundpanorerar ljudet (detta sker med ett Joystickliknande interface) så mixar Logic signalen till rätt högtalare. På så sätt sker ingen enconding, eller decoding, i realtid. Vid bouncing får jag 6 diskreta ljudfiler som sedan kan användas för att koda i DTS/Dolby Digital eller vad man nu vill ha. Detta kräver dock ett fristående program.

På den här punkten skiljer sig Logic från exempelvis ProTools som kan behandla flearkanalsljud direkt. PT har bussar för flerkanal och kan, vad jag vet, även bounca direkt till en flerkanalsfil.

Vilket som är bättre låter jag vara osagt. Det är klart att det vore tacksamt om man kunde välja att ha det så i Logic, även om Logic å sin sida medger andra arbetssätt som inte är möjliga i ProTools.

Med verktygsprogrammet Ljud/Midi som finns i OS X kan man definiera hur man vill använda ett ljudinterface med diskreta utgångar (dvs inte optical Toslink eller annat, även om det också kan definieras) för att spela upp surround. Funktionerna finns alltså i Systemet, och Quicktime klarar av att spela upp AIFF-filer som är okomprimerade i flerkanal.

Men min fråga var alltså om det finns ett program som kan avkoda DTS- eller DolbyDigitalkodat ljud och skicka ut det på de, i Ljud/Midi, definierade utgångarna för surround.

VLC verkar kunna klara det, men jag har ännu inte kunnat testa det.

firewire 410

Jo, jag har oxo hattat med samma konfig problem. Allt verkar OK med midi/audio setup, med min m-audio firewire 410. Alla kanalerna skyfflar fint. MEN. Inget app verkar vilja prata analog. Bara digital. Störigt. Antar att Tiger kanske fixar detta. Kollade med VLC som hastigast å vill minnas att den gör samma som dvd player, dvs den hittar 410 men vill bara prata digitalt.

k h a r m s

Ursprungligen av k h a r m s:

Jo, jag har oxo hattat med samma konfig problem. Allt verkar OK med midi/audio setup, med min m-audio firewire 410. Alla kanalerna skyfflar fint. MEN. Inget app verkar vilja prata analog. Bara digital. Störigt. Antar att Tiger kanske fixar detta. Kollade med VLC som hastigast å vill minnas att den gör samma som dvd player, dvs den hittar 410 men vill bara prata digitalt.

k h a r m s

Deppgit! Det bekräftar mina farhågor! Får invänta tigern då antar jag...

Kul att se att du är så aktiv Lyttkens! /Heddelin

Hehe! Trevligt att se skymten av dig med Peter! Har skickat ett lokalt mess till dig...

  • Medlem
  • 2004-05-18 10:26
  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 23:32
Ursprungligen av eQ:

ME den klarar QT att spela DD/AC-3, men den verkar mixa ner till 2.0 även fast jag kör ut ljudet genom den optiska utgången på min G5:a.

Vore intressant att veta hur de lyckades köra flerkanaligt ljud i QT, eftersom det enda 5.1-ljud jag fått funka är i DVD player, men då behöver man gå in i preferences och välja den optiska utgången. Hittar ingen sån inställning i QT Player.

1
Bevaka tråden