Hej!
Ok! Tack för tipset. Måste erkänna att jag alltid tyckt iPhoto verkat suga, så jag har inte satt mig in i det förut. Men när man där gör en tvingande storlek så är man väl fast i det.
Ponera att jag kanske både vill skriva ut en bild i A4 och vanligt "vykortformat". Då stämmer ju inte proportionerna igen.
Så som jag nu löst problemet är att i Graphic Converter gå in och sätta storleken på bilden (ena sidan, antingen höjd eller bredd) till ungefär det format jag vill ha (säg 30 cm bredd för A4, det gäller ju dock att ha "Skala bilden" avmarkerat, annars kommer man förlora upplösning), sedan går jag in och ändrar dukstorlek till exakt A4-mått (29,5cm*21 cm) och sparar bilden. Då måste jag ju dock se till att jag har orginalfilen kvar för eventuella framtida utskrifter i exempelvis 10cm*15cm. I Graphic Converter kan man ju då välja hur bilden ska beskäras. Jag måste göra en ny fil för varje utskrift således.
En annan ytterst irriterande sak är att jag sedan vid utskrift, måste gå in först under Utskriftsformat och välja rätt pappersformat, sedan välja detta en gång till under Skriv ut, för att få kantfria utskrifter att funka (har en ip4000, vet ej om det beror på detta). Ska det verkligen behöva vara så komplicerat.
Jag vill ju bara ha ett program där jag öppnar ett foto, får fram en ruta (mask) beroende på vilket format jag vill skriva ut i. Rutan kan jag sedan flytta runt över bilden för att på ett enkelt sätt se hur den kommer att beskäras och sedan klicka skriv ut. Är det för mycket begärt???