Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmerare se hit!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-06-05 20:25

Hallå!

Som ni säkert vet ligger det ett förslag hos EU om "harmonisering" av den europeiska patentlagstiftningen. Förslaget kommer göra mjukvara patenterbart på ett sätt som liknar nuvarande lagstiftning i USA. Följderna av detta förslag kommer göra det ekonomiskt omöjligt att utveckla programvara i Europa om man inte är företag i Ericsson-klass. Man kommer behöva en stor juriststab vars uppgift blir att övervaka att inga patentintrång görs.
För en utförligare beskrivning av patentförslaget se: www.ffii.org

Om en månad är loppet kört och förslaget genomröstat. Alltså är det nu sista chansen att stoppa detta. Jobbar du med programmering, själv eller genom ett företag som livnär sig på programmering, titta då närmare på ffii och framförallt, registrera er på:
http://www.economic-majority.com/
där man också kan läsa mer.

//bollman - inte själv insyltad i FFII så detta kan inte ses som reklam

Har inte läst igenom all info på länkarna du gav ännu då jag är för slapp för tillfället.
Men detta mjukvarupatent-förslaget är ju samma som de har annonserat för på videolan.org ett tag och personligen tycker jag verkligen att det är ett skitförslag även om jag inte är programmerare själv. Men hur säkert är det att EU röstar för detta förslag? Även om man inte skriver upp sig på olika protestlistor osv? När det väl läggs fram kommer det att ske en omröstning eller kommer det bara att bli aktivt "without further notice"?

EDIT: såg nu att det ska vara en omröstning i Juli i EU parlamentet. Men den ena frågan gäller fortfarande? Är EU-parlamentet för detta? När väl omröstningen sker kommer det vara en jordskredsseger för ja-sidan? eller kommer det att vara jämnt lopp och alla sådana här listor är viktiga i slutändan?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-06-05 20:50

Alltså, anledningen till att jag vet en del är att jag känner ordförande för FFII lite. Enligt honom så ser det rätt mörkt ut just nu, men han menar att slaget ännu inte är förlorat.
Det som är jobbigt är ju att storföretagen som ju gillar detta eftersom de har råd att skaffa patent (att få ett patent beviljat är förknippat med kostnader i mångmiljonklassen) och det är ju dessa företag som parlamentarikerna träffar, till största delen.
De andra så kallade sakkunniga består av patentjurister och representanter för det europeiska patentverket EPO. Båda dessa grupper kommer tjäna storkovan på förslaget eftersom EPO tar betalt för att bevilja patent och lagstiftningen är så snårig att man behöver patentjurister för att klara av att få ett patent beviljat. Klart som korvspad att parlamentarikerna hör rätt ensidig information.
På economic-majority-sidan försöker FFII få företag att visa upp för parlamentet att detta inte är något som de flesta företag står bakom, tvärtom. Fler tunga namn hade ju dock hjälpt till. SPCS och XOR är ju företag som mer eller mindre kommer få lägga ner om detta går igenom. De har ju inga egna "orginal-produkter" utan de bygger vidare på någon annans koncept. Något som kommer stå dem dyrt om de vill fortsätta. Det finns ju garanterat något företag som har ekonomisystem patenterat och då måste de betala licensavgifter till dessa. Något som kan bli rätt kostsamt.

1
Bevaka tråden