Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra svart-blandning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-09-27 09:07

Vad är en bra blandning för att få svart i CMYK?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 09:34
Ursprungligen av carpark:

Vad är en bra blandning för att få svart i CMYK?

0 / 0 / 0 / 100

alt

20 / 0 / 0 / 100 för lite mer stuns i dens varta vid offset tryck...

alt

75 / 68 / 68 / 90 som ochså är bra, emn dyrare att trycka....

/Tangen

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-09-27 09:48

tack!

och nu kommer en dum fråga, jag jobbar med en stor röntgenbild (s/v) som jag genom nyans/mättnad färgar blå (svart bakgrund blå röntgad hand), då blir även det svarta "färgat" (65/65/58/100) och för att få det svart igen (0/0/0/100) går jag in i kurvor och anger svartpunkt som jag ställt in på (0/0/0/100) men när jag efter det mäter färgen så är den fortfarande (65/65/58/100)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 10:24

tack!

och nu kommer en dum fråga, jag jobbar med en stor röntgenbild (s/v) som jag genom nyans/mättnad färgar blå (svart bakgrund blå röntgad hand), då blir även det svarta "färgat" (65/65/58/100) och för att få det svart igen (0/0/0/100) går jag in i kurvor och anger svartpunkt som jag ställt in på (0/0/0/100) men när jag efter det mäter färgen så är den fortfarande (65/65/58/100)

Ska den tryckas så spelar det ingen roll egentligen - men hur ska bilden användas efteråt - är det viktigt att det är PITCH balck?

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-09-27 10:46
Ursprungligen av Tangen:

Ska den tryckas så spelar det ingen roll egentligen - men hur ska bilden användas efteråt - är det viktigt att det är PITCH balck?

Vad menar du att det inte spelar någon roll? Om det trycks flera lager spricker väl färgen som den gör när jag skriver ut på färglaser här?

Har testat göra selectiv färgändring på det svarta vilket fungerar ganska bra. Men jag är fortfarande förundrad varför det inte funkar att använda kurvor och markera svartpunkt. Annars lutar det åt att tryckeriet får fixa det med sin egen profil.

Sen undrar jag om hur färginställningarna ska vara i Photoshop...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 11:15

Vad menar du att det inte spelar någon roll? Om det trycks flera lager spricker väl färgen som den gör när jag skriver ut på färglaser här?

Har testat göra selectiv färgändring på det svarta vilket fungerar ganska bra. Men jag är fortfarande förundrad varför det inte funkar att använda kurvor och markera svartpunkt. Annars lutar det åt att tryckeriet får fixa det med sin egen profil.

Sen undrar jag om hur färginställningarna ska vara i Photoshop...

Om du kör ut det på färglaser med 280% färg spricker det gärna. även i offsettryck
men om du kör tex 20/0/0/100 så blir det bara lite extra stuns och fungerar bra.

Jag fattar heller inte varför det inte fungerar med kurvor - jag provade själv och vart inte klokare,

Enklast är nog om tryckeriet får instruktionen hur det ska vara

Nån proffsanvändare kanske har ett bra svar - typ Mattias Hedman kanske ?

/Tangen

Om du verkligen vill ha 0/0/0/100k och så är det nog smidigast att göra en egen cmyk-profil med maximal svartgenerering och konvertera din bild till denna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 11:25

Ska det tryckas i offset så kan du gå upp i så mycket som 60/40/40/100 (total färgmängd 240%) för att få maximal svärta. Men tala med tryckeriet och hör vad de brukar använda som "fyrfärgssvart" och om de har några problem med att trycka stora färgade ytor med hög total färgmängd.

1
Bevaka tråden