Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer med åäö i namnet från Linux till Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 15:56

Hej!

Jag har precis fått min flickvän att switcha från min Linux-burk till en Powerbook.

Hon hade en del filer på Linux-burken som hon vill få över. En del filer har åäö i filnamnet, och i min Linux-burk är dessa kodade i Latin-1 (ISO-8859-1).

Då jag försöker flytta filerna till Macen blir Tiger arg och säger att filnamnet är ogiltigt. (Jag antar att Tiger inte tycker att åäö kodas i Latin-1 utan något Unicode-aktigt. UTF-8?) Jag provade först med:

Powerbook $ ssh -r Linux-burk:/home/gf .

och sedan med att göra ett tar-arkiv på Linux-burken som jag försökte packa upp på Powerbooken, men inget fungerade.

Har någon ett tips? Helst att få filnamnet konverterade då man läser in filerna på Macen. Eller annars att Macen lagrar filen ändå med något giltigt filnamn som man får ändra manuellt.

Fultipset är att fixa en ftp-server på linux-burken och ta ner filerna med en ftp-klient som kan konvertera. Exempel på en sådan är captain ftp.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-21 00:06

Ytterligare ett alternativ är att sätta upp en sambaserver på linuxmaskinen och låta denna sköta översättningen mellan iso8859-1 och UTF-8. I filen /etc/samba/smb.conf har jag följande rader i global-sektionen för att åstadkomma detta:

[FONT="Courier New"]# Global parameters
[global]
dos charset = UTF-8
unix charset = iso8859-1
display charset = iso8859-1
...
[/FONT]

Kanske kan det fungera för dig också. Notera dock att om du listar filnamn innehållande åäö i ett terminalfönster ser det förmodligen inte riktigt ut i alla fall (pröva ls -w för att se de svenska tecknen). Om du använder finder så blir det emellertid korrekta filnamn. Jag vet inte varför terminalprogrammet i OS X har så svårt för svenska tecken.

/Joakim

Ursprungligen av jper:

Kanske kan det fungera för dig också. Notera dock att om du listar filnamn innehållande åäö i ett terminalfönster ser det förmodligen inte riktigt ut i alla fall (pröva ls -w för att se de svenska tecknen). Om du använder finder så blir det emellertid korrekta filnamn. Jag vet inte varför terminalprogrammet i OS X har så svårt för svenska tecken.

/Joakim

Detta beror på två saker. För det första så är terminalen som standard inställd att köra någon annan kodning. Jag minns inte vilken, men det var inte UTF-8. Själv så har jag ställt in min till UTF-8 så slipper jag problem. Det andra problemet är att ls escapear tecken som inte är ASCII. ls har en flagga för att ändra detta beteende, men jag har inte kommit på något sätt att slippa det som standard.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-20 23:58
Citat:

En del filer har åäö i filnamnet, och i min Linux-burk är dessa kodade i Latin-1 (ISO-8859-1).

Jag fortsätter att evangelisera netatalk här, som är protokollstöd för AppleTalk till linux.

Den linuxmaskin jag har arbetat emot har haft alla linuxpartitioner i utf8 (Ubuntu Warty). Men jag hade också en NTFS-partition på den datorn sedan tidigare i någon mystisk kodning som från början inte gillande svenska tecken när jag försökte montera den i linux eller över netatalk på macen. Sedan jag styrde upp det där i fstab var det aldrig några problem med svenska tecken vare sig på själva linuxburken eller på macen. Netatalk borde fungera om din linuxmaskin förstår dessa tecken.

Det kan vara värt att veta att utf8-stödet kom först i netatalk version 2, så se till att du inte installerar en gammal version.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-22 10:13

ett bash-alias borde ju fungera för ls.

Förtydligande: Jag testade det här nyss och lade in följande i ~/.bash_profile

alias ls='ls -awl'

Svenska vokaler fungerar utmärkt. Minimalisten nöjer sig med endast [FONT="Courier New"]ls -w[/FONT].

Senast redigerat 2005-08-22 16:35
Ursprungligen av jahve:

ett bash-alias borde ju fungera för ls.

Förtydligande: Jag testade det här nyss och lade in följande i ~/.bash_profile

alias ls='ls -awl'

Svenska vokaler fungerar utmärkt. Minimalisten nöjer sig med endast [FONT="Courier New"]ls -w[/FONT].

Detta funkar inte ordentligt eftersom ls tror att varje byte är ett tecken. Detta innebär att kolumnerna får fel storlek.

Jag är faktiskt lite förvånad eftersom Linux inte har några som helst problem med detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-23 10:24

När vi skulle flytta några filer så brände vi en vanlig CD (iso 9660 joilet) på Linuxen och den läste ju Macen utan problem..

1
Bevaka tråden