Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man vattendroppseffekten i Dashboard?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-12 03:26

Hur får man vattendroppseffekten i Dashboard?

Den får du automagiskt om ditt grafikkort är tillräckligt tjusigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 12:14

och m a o funkar inte det med min sprojlans ibook?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-12 22:02

precis.

kräver minst ett nvidia fx 5200 eller ati radeon 9600.

Sitter ett ATI Mobility Radeon 9200 i din ibook. Duger inte alls.

Pissigt av Apple att inte kosta på lite mer även i iBook, tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 22:23

Varför fungerar det då inte på en nästan sprillans Powerbook med Radeon 9700 64mb?

Det funkar på din PB ja.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-12 23:42

tråkigt

Om ditt grafikkort inte klarar de avundsvärda effekten kan du trösta dig med en enklare effekt, dra ut en Widget från dockan samtidigt som du håller nere shift.

Jag har ett ATI Radeon 9800 Pro 128Mb, har aldrig fått den effekten heller.

EDIT: Jo man där var den ju, nu var man för snabb. Lustigt att jag missad den innan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-14 12:01
Ursprungligen av Olav Rust:

Om ditt grafikkort inte klarar de avundsvärda effekten kan du trösta dig med en enklare effekt, dra ut en Widget från dockan samtidigt som du håller nere shift.

En liten tröst blev det iaf

Ursprungligen av Olav Rust:

Om ditt grafikkort inte klarar de avundsvärda effekten kan du trösta dig med en enklare effekt, dra ut en Widget från dockan samtidigt som du håller nere shift.

Eller markera en widget och trycka Äpple-R.

Ursprungligen av thevil:

Eller markera en widget och trycka Äpple-R.

Min iMacs grafikkort hänger inte med, allt blir bara en skruvad widget med en färgkaskad i bakgrunden. Är det något fel, eller räcker inte grafikkortet på iMac G5 till?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-22 14:57
Ursprungligen av thevil:

Eller markera en widget och trycka Äpple-R.

Förstod inte riktigt poängen med denna funktion

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 09:26

En mer relevant fråga är: hur får man bort den? Fulare och mer irriterande effekt får man leta efter. Tar ju två sekunder extra innan man kan använda widgetsen.

Ursprungligen av C-mon:

En mer relevant fråga är: hur får man bort den? Fulare och mer irriterande effekt får man leta efter. Tar ju två sekunder extra innan man kan använda widgetsen.

Passa på att göra lite dator-gymnastik.

Och hur ofta är de du lägger till nya widgets? Är de så ofta att de 2 sekunderna lägger sig på hög till flera timmar av tid då du inte får nåt gjort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 15:42

Jag irriterar mig inte så mycket på att den förlorade tiden resulterar i produktionsbortfall som att jag tvingas genomlida ett teknikdemo varje gång jag lägger till en widget. Det är häftigt första gången, men sen blir det bara löjligt.
Jämför med t.ex. dock magnification, som man som tur är kan stänga av.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-13 20:38
Ursprungligen av C-mon:

Jämför med t.ex. dock magnification, som man som tur är kan stänga av.

Dockförstoringen fyller helt klart en praktisk funktion.

Om man har väldigt många objekt i dockan så kan det vara svårt att se och pricka ikonerna. Då är det väldigt praktiskt med förstoring av den ikon som man håller pekaren över.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-13 18:10

Tycker själv att alla såna där effekter är lite småjobbiga

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-13 20:45

Så kan man resonera. För egen del tycker jag nästan det blir svårare att träffa rätt när saker och ting åker runt så fort man närmar sig. Just därför är det så bra att man själv kan välja om man vill ha funktionen påslagen eller ej!

C-Mon, skaffa ett sämre grafikkort:P

  • Medlem
  • 2005-06-14 14:01

apple4ever...orka skafffa helt ny ibook bara för bättre grafikort...dessutom har ju ibooks inte ens coreimage kompatibla grafikkort ens från början, SURT!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-22 06:30

iMac G5 av första generationen har inte tillräckligt bra grafikkort för att visa den här effekten.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 19:13
Ursprungligen av Macus:

iMac G5 av första generationen har inte tillräckligt bra grafikkort för att visa den här effekten.

det fungerar på min iaf

När jag stängde ned alla widgets utan 1 fungerade effekten.

1
Bevaka tråden