Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Virtual PC ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-27 14:46

Hej

Undrar bara om det finns nått gratis program som emulerar Win. på en Mac ?

Tacksam för svar

GuestPC finns men jag vet inte om det är gratis.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 00:48
Ursprungligen av Mattias Hedman:

GuestPC finns men jag vet inte om det är gratis.

Kostar 70 USD

http://www.lismoresystems.com/howtobuy.html

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-30 08:15

Tackar för svaren ... tror dock jag kör på Windows RG som rekomenderades ovan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-30 08:32

Eller ställ en gammal PC-häck i garderoben och kör med MS Remote Desktop.

Anders: Fungerar MS Remote Desktop bra? För att ha PC:n i garderoben som du säger och styra via macen vore ju verkligen smidigt (dessutom behövs ingen extra upsättning mus, tangentbord och skärm på skrivbordet).

Men hur funkar det? Blir det som att man använder macen mer eller mindre som en skärm, och inget annat? Eller finns det nåt annat program som gör det? Alltså, så att det egentligen inte är någon skillnad mot att sitta framför PC:n, förutom att saker går lite långsammare på grund av nätverksförbindelsen?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-06-03 10:36
Ursprungligen av disposable:

Anders: Fungerar MS Remote Desktop bra? För att ha PC:n i garderoben som du säger och styra via macen vore ju verkligen smidigt (dessutom behövs ingen extra upsättning mus, tangentbord och skärm på skrivbordet).

Men hur funkar det? Blir det som att man använder macen mer eller mindre som en skärm, och inget annat? Eller finns det nåt annat program som gör det? Alltså, så att det egentligen inte är någon skillnad mot att sitta framför PC:n, förutom att saker går lite långsammare på grund av nätverksförbindelsen?

Jag arbetar regelbundet på två PCmaskiner via remote över LANet (en står bokstavligen i garderoben) - det handlar om enkla sysslor i o f sig men min mac mini gör jobbet bra. I princip är maccen en skärm och tangentbord och allt går att göra utom att sätta PCn i Hibernate mode… (Stänga av den går via Task managern...)

De gånger jag har behov av att öppna en MS Projectfil t ex slänger jag upp den till PCn via smb, loggar in via Remote och kör programmet från maccen - ev laggande beror bara på LANhastigheten - all funktionalitet är intakt såvitt jag kan se.

Jag deklarerade via Remote på maccen till PCn som var den burk jag då hade fungerande BankID på...

Vad jag saknar är en Wake Up-möjlighet - dvs att sända ett wake up kommando från maccen så att jag slipper gå till garderoben för att starta det högljudda skrället (i-landsproblem!)…

Det här låter ju helt underbart :eek: Ska prova på MS Remote på en gång. Tack för svaren!

Jag har ingen egen erfarenhet av MS Remote men i teorin har du rätt. Ingen emulering men man begränsas en aning av nätverksförbindelsen. Har för mig jag läst på 99mac tidigare att det funkar bra att jobba med men inte för spel.

MS Remote Desktop fungerar otroligt bra. Jag fjärrstyr ofta en pc-burk via en VPN-förbindelse på 1 Mbit/s, och även på så låga bandbredder går det att använda. På 100 Mbit/s ethernet märker man knappt att någon eftersläpning alls, sålänge man inte lirar spel.

RD går att ställa in så att windowsskärmen visas i den ena skärmen (om man har två). Ganska koolt faktiskt

njae... underbart å underbart... det är fortfarande Windows vi pratar om...

1
Bevaka tråden