Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimera fönster med AppleScript

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker göra ett litet enkelt skript som bland annat skall minimera ner ett fönster i dockan. Dock lyckas jag inte någonstans hitta vilken term som skall användas. Det vill säga om det för att stänga fönstret skall stå "close", vad skall det då bytas ut mot för att minimera det?

Kan detta vara till någon hjälp?

[ 26. februari 2003, 16:32: Meddelandet ändrat av: Tomas Friberg ]

Tack för förslaget, det gör nog det jag vill. Fast efter att ha pillat runt en lång stund kom jag fram till en lösning som jag nu precis implementerat. För de flesta scriptbara program funkar:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "Programnamn"
set miniaturized of window "Fönsternamn" to true
end tell </pre>

För fönster i Finder (och märkligt nog iTunes) får "miniaturized" bytas ut mot "collapsed". i ICQ funkar dock inget trots att det finns en minimeringsknapp i fönstret.

Tack ändå för att du hjälpte till. Den här tämligen enkla saken har jag inte lyckats hitta info om någon annanstans.

Funkar inte ens ett manuellt cmd-M i ICQ?

Nej. Valet finns inte i Windowsmenyn i ICQ heller. (Och stänga fönstret går inte på något sätt.)

En ny betaversion av System Events låter dig scripta program som egentligen inte är scriptbara. Ladda ner den från http://www.apple.com/applescript/GUI/ och gör ungefär så här:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "program.app"
activate
end tell
tell application "System Events"
tell process "program.app"
[lämplig kod för att krympa fönstret]
end tell
end tell</pre>

Jag kan knåpa ihop [lämlig kod...] när jag kommer hem, om det behövs.

Men det bygger väl på att man låter applescriptet göra menyval? I ICQ är det enda sättet att minimera ett fönster, som jag har hittat, att klicka på den gula cirkeln i fönstret. Går det att få ett applescript att göra det?

Det ska inte var några problem, men jag har ingen möjlighet att tota ihop koden just nu. Kommer hem någon gång efter 22, om du kan hålla ut så länge. Eller om någon annan hinner före

Jag vet inte hur man gör hehe.

:rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Det ska inte var några problem, men jag har ingen möjlighet att tota ihop koden just nu. Kommer hem någon gång efter 22, om du kan hålla ut så länge. Eller om någon annan hinner före

Det får du gärna göra. Jag har inte bråttom alls men om du vill göra det när du har tid så skulle jag uppskatta det mycket. Tack!

Okej, en kort snutt som ska bita på alla program (stötte först på patrull med metallutseendet som sabbade min första idé, men det här funkar. (Kräver dock installation av system events beta, som nämns ovan)

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "System Events"
tell process "Safari"
click the third button of the front window
end tell
end tell </pre>

Och ja, det ska vara ´third button´. Av någon anledning visade det sig att gröna knappen är nummer två.

[ 26. februari 2003, 22:53: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

Jag får ett felmeddelande när jag försöker köra scriptet:
AppleScript Error
System Events got an error:
NSReceiverEvaluationScriptError: 4

Jag förstår ingenting av det hela så du får gärna försöka komma fram till vad det beror på.

Kom du ihåg att installera från http://www.apple.com/applescript/GUI/ ?

Direktlänk till UIscriptingbeta.sit

Edit: Något knasade med url:en

[ 26. februari 2003, 23:22: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

Ja, jag har installerat det. Annars hade väl felmeddelandet varit att den inte hittat programmet System Events?

System Events finns installerad från scratch. Det du gör är att ersätta med en ny version. Vilket program är det som inte vill vara med?

Just så var det ja. Men jag har installerat 1.2, fast 1.1.1 ligger kvar med versionsnumret efter namnet. Kan det vara anledning att flytta den versionen? ICQ 3.2 är det som inte vill vara med, men jag fick samma felmeddelande när jag testade att ändra till Mail.

Det var märkligt. Jag testade precis att köra exakt samma kod i manusredigeraren som jag lagt på sidan. Det funkade utmärkt i såväl safari som mail. Men det kan vara så att du måste starta om just manusredigeraren så att den märker av att det finns en ny System Events. Räcker inte det kan du prova att logga ut och in igen, eller först starta om de program som du vill påverka med system events.
Den med 1.1.1 bakom kan du låta ligga kvar. Den ska inte påverka, och det kanske finns anledning för dig att kasta ut betan och gå tillbaka till originalet.

Märkligt. Jag testar med lite omstarter och sådant imorgon och återkommer med en rapport. (Måste sova nu.)

Jag använder förresten 2.0-betan av script editor, kan det vara läge att återgå till en äldre version?

Tack för hjälpen så länge.

1
Bevaka tråden