Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra verktyg för att beskära foton vid utskrift?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 18:29

Jag har ett problem här och har inte funnit något svar trots en hel del sökande på forumet:

Jag söker ett enkelt verktyg/program för att beskära foton vid utskrift. Om jag vill skriva ut ett digitalfoto på fotopapper, säg exempelvis 4"*6", så passar ju oftast inte orginalfotot på pappret. Jag får bra kantfria utskrifter med min ip4000, men i det nämnda fallet blir det ju ändå en eller två kanter på vardera sidan om fotot, eftersom det har en med kvadratisk form från början.

Finns det inget enkelt och bra sätt att beskära fotot precis vid utskrift?
Nu kan jag ju sitta och trixa i nåt bildbehandlingsprogram, till jag får ungefär rätt proportioner och sedan gå på utskrift och göra inställningar för kantfri, fotopapper osv. Skulle liksom önska något enkelt utskriftsprogram, där jag ser mitt orginalfoto och får en ram stor som fotopappret och sedan flyttar man bara runt tills man är nöjd och skriver ut,

Förstår någon vad jag menar och har ni tips på hur jag ska göra, vilket program jag ska använda???

• Medlem
  • 2005-09-20 20:25

Hmm har du provat iPhoto då, där kan du ju beskära bilderna till fasta format...

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 13:28

Hej!

Ok! Tack för tipset. Måste erkänna att jag alltid tyckt iPhoto verkat suga, så jag har inte satt mig in i det förut. Men när man där gör en tvingande storlek så är man väl fast i det.

Ponera att jag kanske både vill skriva ut en bild i A4 och vanligt "vykortformat". Då stämmer ju inte proportionerna igen.

Så som jag nu löst problemet är att i Graphic Converter gå in och sätta storleken på bilden (ena sidan, antingen höjd eller bredd) till ungefär det format jag vill ha (säg 30 cm bredd för A4, det gäller ju dock att ha "Skala bilden" avmarkerat, annars kommer man förlora upplösning), sedan går jag in och ändrar dukstorlek till exakt A4-mått (29,5cm*21 cm) och sparar bilden. Då måste jag ju dock se till att jag har orginalfilen kvar för eventuella framtida utskrifter i exempelvis 10cm*15cm. I Graphic Converter kan man ju då välja hur bilden ska beskäras. Jag måste göra en ny fil för varje utskrift således.

En annan ytterst irriterande sak är att jag sedan vid utskrift, måste gå in först under Utskriftsformat och välja rätt pappersformat, sedan välja detta en gång till under Skriv ut, för att få kantfria utskrifter att funka (har en ip4000, vet ej om det beror på detta). Ska det verkligen behöva vara så komplicerat.

Jag vill ju bara ha ett program där jag öppnar ett foto, får fram en ruta (mask) beroende på vilket format jag vill skriva ut i. Rutan kan jag sedan flytta runt över bilden för att på ett enkelt sätt se hur den kommer att beskäras och sedan klicka skriv ut. Är det för mycket begärt???

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 13:51

Jag fortsätter diskussionen med mig själv här...

Verkar efter en del sökande som "Photobooth" kan vara det jag söker:
http://www.apple.com/downloads/macosx/imaging_3d/photobooth.html

Kan ju vara tips för andra med samma problem....

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 15:09

ehhh..Har du provat beskärningsverktyget i photoshop? Det är ju bara att ställa in hur du vill att bilden ska bli i storlek efter du beskurit...Då får du med rätt propotioner direkt på "skär rutan".....

Jobbar dagligen i photoshop och har ALDRIG haft några beskärningsproblem, så svaret finns där....

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 15:23

Jag antar att Photoshop does the work, har bara inte 10 000:- över just nu...

Sen kan man alltid låta fotohandlaren/Fuji/Kodak eller någon annan fotoframkallare på nätet skriva ut korten på "riktigt" fotopapper. Då kan man välja om bilden skall fylla fotopappret (och därmed antagligen beskäras) eller få med allt fast ev med vita kanter. Bra kvalitet, inget bläck som kladdar och framförallt mycket billigare än kombinationen bra fotoutskriftspapper och fotobläck. Men det är ju bara vad jag tycker...

Ursprungligen av danjo:

Jag antar att Photoshop does the work, har bara inte 10 000:- över just nu...

Gratisvarianten då?

GIMP

• Oregistrerad
  • 2005-09-22 10:50

Hej och tack för alla tips!
Jag har GIMP också, men har inte använt det så mycket.
Nu tycker jag dock Photobooth verkar funka rätt bra som just ett enkelt utskriftsverktyg och man behöver ju inte lägga in alla bilder i iPhoto innan...

Annars är det naturligtvis som Johan skriver att det är bäst att lämna in till vanlig fotohandlare för vanliga foton....

• Medlem
  • 2005-09-21 17:46

Om du inte har råd med Photoshop borde Photoshop Elements vara rätt kostar under en 1000:- lapp
oftast brukar det följa med en scanner eller dyl...

I Photoshop eller elements: Ställ in måtten i beskärningsverktyget UTAN att ange pixlar/tum.

• Oregistrerad
  • 2005-09-22 10:51
Ursprungligen av CyberPet:

I Photoshop eller elements: Ställ in måtten i beskärningsverktyget UTAN att ange pixlar/tum.

Tack!
Ska testa detta i testversionen av Photoshop!
Är det förresten samma sak i GIMP????

danjo, har inte använt Gimp, men jag antar att det är samma funktion. Det som händer är att upplösningen ändras till det format du anget, så har du en bild som du beskär till 10 x 15 cm så kanske upplösningen blir 568 dpi i Bildstorlek, men det spelar ingen roll, för du har rätt proportioner för 10x15, eller motsvarande proportioner och labbet kräver inte att det står 300 dpi i exakt rätt format. Däremot så får du som sagt rätt beskärning, då många labb kapar topp/botten om man fotar med 2:3 ratio istället för andra format som är mer vanliga.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-25 00:23

Saxat från idg.se:
-------------------------------------------------------------------
Gratis bildprogram för Tiger
Företaget Belight software bjuder på bildredigeringsprogrammet Image tricks, som kan köras i Mac OS 10.4 Tiger. Programmet som bygger på Apple Core Image filter-teknik kan göra åtminstone en liten del av vad jätten Photoshop klarar. Kör du Mac och har Tiger i din dator så är det bara att ladda hem Image Tricks och testa själv: www.belightsoft.com

1
Bevaka tråden