Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: 10 smarta tips för ett bättre 99mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har en mängd smarta finesser inbyggda och det är inte säkert att du testat alla smarta funktioner. Jag har samlat 10 tips på hur du kan använda 99mac bättre, listan är utan inbördes ordning. Kommentera gärna om du har frågor.

1. Visa vem du är! 99mac är numera så stort att det är omöjligt att känna alla - vi får ju nästan tusen nya vänner varje månad. Ju bättre du visar vem du är - desto större chans att folk finner dig sympatisk och hjälper dig när det behövs. Gör så här: Uppdatera din profil med så mycket godis som möjligt!

2. Bjud på dig själv! När du ser att andra har problem - försök hjälpa till och svara så gott du kan. Sura kommentarer eller arga inlägg är sånt som många kommer ihåg och är ingenting som uppmuntrar andra att hjälpa dig. Du kan också uppgradera ditt konto till ett Pluskonto vilket visar att du även är beredd att bidra ekonomiskt för att 99mac ska finnas kvar. Som plusmedlem har du en bild vid sidan av alla inlägg och du visar bättre vem du är (se punkt 1). Gör så här: Uppgradera till ett Pluskonto genom att betala 40 dollar - ca 300kr till 99mac genom Paypal - det går utmärkt att använda kontokort. Du kan även betala in beloppet via bankgiro.

3. Använd "dagens aktiva diskussioner" Detta är en funktion som är oumbärlig för dig som vill hänga med i forumets alla diskussioner. Varje dag skapas 500 - 1000st inlägg och på detta sätt får du dom listade i kronologisk ordning. Gör så här: Dagens aktiva diskussioner finns i menyraden. Du kan även lägga till http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getdaily&exclude=130,131,45 som bokmärke.

4. Modifiera dina inställningar Du kan själv välja hur gamla diskussioner som ska visas i forumet, hur många inlägg som ska visas per sida, om du vill se bilder i trådarna och mycket mer. Så här gör du: Uppdatera dina alternativ

5. Använd privata meddelanden! Vårt inbyggda system för privata meddelanden (PM) fungerar väldigt bra och är ett smidigt alternativ till mail. På grund av tidigare problem med spam vågar vi inte visa användarnas epostadresser på 99mac, därför är PM det snabbaste sättet att nå andra medlemmar. För att skicka ett PM till en medlem klickar du på deras namn och väljer "skicka PM". Alla dina inkommande och utgående brev hittar du i din inkorg

6. Bevaka viktiga diskussioner. Det är enkelt att bevaka diskussioner, klicka på "tråd" menyn uppe till höger och välj bevaka denna diskussion. Du får välja om du vill att 99mac ska påminna dig via epost när någon besvarar din fråga och hur ofta mailen ska sammanställas. Du får även välja vilken mapp du ska använda. Skapa flera mappar med olika ämnesområden för att enkelt följa vad som händer!

7. Nätverka! Nu talar jag inte om sladdar och hubbar utan om ett mänskligt nätverk. 99mac är alltid online (nåja, nästan iallafall) och kan hjälpa dig när det behövs. Att lära känna ett antal medlemmar med olika kunskapsområden är värt mycket. Var trevlig, skicka ett PM och tacka för hjälpen och hälsa nya medlemmar välkomna. När du ser att någon skriver sitt första inlägg i presentationsforumet - skriv några rader och berätta varför du är här. Ganska snabbt kommer du lära känna tiotals eller hundratals andra macanvändare. Det skadar inte när en supporttekniker kostar 800kr i timmen...

8. Nätverka via IM IM är en amerikansk förkortning för Instant Messaging - ett samlingsord för ICQ, iChat, MSN och dom andra klienterna som finns på marknaden. Jag brukar lägga till folk till mitt eget lilla nätverk och nu har jag över 300 personer på min lista i Proteus. För att vara maximalt kompatibel använder jag både ICQ, iChat, MSN och Skype. Testa att lägga till några trevliga människor på din lista idag - du kommer snart känna folk spridda över landet (världen?). En del kanske blir vänner för livet - tro det eller ej!

9. Sök! Detta är egentligen den mest viktiga punkten. Fler än 14.000 medlemmar har skrivit en halv miljon inlägg (detta skrivs i mitten på juni 2005) som sparats "för alltid" i våra arkiv. Det är ganska troligt att det du söker redan finns besvarat sedan tidigare. Använd vår utmärkta Sökfunktion och hitta det du söker direkt. Du kommer även lära dig hur viktigt det är med rätt rubriker - var ett föredöme och använd så tydliga rubriker som möjligt.

10. Använd RSS. 99mac har tre utmärkta RSS-feeds inbyggda i forumet. Om du kör Safari klickar du på den blå RSS menyn i adressfältet på din webbläsare. Om du kör Firefox hittar du en orange RSS-länk längst ner i högra hörnet. På detta sätt kan du följa vad som händer även om du inte är inloggad på 99mac.

Vad tyckte du, har jag bra förslag? Har du ännu bättre förslag? Kommentera!

Senast redigerat 2005-06-12 19:12

Hur många använder sig av bevakade diskussioner? Jag måste erkänna att jag sällan gör det själv.

  • Medlem
  • 2005-06-13 10:19
Ursprungligen av Björnström:

Hur många använder sig av bevakade diskussioner? Jag måste erkänna att jag sällan gör det själv.

Jag gör det. Det är så hög trafik att mina frågor inte alltid ligger på "Dagens inläggs" första sida, så det kan vara enklare att hitta dem via bevakningen.

Annars kollar jag oftas Nya inlägg och Dagens inlägg.

Jag använder mig nästan uteslutande av "Dagens inlägg" när jag går in på 99mac. Det är i undantagsfall som jag går in via Forum och sedan vidare till de diskussioner jag vill läsa. (Ett undantag är givetvis när jag skall starta en ny tråd i något forum.)

