Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video till DVD

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-28 17:26

Som vanligt har jag gamla SVHS filmer som jag vill göra DVD av. Testade en billig A/D omvandlare igår och blev förfärad av resultatet. Provade en kamera som omvandlare och högsta kvaliteten gick knappt att titta på. Finns det någon, inte allför dyr, omvandlare som kan göra jobbet med bibehållen kvalitet? Hur bra är till exempel EyeTV för 1500:- ? Då kan man åtminstone se på TV efter det att filmerna är gjorda...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-05-28 19:36

Det låter konstigt! i vilket program tittade du på det färdiga importerade resultatet? iMovie t.ex har olika kvalitet för uppspelning, går att ändra i Preferences.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-29 12:48

Ja, det var ju inte min egen mac precis utan en PC. Men jag ville ju prova omvandlaren och inställningarna var på högsta kvalitet och stora filer. Trots detta var alla konturer taggiga och suddigt. Jag tror inte att det hade blivit bättre i en mac med dom omvandlarna. Det är ju där som frågan ligger - vad skall man skaffa om man vill omvandla SuperVHS till DVD? Helst billigt också...
Jag funderar på att skaffa en 20tums iMac för att göra filmerna och undrar också om denna räcker till för ändamålet.

Att överföra Hi8 fungerar bra genom att koppla den igenom dv-kameran och först spela in på bandet (om inte kameran stödjer att signalerna går "rätt igenom", till datorn). Om det duger för ditt krav och med S-VHS vet jag tyvärr inte.

Om du eller någon du känner har en dvd-inspelare kan ju ett alternativ vara att koppla videon till den, spela in på DVD och sen rippa skivan i hög kvalitet?

Något jag däremot vågar säga på rak arm är att en 20" iMac G5 duger utmärkt för ditt ändamål iMovie är kanskeinte direkt det mest optimerade program som finns, men ändå blir jag aldrig störd av någon seghet när jag redigerar dv-material på min 17" iMac (mellanmodellen med 1024 MB RAM).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 15:36

Jag kastar mig in i diskussionen med ett par snabba frågor; Jag har en DVD-recorder (Loewe Centros) med diverse ingångar, samt en hög gamla semestervideos i VHS-format.

Däremot har jag inte i nuläget tillgång till något annat än en hyggligt kass VHS-bandare, alltså bara SCART-utgång, ingen S-video el dyl.

Kommer överföringen till DVDn, via lämplig adapter typ SCART -> komponent, bli av ovanligt risig kvalitet? Är det vits att försöka låna en "bättre" videobandare för uppspelningen?

Filmerna i sig är för det mesta inspelade med en SVHS-C (tror jag) -kamera från det glada 80-talet och ser redan ut som skräp... Men man vill ju inte tappa den lilla kvalitet som möjligen finns kvar.

När man väl spelat över rullarna, kan jag sedan plocka in i iMovie utan förlust, klippa ihop något och sen bränna på nytt i iDVD? Har en 17-tummare 1,67Ghz, 2Gb RAM.

/Zache

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-30 18:31

Jag har väl inte så höga krav egentligen bara att det ser ut som det gör på en SVHS version m.a.o utan alltför stora förluster i kvaliteten. Nu har jag inte tillgång till digital video kamera och vad jag såg på försöket så var det ingen bra lösning men det finns kanske nya bättre kameror som någon kan rekomendera för överföring. DVD brännare har jag inte heller tillgång till, tyvärr. Kanske till jul...
Men dom små TV mottagare och omvandlare som finns att köpa, är det någon som har goda erfarenheter av sådana? Dom jag har sett är ju ganska överkomliga i pris. Efteråt kan man ju använda den för att se på TV på datorn vilket ju verkar vara en bra idé.

1
Bevaka tråden