Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips - Hemmastudio

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av petsematary:

My bad.

Ju fler prylar, desto bättre. Tänk prylar i första hand, inte låtar. Tänk på rattar, datorer och program och pluggar. Inte melodier och texter.

Finns ingen motsättning i att det oftast behövs BÅDE bra låtar och bra utrustning och instrument för att spela in bra musik.

Ursprungligen av petsematary:

My bad.

Ju fler prylar, desto bättre. Tänk prylar i första hand, inte låtar. Tänk på rattar, datorer och program och pluggar. Inte melodier och texter.

Tycker man det ar kul med prylar sa varfor inte?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 12:16

Suck...det här har gått helt överstyr. Säkert delvis mitt eget fel. Men det enda jag motsätter mig är att många personer har en Teknik Först-inställning som jag tycker är trist eftersom den (och det fenomenet blir värre för varje år som går eftersom prylarna och utrustningen ökar i antal) innebär att man tappar fokus.

Vad ni är fått för uppfattning innan, så get this:

1. Jag använde begreppet "absolut gehör" på ett slarvigt sätt. Jag menade omusikaliska människor. Tro mig, det finns gott om dem och de sitter ofta i Garageband och tror att de gör musik av loopar.

2. Jag har inget emot synthar eller sånt, se första raderna igen.

3. Bra utrustning är viktigt men utgå från det du har och väx ur grejerna först. Det tar jävligt lång tid t.o.m. att växa ur ett Soundblaster. Man fastnar lätt i siffror och skit när det finns annat som är viktigare. Som jag sagt en miljon gånger förr blev jag förvirrad av att folk verkade utgå från nåt house-perspektiv typ. Jag driver ett eget, personligt korståg mot More Is More-inställningen eftersom jag själv har en tendens att fastna där om jag inte stannar upp och tänker efter emellanåt. Återfokuserar.

Slutbråkat nu, tycker jag, och hoppas jag klargjort ett par saker.

Ursprungligen av petsematary:

Suck...det här har gått helt överstyr. Säkert delvis mitt eget fel. Men det enda jag motsätter mig är att många personer har en Teknik Först-inställning som jag tycker är trist eftersom den (och det fenomenet blir värre för varje år som går eftersom prylarna och utrustningen ökar i antal) innebär att man tappar fokus.

Vad ni är fått för uppfattning innan, så get this:

1. Jag använde begreppet "absolut gehör" på ett slarvigt sätt. Jag menade omusikaliska människor. Tro mig, det finns gott om dem och de sitter ofta i Garageband och tror att de gör musik av loopar.

2. Jag har inget emot synthar eller sånt, se första raderna igen.

3. Bra utrustning är viktigt men utgå från det du har och väx ur grejerna först. Det tar jävligt lång tid t.o.m. att växa ur ett Soundblaster. Man fastnar lätt i siffror och skit när det finns annat som är viktigare. Som jag sagt en miljon gånger förr blev jag förvirrad av att folk verkade utgå från nåt house-perspektiv typ. Jag driver ett eget, personligt korståg mot More Is More-inställningen eftersom jag själv har en tendens att fastna där om jag inte stannar upp och tänker efter emellanåt. Återfokuserar.

Slutbråkat nu, tycker jag, och hoppas jag klargjort ett par saker.

Det är tråkigt om det är så att du har svårt att behålla fokus pga alla prylar, det behöver inte betyda att alla andra också har det.

Menar du att du kan avgöra vem som är musikalisk eller inte?

Ditt personliga korståg. Låt det vara personligt om du inte har bättre argument.

Nu tycker jag att det är slutbråkat och klargjort...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 18:25
Ursprungligen av newbee:

Det är tråkigt om det är så att du har svårt att behålla fokus pga alla prylar, det behöver inte betyda att alla andra också har det.

Menar du att du kan avgöra vem som är musikalisk eller inte?

Ditt personliga korståg. Låt det vara personligt om du inte har bättre argument.

Nu tycker jag att det är slutbråkat och klargjort...

Kanske är det så att jag inbillar mig att alla andra har det så bara för att jag själv har det problemet. Förlåt i så fall. Jag tror dock att det är vanligare än så faktiskt.

Fråga två: hmm...tja det måste jag väl ändå påstå. Eller skit samma förresten, orkar inte dividera om det mer.

