Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Works eller Word/Excel

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har köpt en ny iBook som jag trivs bra med. Jag undrar om man klarar sig med Works som skrivprogram eller om ni rekommenderar att man ska köpa officepaketet för Mac också.

Tacksam för synpunkter.

Det beror på hur du tänker använda det. Om du bara ska skriva enklare texter fungerar Appleworks eller Textredigeraren alldeles utmärkt.

Jag har införskaffat ett exemplar av iWorks också, och är mycket nöjd med ordbehandlarens layoutfunktioner. Officepaketet kraschar näst intill konstant för mig, så det är utslängt sedan länge.

Det beror på vad dina krav är, och om du behöver ta emot och skicka dokument till andra. Office-paketet för Mac håller hög kvalitet och kan fås till lågt pris för studenter och hemanvändare.

För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan Office, men smaken är som baken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-25 09:02

Ta en titt på http://www.neooffice.org, OpenOffice.org för mac. Jag har inte testat det men har kört OpenOffice.org på linux och det funkar mycket bra. Värt att testa med tanke på att det är gratis. Programmet härstammar från Suns Staroffice och är kompatibelt med MS Office formaten (.doc, .xls mm).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 09:01

Man klarar sig inte riktigt med AppleWorks tycker jag. Man kan tex inte arbeta direkt i RTF- eller Worddokument, utan måste arbeta i AppleWorks egna format och sedan exportera till rätt format.

Men Word ska du absolut inte ha - det är den sämsta programvaran som öht finns, efter Windows (dessutom kostar det förskräckligt mycket).
Ska du bara skriva och inte använda massa avancerade funktioner, fungerar det medföljande Textredigerare alldeles utmärkt. Textredigerare är inte så simpelt som man kan tro, utan hanterar alla funktioner jag kan tänkas behöva när jag skriver.

Vill du ändå ha mer avancerat, finns det flera alternativ. Tex Nisus Writer eller Melell är väldigt bra program. Behöver du Office för att öppna Excel- och PowerPoint-dokument också, kan du ladda ner någon gratis klon, som OpenOffice eller NeoOffice

Min uppfattning är precis tvärtom mot Rajjes. Jag hävdar att Word 2004 är en av de allra bästa programvarorna för Mac. Fantastisk kraft och fantastisk flexibilitet. Förmodligen beror våra olika uppfattningar på att vi har olika behov och att jag använt Word dagligen i över 10 års tid och kan programmet väl.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 09:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min uppfattning är precis tvärtom mot Rajjes. Jag hävdar att Word 2004 är en av de allra bästa programvarorna för Mac. Fantastisk kraft och fantastisk flexibilitet. Förmodligen beror våra olika uppfattningar på att vi har olika behov och att jag använt Word dagligen i över 10 års tid och kan programmet väl.

Men det kraschar precis hela tiden och har massor med automatiska funktioner som förstör allt hela tiden ... Ibland när man trycker Retur så ändras typsnittet plötsligt tex ... Ingen jag känner har lyckats stänga av all jobbig automatik - och jag har lyckats med mycket mer komplicerade saker än det.

Har du aldrig upplevt dessa problem?

Ursprungligen av Rajje:

Men det kraschar precis hela tiden och har massor med automatiska funktioner som förstör allt hela tiden ... Ibland när man trycker Retur så ändras typsnittet plötsligt tex ... Ingen jag känner har lyckats stänga av all jobbig automatik - och jag har lyckats med mycket mer komplicerade saker än det.

Har du aldrig upplevt dessa problem?

Auto-funktionerna upplevs av de flesta som jobbiga, men de är enkla att stänga av och när man väl gjort det så är det precis som alla andra ordbehandlare, bara med fler möjligheter.

Office-programmen är mycket känsliga för skadade typsnitt men om man har koll på det så är office-programmen också stabila.

Men som sagt, jag tycker man ska fundera på vad har för behov. Om man byter filer med omvärlden och måste vara säker på att det ska funka så finns inget realistiskt alternativ till MS Office, men om det inte är kritiskt och man inte har behov av de mer kraftfulla behoven så duger AppleWorks säkert bra.

För egen del skulle jag gråta blod, och troligen lämna Mac-plattformen, om inte MS Office fanns, men som sagt, smaken är som baken

Mesa - ett utmärkt kalkylprogram

Ursprungligen av johanhellrup:

Hej!

Har köpt en ny iBook som jag trivs bra med. Jag undrar om man klarar sig med Works som skrivprogram eller om ni rekommenderar att man ska köpa officepaketet för Mac också.

Tacksam för synpunkter.

Det finns ett excel-program som jag kan rekommendera dig och som passar utmärkt till ibook om du har 12". Det heter Mesa och har bra grafiskt gränssnitt som gör det lätt att jobba med och naturligt är det även lätt att jobba med. Det tog mig en heldag plus några timmar att lära mig programmet. Jag har aldrig kört MS Excel, bara lite på OpenOffices Calc men knappt. Se länken nedanför:

Ang word-program, jag rekommenderar dig Mellel, det är ett bra skrivarprogram. Jag tycker man ska undvika MS mycket som möjligt. Genom open source-program och även alternativa program har jag lärt mig mycket mer om program, format, ja olika möjligheter. Nu kan jag hantera många saker och förstå hur småsaker i program, filformat osv osv fungera.

http://www.plsys.co.uk/mesa.htm

1
Bevaka tråden