Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avinstallerar man program i OS X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite grön på macområdet... och har inte fattat ur man avinstallerar ett program. Jag installerade ett Epson drivrutiner med "Installeraren", och nu vill jag avinstallera det. I Windows kör man ju "Lägg/till ta bort program" för att avinstallera.

För om jag bara deletar programmappen så ligger ju massa skärp kvar i systemet eller hur??

[ 19 September 2002, 19:17: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-19 23:49

Inte nödvändigtvis. Oftast räcker det med att bara ta bort programmappen.

Mac os är inte som windows och lägger en massa konstiga grejer i konstiga saker som "registret" och sånt.

Om du råkar på en installerare som ser ut som en kartong och heter .pkg på slutet så är det ibland lite bökigare att avinstallera. En sån installerare lägger ofta saker lite djupare i systemet, och då kan det krävas tex DesInstaller för att avinstallera.

Men principen är iaf att det bara är att slänga det man inte vill ha kvar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Inte nödvändigtvis. Oftast räcker det med att bara ta bort programmappen.

Mac os är inte som windows och lägger en massa konstiga grejer i konstiga saker som "registret" och sånt.

Om du råkar på en installerare som ser ut som en kartong och heter .pkg på slutet så är det ibland lite bökigare att avinstallera. En sån installerare lägger ofta saker lite djupare i systemet, och då kan det krävas tex DesInstaller för att avinstallera.

Men principen är iaf att det bara är att slänga det man inte vill ha kvar.

Exakt, det är .pkg installerarna jag menar. I Windows så använder du ju som bekant "Lägg/Till ta bort program". Jag menade om man installerar nåt med Installeraren, klarar inte Installeraren att avinstallera också? Eller måste man ta hjälp av ett "tredjeparts program" för att kunna avinstallera .pkg paket? Har inte Apple något vertyg för detta?

Det skulle varit lite smartare man både kunde installera och avinstallera med Installeraren.

Någonstans på 99mac har jag läst att man drar in ".pkg installerarna" till Terminalen och skriver ett kommando - då ska den rensa exakt bara det som installerats... någon unixnisse vet säkert mera om detta...

Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag är lite grön på macområdet... och har inte fattat ur man avinstallerar ett program. Jag installerade ett Epson drivrutiner med "Installeraren", och nu vill jag avinstallera det. I Windows kör man ju "Lägg/till ta bort program" för att avinstallera.

För om jag bara deletar programmappen så ligger ju massa skärp kvar i systemet eller hur??

Hej,
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det i din installerare för epson printern en av-installations option också. Alltså bör det fungera så som du vill genom den funktionen.
Normalt (gäller ej .pkg paket) behöver man bara slänga den mappen med programmet man vill ta bort. Likaså installation är att dra in till hårddisken där du vill ha programmet så är det installerat.

det finns ett program som heter OSXPM (osx package manager), som kan avinstallera .pkg filer. Jag kommer tyvärr inte ihåg vart jag hittade det .

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-30 12:57

Om man kör MacOSX 10.0 eller tidigare (PB) så finns ett kommando i terminalen som heter "installer.sh". Tyvärr har Apple tagit bort det i senare versioner, så man är hänvisad till tredjepartsprogram.

Kolla länken i mitt inlägg ovan, den tycker jag fungerar alldeles lysande.

Så om man vill avinstallera ".pkg" filer, MÅSTE man använda tredjepartsprogrammet som nämns ovan?

Hmm... det hade varit lite enklare om Installeraren kunde skött både installation och avinstallation som "Lägg till/Ta bort program" i Windows.

1
Bevaka tråden