- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2005-04-11 11:42
(Snabbsummering, för er som inte orkar läsa)
EFTERLYSES - Temperaturmätningar i och utanför PowerMac G4 för att ha som referens för fläktmodifikation.
(Den långa versionen, för er som vill veta mer)
Hej på er alla.
Efter några år av dammsugarljud ur min G4 (400Mhz, Gbit Ethernet) gav jag upp och bestämde mig för att göra något åt saken. Efter några sökningar på 99mac och google så hittade jag spec'ar på orginalfläktarna som sitter i datorn och några rekommendationer på nya fläktar.
Jag tänkte här publicera mina före- och efter resultat både för att att ni som vill ha en tystare burk kan få en "success-story" att referera till - och så skulle jag uppskatta om några av er där ute kunde ge liknande rapporter för att se hur pass mycker varmare min maskin går idag jämfört med andra modifierade och omodifierade burkar och reflektioner på hurvida den ökade temperaturen är skadlig eller inte.
MASKINVARA:
PowerMac G4 400Mhz (Gigabit Ethernet)
640MB RAM (4x DIMM)
1x ATI Radeon 7000 (PCI)
1x ATI Radeon 9200 (AGP)
1x SuperDrive (NEC)
1x Fujitsu 40Gb HDD
1x Maxtor 120 Gb HDD
Övrigt: Fläktgallret i plåt vid 120mm fläkten och PSU-utblåset har kapats bort för att minsta turbulensen och öka luftflödet.
FLÄKTAR:
Orginalfläktar:
120mm Chassiefläkt
Märke: Delta, Sensflow, WFC1212B
Luftflöde: 86.5 cFM
Ljudnivå: 37 dBA
80mm PSU-fläkt
Märke: Matsushita, Panflo, FBN-08A12M
Luftflöde: 31 cFM
Ljudnivå: 30.5 dBA
Utbytesfläktar:
120mm Chassiefläkt (159:- inkl. moms)
Märke: Papst, 4412FGL
Luftflöde: 55.3 cFM (64% av orginalet)
Ljudnivå: 26dBA (70.3% av orginalet, okej dB funkar inte riktigt med % men ändå)
80mm PSU-fläkt (59:- inkl. moms)
Märke: ADDA, AD0812DX-A7
Luftflöde: 19.33 cFM (62.4% av orginalet)
Ljudnivå: 14dBA (46% av orginalet)
TEMPERATURER:
Temperaturerna mättes på två punkter med en vanlig digital Inne/Ute termometer. Punkt 1 var ung 3 cm bakom PSU-utblåset bakom datorn. Punkt 2 var just under AGP-kortet inne i datorn.
För att få datorn så varm som möjligt körde jag timedemo på Halo med "extra-allt" i inställningarna i upplösningen 1024x768 och ett fönster, samtidigt som jag indexerade båda diskarna. Detta kördes konstant i ca 30 minuter och därefter avlästes temperaturen vid båda punkterna. Fotnot är att jag inte fick särskilt många FPS ;).
Med orginalfläktarna monterade uppmättes följande temperaturer:
Chassie: 33 C
PSU: 32.9 C
Med utbytesfläktarna monterade uppmättes följande temperaturer:
Chassie: 35.1 C (+2.1 C)
PSU: 38.1 C (+5.2 C)
RESULTAT:
Efter modifikationen:
Chassie: 6.36% varmare med 64% mindre luftflöde och 11dBA lägre ljud (enl. spec)
PSU: 15.8% varmare med 62% mindre luftflöde och 16.5 dBA lägre ljud (enl. spec)
Datorn är betydligt tystare med de nya fläktarna, nu lägger man knappt märke till den om man skriver på tangentbordet och kan utan problem "dränka" ut den med ljudet från TV'n om man ser film. Men den går också något varmare. Frågan är bara hur varm datorn kan gå utan att något tar skada? Det är här jag gärna tar emot liknade mätningar från forumet för att se hur mkt varmare/kallare era maskiner går.
Om nån "expert" eller "annan-nörd" vill lägga ett utlåtande så är det givetvis också välkommet ;).
Tack och hej.