Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man inte zippa firekt i Tiger?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 16:54

Som rubriken säger... visst kunde man zippa filer direkt i finder under Panther? Det var ju bara att lägga till .zip som ändelse... efter jag bytt till Tiger funkar inte längre det. Eller har jag något knas?

Någon som kan prova?

Ursprungligen av Axel von Matern:

Som rubriken säger... visst kunde man zippa filer direkt i finder under Panther? Det var ju bara att lägga till .zip som ändelse... efter jag bytt till Tiger funkar inte längre det. Eller har jag något knas?

Någon som kan prova?

I Tiger finns det i alla fall som kontextmeyval: Skapa arkiv av "objektet". Något kortkommando känner jag inte till, men en .zip-får du i alla fall.

Stuffit deluxe fixade kringla S som sit-kommando, dock.

  • Medlem
  • 2005-06-15 17:16

Det där med att zippa genom att skriva .zip i slutet av filen är nog också StuffIt. Skickades med i tidigare versioner av OS-X, men tydligen inte Tiger.

Och om man lägger en mapp med dokument i direkt i Mail.app så zippas den automatiskt när man skickar den. Rätt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-15 23:38

Vadå "zippa" filer i panther genom att lägga till en ändelse??? Jag har testat och det händer ju ingenting! Vad gör jag för fel?

Ursprungligen av PJW:

Vadå "zippa" filer i panther genom att lägga till en ändelse??? Jag har testat och det händer ju ingenting! Vad gör jag för fel?

Fanns funktionen verkligen redan i Panther? Det är väl Stuffits .sit som alla tänker på? Det fanns i Panther.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-16 00:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fanns funktionen verkligen redan i Panther? Det är väl Stuffits .sit som alla tänker på? Det fanns i Panther.

Jag har ingen aning. Jag läser bara vad Axel von Matern skriver i sitt först inlägg överst på sidan. Där skriver han att funktionen fanns i Panther, men inte i Tiger. Att Stuffit finns i OS X vet jag givetvis, men det talas ju om .zip här i tråden och inte .sit. Fast det kanske är en felaktighet?

Funktionen finns bara om man har Stuffit DeLuxe installerad. Automatzippning finns dock i Tiger även om man inte har Stuffit DeLuxe. Om man gör som det står i ett par inlägg längre upp i tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-16 00:12
Ursprungligen av Nurell:

Funktionen finns bara om man har Stuffit DeLuxe installerad. Automatzippning finns dock i Tiger även om man inte har Stuffit DeLuxe. Om man gör som det står i ett par inlägg längre upp i tråden.

Okidoki. Då var första inlägget direkt felaktigt i sin frågeställning.

Ursprungligen av PJW:

Okidoki. Då var första inlägget direkt felaktigt i sin frågeställning.

Vet inte om det var fel direkt. Men med kontextmenyn kan man ju i Tiger "Skapa arkiv" och där blir det ju zippat. Och samma sak i Mail.app, bara att lägga på mappen.
För övrigt tycker jag att Stuffit börjar blir råddigt med dålig bakåtkompabilitet m m. Och sen ska de ju har pröjs för varenda uppdatering. Det är väl bra om Tiger innehåller en universiell komprimeringsmotor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 00:31
Ursprungligen av Nurell:

Vet inte om det var fel direkt. Men med kontextmenyn kan man ju i Tiger "Skapa arkiv" och där blir det ju zippat. Och samma sak i Mail.app, bara att lägga på mappen.
För övrigt tycker jag att Stuffit börjar blir råddigt med dålig bakåtkompabilitet m m. Och sen ska de ju har pröjs för varenda uppdatering. Det är väl bra om Tiger innehåller en universiell komprimeringsmotor?

Jag har dock märkt att filer som man zippar med OS X inbyggda komprimerare ofta blir oläsliga i PC och dessutom får större filstorlekar än om man använder DropStuff.

Ursprungligen av Rajje:

Jag har dock märkt att filer som man zippar med OS X inbyggda komprimerare ofta blir oläsliga i PC och dessutom får större filstorlekar än om man använder DropStuff.

Gäller det också i Tiger? Jag har för mig att jag läste att de hade förbättrat något när det gällde komprimering i Tiger, men det kan ha varit något annat (typ tar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 12:19
Ursprungligen av Adrian B:

Gäller det också i Tiger? Jag har för mig att jag läste att de hade förbättrat något när det gällde komprimering i Tiger, men det kan ha varit något annat (typ tar).

Det är möjligt att de inte längre blir korrupta – jag har inte vågat testa ... Men DropStuff är komprimerar fortfarande mer (tar längre tid också).

  • Medlem
  • 2005-06-16 10:46

Så där, nu har jag läst på...

Det där med att komprimera filer genom att lägga till .zip respektive .sit i filnamnet är funktionen StuffitAVR (Archive via renaming), vilket ingår som en del i StuffIt Deluxe. Deluxe kostar pengar och har aldrig ingått i OS-X, däremot har gratis-varianten StuffIt (utan AVR) ingått fram till Tiger.

StuffIt Deluxe erbjuder också komprimering via kontextmenyer, ett menytillägg och via Terminalen, plugins för att spara komprimerat direkt från Photoshop, Illustrator och Word, samt en hel del andra format och funktioner som segmentering, auto-extracting etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 10:50

ah cool då hajjar jag Trodde i min enfald att det var inbyggt i OSX Tackar

1
Bevaka tråden