Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är mds som körs av root?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:30

Jag ser detta mds i Aktivitetskontroll ligga o ta processorkraft. Vad är det för nåt?

spotlight-indexering

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:40

så här ser infon ut om det

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:47

Okey, men inte bara själva indexeringen, utan också programmet som söker eller? Jag och en kompis som båda kör Tiger har samma problem. Om någon annan vill testa detta vore vi mycket tacksamma: Testa göra en smart mapp, och skriv in ordet Vänner vid namnet (alltså uppe till höger vid förstoringsglas-symbolen). Då funkar det som det skall. Testa sedan att göra en smart mapp , där du väljer "namn", "innehåller" och skriv vänner på den raden. Då spinner mds igång som attan, och den smarta mappen-fönstret hänger sig, och man får tvångsavsluta mds från terminalen. Vore intressant om detta är ett problem som alla har!

<gissning>spotlight har inte hunnit indexera klart disken som det ligger på och försöker därför uppdatera indexet. När den håller på med detta dödar du indexeringsdaemonen och därför funkar saker dåligt. </gissning> Jag hade provat att skapa en smart mapp, och låta datorn indexera sig några timmar, ex över natten.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:53
Ursprungligen av Anders Båth:

Okey, men inte bara själva indexeringen, utan också programmet som söker eller? Jag och en kompis som båda kör Tiger har samma problem. Om någon annan vill testa detta vore vi mycket tacksamma: Testa göra en smart mapp, och skriv in ordet Vänner vid namnet (alltså uppe till höger vid förstoringsglas-symbolen). Då funkar det som det skall. Testa sedan att göra en smart mapp , där du väljer "namn", "innehåller" och skriv vänner på den raden. Då spinner mds igång som attan, och den smarta mappen-fönstret hänger sig, och man får tvångsavsluta mds från terminalen. Vore intressant om detta är ett problem som alla har!

Det är precis detta jag menat i mitt inlägg om smart mapp som slukar processorkraft, http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76976.
Men kanske inte lyckats förklara att det var när man skrev vänner i förbehållen (alltså inte i spotlightfältet) som problemen uppstod.
Håller med om att det vore mycket intressant om det fanns fler personer, som har samma problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:54

Jo spotlight har ju indexerat klart min disk för länge sen. Det tog ju bara 20 minuter efter att jag installerat Tiger. När jag sen helt plötsligt enligt ovan beskrivna test försöker göra en smart mapp spinner den igång som attan. Orkar bara vänta 5 min, sen dödar jag den. I Spotlight står det inget om att det indexeras.

Dessutom tycker jag det är en ganska tydlig bugg när jag beskriver det på sättet ovan. Därför vill jag hemskt gärna se lite fler folk med Tiger testa detta och se om de får samma resultat.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 19:58

Men kom igen gott folk! Det är inget farligt att testa! Nån kan väl vara så snäll? Nu ska jag på StarWars och när jag kommer tillbaka inatt vill jag inte se att jag är den sista som skrivit i denna tråd!!

Har provat lite nu.

Det är uppenbart att den inte funkar med ordet 'vänner'.
Det funkar bra om man 'börjar med' eller 'är', men just 'innehåller' så går den bara.
Funkar bra med 'vanner', men 'vånner' funkar inte heller.

På det hela så krashar den alltid om man säker på Namn som innehåller ord med åäö.

Dessutom märker jag att åäö klarar den inte av alls, utan den tolkar det som aao.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 00:35

Tack! Precis vad jag ville se (ja faktiskt, ta det inte personligt... ) Då kan vi nog konstatera att detta är en klar bugg i Tiger!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 08:33
Ursprungligen av Anders Båth:

Tack! Precis vad jag ville se (ja faktiskt, ta det inte personligt... ) Då kan vi nog konstatera att detta är en klar bugg i Tiger!

Precis! Jag trodde, typ att jag var den enda personen i hela universum som hade detta problemet, då ingen svarat att dom hade detsamma. Skulle också gärna vilja veta hur man rapporterar ett sådant här fel?
Kanske kan det komma en lösning i nästa uppgradering från apple....

Hur rapporterar man det?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 10:46

Hær kan alla vi som har problem med detta rapportera till Apple:

http://www.apple.com/macosx/feedback/

Och se nu till att rapportera alla buggar ni upptæcker! Annars kan ju inte Apple gøra något åt dem...

Jag har upplevt att emellanåt så laggar min iBook väldigt mycket, jag skriver in text och det en stund innan den syns på skärmen. Jag har försökt kolla top (top -o cpu) för att se vilken process som slukar mest kraft just då och ofta är det spotlight (mds), men jag är inte helt säker på det ännu.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-01 11:26

Då jag i längden blivit irriterad på den seghet min PB upplever letade jag efter ett sätt att helt enkelt stänga av Spotlight, men utan att för den skull tappa möjligheten att söka efter filnamn. Tydligen har fler tänkt på samma sak. Här finns en kille som gjort ett bra shell-script för detta, med instruktioner så att även personer med terminalskräck klarar det.

Ett varningens ord dock! Du tappar med detta möjligheten att söka i Mail och iPhoto, t ex, som bygger på Spotlights index. Men för mig var det värt det. Scriptet innehåller även möjligheten att slå på Spotlight igen, som då börjar indexera och sega ner datorn på nytt. Ingen omstart behövs.

1
Bevaka tråden