I och med detta användningssätt blir indelningen i olika forum endats en vägledning om vad inläggen behandlar och inte någon strikt indelning som styr mitt läsande.

Tänk om man kunde använda sig av något liknande som Smart Folders?

Ursprungligen av Anders Isaksson:

I och med detta användningssätt blir indelningen i olika forum endats en vägledning om vad inläggen behandlar och inte någon strikt indelning som styr mitt läsande.

Tänk om man kunde använda sig av något liknande som Smart Folders?

Olika personer vill läsa på olika sätt. När man delar in informationen i olika forum blir det lättare att hitta det man söker efter men mindre överskådligt. Det är inte helt enkelt att hitta rätt balans!

Smart folders vore lite kul - då skulle varje användare kunna välja hur informationen samlas. En användare kanske bara vill ha allt samlat i ett forum där det händer enormt mycket. Någon annan vill dela upp allting i 150 olika forum. En tredje vill ha tio utvalda forum, allt annat är dolt.

Var det så du menade? Kom gärna med förslag. Arbetet med version 6.0 kommer dra igång i sommar och alla typer av smarta finesser är intressant.

Ursprungligen av Björnström:

Smart folders vore lite kul - då skulle varje användare kunna välja hur informationen samlas. En användare kanske bara vill ha allt samlat i ett forum där det händer enormt mycket. Någon annan vill dela upp allting i 150 olika forum. En tredje vill ha tio utvalda forum, allt annat är dolt.

Var det så du menade? Kom gärna med förslag. Arbetet med version 6.0 kommer dra igång i sommar och alla typer av smarta finesser är intressant.

Jag vet inte riktigt vad jag menade mer exakt, men efter att ägnat en stor del av mitt arbetsliv åt det område som vissa benämner produktdatahantering och att bygga systemstöd för detta så är en av mina lärdomar att sökandet efter strukturen som passar alla syften är dömd att misslyckas (om vi räknar bort vissa enklare endimensionella problem).

Det är här idén med smarta foldrar kommer in i bilden. Själv skulle jag tänka mig att skapa smarta eller virtuella foldrar där jag samlar alla trådar från alla eller vissa utvalda forum som t.ex. diskuterar iSync med SonyEricsson K700i eller något annat av intresse.

Eller kanske en folder där jag kan samla alla trådar som jag markerar som intressanta, utan att för den skulle behöva skriva något inlägg i dom.

Ja, något åt det hållet menade jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-13 07:43

Och jag har precis nu på morgonen lagt in 99Mac RSS som min startsida.
Grymt många inlägg syns om man väljer den minsta informationsmängden.

Dessutom får den tjänstgöra som skärmsläckare.

Koolt som attan!!

Yes!!

Börjar inte signal-to-noise ration närma sig en olidlig nivå?

Ursprungligen av thevil:

Börjar inte signal-to-noise ration närma sig en olidlig nivå?

Jag har funderat i samma banor men jag vet inte hur man ska lösa situationen. Kom gärna med förslag, kanske grund för en separat diskussion? 99mac är inte som förr - frågan är om det inte var oundvikligt?

Jag kör med två bokmärken till 99mac: Nya inlägg som visar senaste inläggen och Mina inlägg som visar mina egna inlägg (så att jag snabbt kan hitta tillbaka till gamla trådar som jag skrivit i och kanske fått svar på).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-15 23:15

Bra förslag överlag!

Men nummer ett... Tror aldrig att jag tittat på någons profil hittils. Kan jag hjälpa någon gör jag det, utan att bry mig speciellt mycket om vad han/hon har för dator, arbete eller fritidsintressen. Detta känns lite som en funktion "administrationen" tror är betydligt mer användbar än den i själva verket är! Hur gör ni andra?

Min dörr till 99mac består enbart av "Nya inlägg". Vilken dag de har skrivits bryr jag mig inte om. Vissa dagar är jag inne tio gånger, ibland kan det gå en vecka emellan. Jag klickar på de inlägg vars rubrik intresserar mig, oavsett underavdelning. Därför uppskattar jag att ni försöker styra upp rubriksättningen!

Ursprungligen av memark:

Min dörr till 99mac består enbart av "Nya inlägg". Vilken dag de har skrivits bryr jag mig inte om. Vissa dagar är jag inne tio gånger, ibland kan det gå en vecka emellan. Jag klickar på de inlägg vars rubrik intresserar mig, oavsett underavdelning. Därför uppskattar jag att ni försöker styra upp rubriksättningen!

Det är precis så jag besöker 99mac också. Med bokmärke direkt till "Nya inlägg". Undrar hur stor del av besökarna som gör på det sättet?

Jag brukar ofta titta på användares profiler då jag tycker att det är intressant att veta lite om medlemarna/moderatorerna/administratörerna. Kul helt enkelt, men alla tycker inte som jag (vilket är tur)

Bra tips!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-06-16 14:59

Kanske kan man jobba med sparade sökningar... låt oss säga att jag läser allt med Skype i (vilket jag gör) och vill spara en sökfråga som bokmärke - skulle det gå (eller går det redan...) Det blir ju en variant på spotlight/smart folder.

Ursprungligen av Wiberg:

Kanske kan man jobba med sparade sökningar... låt oss säga att jag läser allt med Skype i (vilket jag gör) och vill spara en sökfråga som bokmärke - skulle det gå (eller går det redan...) Det blir ju en variant på spotlight/smart folder.

Sök på trådar: http://www.99mac.se/forum/search.php?query=skype&do=process
Sök på inlägg: http://www.99mac.se/forum/search.php?query=skype&do=process&showposts=1

1
Bevaka tråden