Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt och OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det sägs att OS X stöder Typ1-typsnitt ( Adobetypsnitt). Har testat Adobe Illustrator för X och 9.0x. OS X hanterar inte kerninginformationen som finns i typ1 -typsnitt. Någon som har några refarenheter/ideér/synpunkter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-26 19:41

Jag har märkt/misstänkt samma sak. Väldigt oroväckande. Vet inte om det är jag som gjort nåt fel eller om det bara är så att stödet saknas.

Använder Suitcase och tänkte att det kanske kunde vara det som var problemet, men det funkar alltså inte när man lägger typsnitten i systemets typsnittsmappar heller?

Hoppas det här löser sig illa kvickt. Annars är det ett tungt skäl till att inte gå över till X om är grafisk formgivare.

Jag tror inte att du gjort något fel. Har själv provat alla möljiga varianter för att instalera typsnitt.
Det verkar OS X kan tillgodgöra sig kerninginformation som finns i typnittsväskan till typ1-typsnitt och gamla truetype
Det kan bli ganska problematiskt för alla som håller på med DTP om man inte finner en lösning på detta.
Mac har tidigare varit Nr1 gällande DTP, men det här ser mörkt ut.[/LIST]

Så här ska det va-
Det verkar OS X INTE kan tillgodgöra sig kerninginformation som finns i typnittsväskan till typ1-typsnitt

Du menar kanske "Det verkar som om OSX inte kan tillgodgöra sig kerninginformation som finns i typnittsväskan till typ1-typsnitt "

?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-28 17:25

Det är faktiskt inte alls bra. Hoppas att Apple är medvetna om det här och att de jobbar på det. Men jag har inte sett det här problemet beskrivet någon annanstans. Man kanske borde höra med Apple?

Finns det någe typsnittshanterar program fös OSX, liknande ATM eller suitcase? Eller kan man använda Classic med sina typsnitt till OSX?

ATM behövs inte till OS X, systemet renderar typ1-fonterna. Suitcase 10.1 fungerar till OS X.
Med Suitcase kan du använda både Clasic och OS X fonter. Det finns en demo som man kan ladda hem från http://www.extensis.com/suitcaseten/.
Dessutom fri uppdatering från 10.0

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-29 11:31

Kan tillägga att ATM fortfarande krävs för Classic-program. Typsnittshanteringen i Classic och OS X är inte hopkopplad, förutom att de typsnitt du har i Classic-systemmappen kommer upp även i OS X. Suitcase däremot aktiverar typsnitt för Classic och X samtidigt.

Har bara kört ATM innan...

Kan man i Suitcase indela så att man i Xs typsnittsmenyer kan indela typsnitten i mappar? Det vore ju suvve.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-29 13:01

Tyvärr, Suitcase har den funktionen, men bara i Classic. Man får hoppas att det kommer...

1
Bevaka tråden