Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela AVI filer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått AVI fil som antagligen innehåller nån form av DVD film. Jag kan inte öppna den i QT och DVD player verkar inte heller kunna öppna en fil.

Hur gör man?

En DVD film finns bara på DVD skivor och är kodat i MPEG2 som brukar ligga i storleken 3-5 GB. Det du har är någon en DivX film eller d.y.l.

Kolla i forumet för Digital Bild/Ljud/video eller använd sök så får du upp en zillion olika trådar som visar dig hur du gör för att spela upp sådana filer.

testa ladda hem vlc, finns på versiontracker och öppnar de mesta..

• Medlem
  • London
  • 2003-01-31 15:51

vlc suger ganska mycket, mplayer är bättre på att spola tex. Jag har båda, dom kompletterar varandra.
MPlayer för OS X på Sourceforge.net

Kör oxå med mplayer. Lättförstått, men ibland så hackar ljudet. Bara ett spola tillbaka ett hack. Sen funkar det igen. Händer kanske två gånger på 1 timme. Det finns ju en subtitles knapp. Finns det något som gör att man kan få med text på divx-filmer? Varför finns annars funktionen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 18:13

Jag förstår inte riktigt hur mplayer funkar.
I preferences ska man ju skriva in en path till programmet.
Om den ligger i en mapp som heter filmtillbehör i min programmapp, hur skriver jag det?

Är det för att spela upp? Drag and drop..

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 18:37

Nej för att installera mplayer.
När jag ska spela upp en fil får jag bara application could not be found.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 18:39

Det här e sökvägen som står inskriven i förhand, /usr/local/bin.
Var skulle det vara nånstans?

Sådana problem hade inte jag.. /usr/local/bin/mplayer så står det på min. Om det kan hjälpa dig.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 18:43

Nej det funkar inte heller.
Jag laddade ner MPlayerOSX1.01.sit från versiontracker.
Har också provat samma från soundforge.
Det kommer inte upp någon installerare, utan bara en program fil.

Och du kör i tian? Kan inte hjälpa dig.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 18:54

Jadå 10.2.3.

Jag tackar för ett gott försök

• Oregistrerad
  • 2003-02-01 14:48

Jag bestämde mig precis för att prova "MPlayerOSX - 1.01" efter listningen på VersionTracker.
Jag kan sedan tidigare spela ganska mycket på min G4/466 med Quicktime 6.1 + 3ivx respektive med VLC, men det finns definitivt utrymme för förbättringar av uppspelning.

Laddade hem MPlayerOSX från VT´s url, dubbelklickade på programmet, lade till en film i listan, tryckte play och ... ingenting.
Det *verkar* som att man bara får ett GUI vid nedladdningen!?
Gick då till:
http://sourceforge.net/projects/mplayerosx/  
och laddade hem "mencoder&mplayer, lastbinary.sit" daterad till 27/1-03.
Därefter startade jag MPlayerOSX, öppnade Preferences och ersatte texten (path) "/usr/local/bin/mplayer" med motsvarande läge för filen "Mplayer" i den nya lastbinary-mappen.
Nu kunde jag spela min film!
(Om sedan MPlayer är bättre än VLC och Quicktime 6.1+3ivx kan jag inte säga.)

[ 01. februari 2003, 15:49: Meddelandet ändrat av: zink ]

Hoppas han blir hjälpt av detta då. För mig var det som sagt inga sådana inställningar jag behövde göra..

• Oregistrerad
  • 2003-02-01 16:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pierre/M-stad:
Hoppas han blir hjälpt av detta då. För mig var det som sagt inga sådana inställningar jag behövde göra..

Har du installerat MPlayer tidigare?

När jag tittar i min "/usr/local/bin/" ligger det endast en lame-encoder där, ingen MPlayer.
Hade iofs blivit synnerligen förvånad jag hittat något annat där, lame har jag medvetet lagt dit själv.

Om du hittar filen "MPlayer" i /usr/local/bin/, vilken version är det?
Den jag tog hem igår ser ut så här i terminalen:
-rwxr-xr-x 1 myusername unknown 3071212 Jan 28 18:10 mplayer*

1
Bevaka tråden