"Nu tycker jag att det är slutbråkat och klargjort..."
+1

  • Medlem
  • 2005-04-30 17:52

Musicerande handlar både om kreativt skapande och teknik, så ni har väl rätt båda två. Vissa verktyg främjar främst skapandeprocessen, vilket jag tycker är viktigast när man börjar pula med musik. Andra saker, exempelvis ljudkortets kvalité, bidrar till produktens tekniska kvalité, något som blir viktigt först när man ska nå ut med sin musik.

Mitt generella råd till alla som ger sig in i musik-träsket; börja försiktigt i en ända, uppgradera sedan efterhand behovet uppstår!

Har själv invändningar till exempelvis Behringers kvalité, likförbannat står det ett bredvid mig - i brist på kontanter har jag prioriterat andra saker. Trots allt är det ju slutresultatet, summan av alla ingående delar, som räknas.

Hypnoskull och Noisex obskyra? Jag kan ge dig lite exempel på obskyr musik!

Precis som att den bilen som står utanför mitt hus kanske inte är den bil jag hade önskat.
Allt handlar om tillgångar.
Naturligtvis är det bättre att ha Behringer än inget alls.
I en sådan här tråd tycker jag ändå att man kan framföra att det inte håller hög kvalitet, så kan vemsomhelst göra ett medvetet val.

Jag tycker tex. att det hade varit oerhört spännande att få höra ett band som Beatles skapa musik med dagens teknik tillgänglig. Vilket naturligtvis inte blir lätt att genomföra.

Dom var banbrytande på sin tid med att utnyttja teknik till max.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-01 22:46

Det finns folk som börjar sätta sig med teknik/datorer av det billigare slaget också och leka bara för att det är kul - exempelvis kan nämnas den svenska gruppen Lagoona (www.lagoonamusic.com) som var ett av de allra första banden som slog igenom på nätet. De bara "tryckte" på knappar, det som det i ditt första inlägg om saken verkade som du såg ner på. Dock använde de rentav gratisprogram för att göra sin musik, gav till och med ut en skiva innan de blev seriösa och köpte sig en "riktig" studio (för pengarna de fick för tusen sålda skivor). Kort sagt, tekniken var inte det viktiga, musiken var.

Jag tror att det där har mer att göra med inställningen hos musikern, än det faktum att man använder datorer i sig. Man behöver ha viljan att skapa något. Nog för att det antagligen är lättare att fastna i teknikaliteter med en dator, men det är inga som helst problem att stå och diskutera vilka gitarrer eller baskaggar som är bäst på precis samma sätt...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 23:43
Ursprungligen av TERdON:

Jag tror att det där har mer att göra med inställningen hos musikern, än det faktum att man använder datorer i sig. Man behöver ha viljan att skapa något. Nog för att det antagligen är lättare att fastna i teknikaliteter med en dator, men det är inga som helst problem att stå och diskutera vilka gitarrer eller baskaggar som är bäst på precis samma sätt...

Absolut, det är nog sant. Det är upp till musikern att ha en vilja att skapa nåt. Det jag syftar på är nog rätt mycket besläktat med det jag brukar kalla för digitalmyten. Tron på den "digitala revolutionen" som skulle innebära så mycket bättre musik vilket det i mina ögon inte gör. Men nog är det lätt att fastna i knapptryckande med datorer alltid.

Det jag reagerade på var väl själva fascinationen kring datorer och program och keyboards och sånt. Det må vara fördomsfullt men jag har så svårt för mycket elektronisk musik. Jag ser så mycket folk som sitter och pular med sånt fast det blir liksom inte riktig musik av det. En del av dem har inte ens absolut gehör. Men jag är kanske gammaldags då. Nåja, smaken är som...tja, ni vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-01 23:13

Petsematary: Du lät inte sur, bara fördomsfull

Jag tycker du säger emot dig lite när du säger att skapandet är det viktiga och tekniken sekundär när du något inlägg tidigare anser att man minsann måste kunna spela på (flera?) instrument för att kalla sig musiker.

Vari ligger skillnaden att öva timme efter timme på att spela piano/gitarr/trummor för att få det att 'låta som man ville' jämfört med att sitta och ratta på sitt program/synth?

TERdON: Mjo, mystifieringen om fendercaster och liknande känns lite lam ibland. För att hålla vid min obskyra namedropping så får jag fråga om du såg Bob Log III på Göteborgskalaset förra sommaren, där snackar vi bra musik på billig skit!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-02 08:23

Petsementary: Nu får du väl ändå ge dig. Med citat som 'inte riktigt musik' och 'Inte ens absolut gehör' så är ju frågan varför du använder dig av studio över huvudtaget?

