Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD bild helt skum

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-06 19:37

Köpte en ny DVD-film till min dotter. Stoppade in den i min Powerbook G4 men bilden var helt rutig. Tog ut den och stoppade in den i en något äldre modell av Powerbook G4 och där funkade den. Men döm om min förvåning när en helt annan DVD-film nu också blir rutig i den första datorn, trots att jag inte ändrat några inställningar och trots att den tidigare sett helt normal ut.

Vad har hänt???

Undrar Anna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-06 19:48

Hände mig i TV/DVD en gång med en köpfilm. Klockan var midnatt, och jag hade sett fram emot filmen och ett par kalla pilsner i lugn och ro hela dagen. Så var bilden helkonstig och jag höll på att få tuppjuck när jag trodde att min stund av lugn och ensamhet var på väg åt helsike.

Men så lugnade jag mig och fibblade med lite inställningar, och vips var allt bra igen.

Gör det du också. Testa några inställningar. Det är säkert bara nåt som du kommit åt, eller som startades av DVD:n.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-06 19:54

Jag tycker jag har fibblat med det mesta, men hittar inget som hjälper. Vet du vad det var du ändrade på???

Anna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-06 20:24

Nä, det var ett tag sedan, och jag bara tryckte här o där. men det kan ju ha varit nån inställning för PAL eller NTSC eller nåt.

Men ett sånt problem som du har tror jag nästan är olösligt om man inte...

1) befinner sig på plats och kan prova rent praktiskt och se vad som händer, eller..
2) gissar och har en osannolik tur..

Så man får väl hoppas på alternativ 2, och att folk kommer hit o börjar gissningarna...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-06 20:29

gröna streck på DVD-filmen

Ja inte vet jag, det är fullt med gröna horisontala streck i ett fint mönster på DVD-filmen. Om nån vet vad det kan vara så HJÄLP!!!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-06 20:49

Tänkte vara ännu mer specifik om det kan hjälpa nån att hitta orsaken - DVD-skärmen fylls alltså med gröna horisontella linjer ca 5 mm från varandra. Linjerna är inte hela utan avbrutna, så det hela blir alldeles rutigt och pixlarna i själva filmen är förskjutna.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-06 20:51

Omstart av datorn har du förstås redan gjort?

/Bauer

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-06 21:06

Så enkelt var det tydligen. Borde givetvis tänkt på det själv...

Stort tack ändå!!

1
Bevaka tråden