Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittshantering

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-17 11:00

Hur fungerar typsnittshanteringen i X? Jag har en bunt med PS och TT fonter sedan tidigare och det vore inte helt fel att kunna använda dem i X:et också.

//Patrick

• Oregistrerad
  • 2002-05-17 12:59

Där stod det ju klart som korvspad. Då ska jag bara softlänka /Library/Fonts till min fontkatalog så borde det fungera som jag vill.

Tack för hjälpen!

//Patrick

• Oregistrerad
  • 2002-05-17 15:52

Extensis Suitecase 10.1 är ett hett tips om du vill ha bra ordning på dina typsnitt.

Eller Font Reserve. Funkar bra det med.

Suitcase har en intressant funktion, den med Suitcase Server. Fungerar lysande!

• Oregistrerad
  • 2002-05-17 18:05

Tackar för tipsen, ska kolla in det nu när ATM verkar ju inte finnas för X:et än (?)

ATM är nerlagt enligt Adobe.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 22:10

...men varför, varför fungerar inte kerningstabellerna i PS-typsnitt? Går bara när man lägger in dem direkt i Indesigns egna typsnittsmapp. Hur kan detta problem bara nonschaleras? Jag blir

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-24 22:21

Har också massor av Mactypsnitt (True Type och PS) på CD som jag vill kunna använda i OS X. Provade att lägga några i Library/fonts men de kommer aldrig upp i något program som tex. Illustrator. Om man tittar i Libaray/fonts så är det de typsnitten som under "i typordning" heter "Data-Fork True Type Font" som går att använda, de andra, som inte funkar, heter bara "FFIL". Men de typsnitt som jag har på CD är True Type! Varför kommer de inte upp och varför står det inte just "Data-Fork True Type Font" efter dem i Libaray/fonts? Vad e fel?

[ 24 Juni 2002, 22:22: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:
...men varför, varför fungerar inte kerningstabellerna i PS-typsnitt? Går bara när man lägger in dem direkt i Indesigns egna typsnittsmapp. Hur kan detta problem bara nonschaleras? Jag blir

Håller med. Fast mina PS-typsnitt funkar bra med InDesign även om de ligger i /Library/Fonts/. Däremot funkar kerningstabellerna inte alls i Word och PowerPoint. Det underliga är dock att de verkar funka med vissa typsnitt.

1
Bevaka tråden