Vill du köra med en akustisk gitarr, sång och en eller två mikrofoner kopplat till en stärkare så gör det. Men hela 'min musik är bättre/svårare/mer äkta/finare än er' låter att musik är reserverat för de som har medfödda talanger inom vissa områden eller tränat sig bra på ett instrument/sång snarare än de som vill skapa musik/ljud för andra.

Smaken varierar ju givetvis, det behöver inte betyda att man ser ner på andras sätt att skapa musik. Är det musiken man uppskattar så är det ju hur resultatet låter som spelar roll, uppskattar man skickligheten med ett instrument/röst/dator så är det en annan sak.

Gitarrsolon går i princip alltid bort enligt min smak då det handlar om att dryga sig snarare än göra något som låter bra i 99% av fallen.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 13:49
Ursprungligen av d99gnu:

Petsementary: Nu får du väl ändå ge dig. Med citat som 'inte riktigt musik' och 'Inte ens absolut gehör' så är ju frågan varför du använder dig av studio över huvudtaget?

Vill du köra med en akustisk gitarr, sång och en eller två mikrofoner kopplat till en stärkare så gör det. Men hela 'min musik är bättre/svårare/mer äkta/finare än er' låter att musik är reserverat för de som har medfödda talanger inom vissa områden eller tränat sig bra på ett instrument/sång snarare än de som vill skapa musik/ljud för andra.

Smaken varierar ju givetvis, det behöver inte betyda att man ser ner på andras sätt att skapa musik. Är det musiken man uppskattar så är det ju hur resultatet låter som spelar roll, uppskattar man skickligheten med ett instrument/röst/dator så är det en annan sak.

Gitarrsolon går i princip alltid bort enligt min smak då det handlar om att dryga sig snarare än göra något som låter bra i 99% av fallen.

Alltså, det är ingen idé att vi diskuterar våra resp. smaker här. Jag tycker slingbaserad elektronisk "musik" är ren dynga och de som gör sånt är INTE riktiga musiker utan nåt slags datapulare. "Medfödda talanger"...tja, det bör man ju ha. Vad synd för de som inte har det men det betyder inte att jag gillar den dynga de skrapar ihop framför datorn för det. Ska man göra musik, bör man vara musikalisk. Men allt detta är bara vad jag tycker.

Och om du undrar om jag ser ner på folk som "skapar" sånt du pratar om...nje, det kan jag väl inte påstå. Möjligen att jag inte ser dem som musiker då men vill de göra...saker får de väl göra det. Men musiker är de icke och kommer aldrig bli.

En musiker eller författare har i min värld en minimalistisk inställning till att börja med. När jag skriver, skriver jag med penna och papper. Måste man ha en fet jävla dator och hela Officepaketet för att göra det, är man fel ute. Det är min filosofi och kommer så förbli.

Det jag motsatte mig i tråden och det enda som egentligen är nån idé att diskutera här, var att folk verkade automatiskt lägga sig på en knepig nivå när tips för studiogrejer efterfrågades. Jag tycker det var synd eftersom det för mig inte är självklart att man ska sitta och göra sån där förbaskad datamusik. Folk verkade kort sagt anta att det var en massa pluggar program och synthar som var det viktigaste. Hoppas det inte är så. Men som jag sa är väl "lösningen" att folk beskriver bättre vad de tänker använda skiten till. That's it och jag säger inget mer i diskussionen.

Nej, jag tror att det är lika bra att du inte deltar.
Du verkar ha missat det första inlägget.

Sen kan vi gärna fortsätta diskutera huruvida vad som räknas som musik eller inte.
Fast det kanske passar bättre i ett annat forum.

Har du verkligen absolut gehör? (440 svängningar)
Det är inte många som har.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 15:44
Ursprungligen av newbee:

Nej, jag tror att det är lika bra att du inte deltar.
Du verkar ha missat det första inlägget.

Sen kan vi gärna fortsätta diskutera huruvida vad som räknas som musik eller inte.
Fast det kanske passar bättre i ett annat forum.

Har du verkligen absolut gehör? (440 svängningar)
Det är inte många som har.

"P.g.a mitt musik intresse är relativt stort och jag börjar bli lite trött på att enbart sitta och plinga på min elgitarr och klicka mig fram i reason så funderar jag på att införskaffa mig en mixer, ordäntligt ljudkort och lite annat "kraffs". Det jag vill är kort fattat att kunna koppla in en synth och min elgitarr till datorn och använda diverse program (reason och cubase) för att skapa musik."

Bryter mot mitt eget löfte nu men ville bara kopiera in citatet ovan. Jag tycker inte det är så precist. Kan betyda en jävla massa grejer.

Ursprungligen av petsematary:

Bryter mot mitt eget löfte nu men ville bara kopiera in citatet ovan. Jag tycker inte det är så precist. Kan betyda en jävla massa grejer.

Det står väl iofs ganska klart att han vill utveckla sitt musicerande med hjälp av lite mer kringutrustning. Ganska naturligt för de flesta musiker t.o.m. Beatles & Beach Boys använde ju syntar & "samplers" redan på 60 talet.

...for att aterga till amnet...
Vet inte om jag missforstatt dig ez0r4y men att kopa en analog mixer gor inte att du slipper undan att dra i rattar i reason.

Forr att ge sig in i diskussionen om rattar, musiker och ljudkvalitet sa missar vall nagra natt ganska viktigt har. Vad ar det egentligen som ar viktigt (om man nu inte forsoker livnara sig pa sin musik forstas)? Att i slutanden fa ut musik eller att helt enkelt att ha kul nar man forsoker? Tycker man det ar kul att dra i manga rattar sa kop natt med manga rattar. Om sen nan annan tycker det ar kul att lyssna pa det man kanske astadkommit sa ar det vall helt enkelt ett plus. Att sjalv ha kul pa vagen ar vall anda det viktigaste, eller?
Saknar svensk aao eftersom jag ar i australien

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 15:34

Musik på med datorn och med hjälp av datorn är enligt mig två olika saker.
Musik är en sammansättning ljud som har en takt...that's all...
Skit samma om det låter som ett piano eller inte...har man en dator och gör musiken med den så ska man även utnyttja den och allt med den. Vad jag menar är att sitta och ha ett midi klaviatur och en elgitarr och försöka få dom klassiska ljuden ur dom instrumenten (piano och distad elgitarr någon?) blir ganska tråkigt. (Ett bra exempel på vad jag menar är flera av björks låtar...)
När man kan få så väldigt mycket intressantare ljud. Skälet till att jag är i behov utav mer utrustning just nu är att jag har noll möjlighet att spela in vad jag gör. Har inte enns ordäntligt midi klaviatur vilket begrännsar. Visst finns det virtuella, men att sitta och växla mellan virtuell och programet stup i kvarten är inte speciellt roligt...
I slutändan är det trotts allt gitarr jag spelar och måste därav ha möjlighet att spela in gitarren då börjar med den...inget trummor först här inte...

Lite krav:

*Möjlighet att spela in åtminstone 2 instrument på en gång.
*Minimalt kabel växlande.
*Stryk tålig utrustning framför bra ljud.

Lite små trött redan nu, så endel saker i inlägget kan vara lite lustiga...^.^

ovs
Alla har sitt sätt att arbeta på och alla håller på med musik av olika anledningar. Varför hålla på och kasta paj på varandra? Endel tar det super seriöst och anser att ett bra gehör är grunden till allt (nästan) och man måste kunna spela något instrument för att kunna skapa musik, endel håller bara på med det för att dom tycker det är kul och skiter fullständigt i om andra tycker det låter bra eller ej utan kör på det dom känner för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 20:31

Ang absolut gehör så måste det vara rätt jobbigt med tanke på att det är väldigt många artister som inte spelar 100% korrekt på konserter och mindre spelningar...

Ursprungligen av ez0r4y:

Det jag vill är kort fattat att kunna koppla in en synth och min elgitarr till datorn och använda diverse program (reason och cubase) för att skapa musik.

Då är det ett ljudkort du behöver (no shit...). Synthen är inga problem eftersom den går på line-nivå vilket de allra flesta ljudkort klarar. Elgitarren behöver nån form av förstärkare, så ett ljudkort med instrumentingång är inte helt fel. M-boxen var uppe innan, jag har en kompis som har en sån. Han är vansinnigt nöjd med den. (Trots att den bara spelar in i cd-kvalitet...). Dock är den rätt så dyr om jag inte minns fel. M-Audios billigare, t ex MobilePre som jag har, verkar vara ett bättre val då. Kolla runt lite, och fråga dig själv vad du behöver.

Ursprungligen av ez0r4y:

P.g.a jag är minst sagt trött på att sitta och veva på rattarna i reason så är en mixer ett måste framförallt och ett midi klaviatur (eller vad det heter?) och antagligen en del annat kraffs. Vet dock inte vad jag behöver mer än mixer och midi klaviatur...

Midi-klaviatur rekommenderas starkt! Jag satt också och klickade mig fram innan (med resultat därefter...). Nu med klaviaturen blir det helt annat resultat. Dessutom blir det mycket roligare.

Mixer däremot, nja... Eftersom du vill ha en mixer för att slippa dra mixerreglagen med musen så måste du ha ett lite värre ljudkort. (Fler utgångar). Då springer det snabbt iväg i pris. Dessutom blir det mer kablar, och förluster i ljudkvalitet (inte så enorma för de som bryr sig...). Håller man det digitalt hela vägen blir det ju självklart inga förluster. Istället kan du köpa nån form av midi-kontroller. Behringers B-Control (ok, klaga på behringer då. Men ni kan inte klaga på ljudkvaliteten på en midi-kontroller. då är det bara byggkvaliteten kvar. sådeså.) som har fått bra betyg i åtminstone Studio (10/10!) är kanske lite väl dyr, typ 3500 kr, men samtidigt väldigt billig för vad man får. Istället kan du ju köpa en lite bättre midi-klaviatur med inbyggda reglar (som du kan koppla till valfritt reglage i ditt program). Exempelvis M-Audios Radiummodeller. (runt 2000 kr).

Vad du än gör, lägg inte ut för mycket pengar! Jag gjorde felet att jag köpte ett ljudkort för 1600 kr när jag egentligen behövde en klaviatur för en tusenlapp. Tänk efter vad det är du behöver, och hur mycket du kan tänka dig att lägga på det. En bok om pianospelande kan göra mer för själva musiken än ett ljudkort.

Så som jag ser det har det blivit lite tjall på begreppen här.

Musiker är en som spelar något instrument. (Spelar musik) "Vem som helst" kan spela smoke on the water, men är man en snickare bara för att man har godkänt i träslöjd? Men man måste inte heller vara kung på det för att få vg. Det finns olika nivåer på allt.

Gör musik gör man när man får något att framstå som musik, eller mer som musik än vad det var innan. Alltså skapar musik. Om jag skulle sätta mig ner och pröva mig fram mellan olika kombinationer av toner tills jag hittar nåt som passar, gör jag inte musik då? Gör det mig till en musiker?

Musikalisk är man när man har känsla för musik. Alltså när man som musiker kan göra musik utan att pröva sig fram. (Mer eller mindre).

Därmed inte sagt att något är beroende av något annat.

Eller har jag fattat allt helt fel?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-09 09:20

meh! gura in i mixern e glammigt så det förslår! typ det bästa man kan göra för lite cool. om ni tror på mig det vill säga.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 11:15

GAAAAAAAAAS!!!

Jag skäms.

Jag tar tillbaka allt jag sagt...nästan. Förlåt mig, jag var oupplyst. En drönare.

I helgen fick jag låna en kompis Akai MPC1000 (tror jag den heter). Den blå. Lånade en massa gammal blues på bibblan och samplade in det och började leka.

Dra åt helvete, vad kul!

Förlåt mig för mina taskiga inlägg om elektronisk musik Jag tar tillbaks det. Jag har mina åsikter kvar, men inte om just det. Jag är fan frälst. Frälst. Fy faan, vad roliga grejer jag har gjort.

Helt sjukt. Tror fan jag ska köpa en sån där. Synd att de verkar gå på 8 papp bara.

Ujujuj...samplers är fan KUL!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-23 09:11
Ursprungligen av petsematary:

GAAAAAAAAAS!!!

Jag skäms.

Jag tar tillbaka allt jag sagt...nästan. Förlåt mig, jag var oupplyst. En drönare.

I helgen fick jag låna en kompis Akai MPC1000 (tror jag den heter). Den blå. Lånade en massa gammal blues på bibblan och samplade in det och började leka.

Dra åt helvete, vad kul!

Förlåt mig för mina taskiga inlägg om elektronisk musik Jag tar tillbaks det. Jag har mina åsikter kvar, men inte om just det. Jag är fan frälst. Frälst. Fy faan, vad roliga grejer jag har gjort.

Helt sjukt. Tror fan jag ska köpa en sån där. Synd att de verkar gå på 8 papp bara.

Ujujuj...samplers är fan KUL!

haha, där har du insett vad det handlar om. Fokusera på skaparglädje och gör sådant som är kul och låter bra istället för att bry dig om huruvida det är 'äkta musik' eller liknande.

  • Avstängd
  • 2005-05-20 12:13

vad ska du med en hårdvarusampler till...? Go software dude.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 12:30

No way José. Hårdvara är mycke roligare.

Ursprungligen av petsematary:

Hårdvara är mycke roligare.

Precis. Älska rattar...

Bevaka tråden