Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk webb

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Det är inget rejält avancerat jag är ute efter, utan främst att skriva till och läsa från en databas. Meningen är att det ska vara nyheter jag kan uppdatera tillsammans med mina kolleger i ett webbgränssnitt.

Blogger.com.

En gratistjänst. Du skriver in nyheter i ett webbgränsnitt som sedan publiceras. Antingen gör du det på deras server med en liten reklambanner längst upp eller så tillåter du att de loggar in på din ftp-server och publicerar en statisk html-fil. Filen läggs på din ftp-server varje gång du uppdaterar sidan. Då slipper du reklambannern.

Arkiverar dina nyheter. Du kan välja olika mallar och själv modifierar dem. Enkelt.

Jag har precis lagt ut
Malinochristian.nu med en mall som jag lagt in egna länkar i.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 12:56

<Offtopic>

Efter att ha läst den här tråden och kollat på Kalles sida tyckte jag att jag kände igen namnet på skolan. Har ju en kompis som ska börja sitt andraår där nu

//Patrick

</Offtopic>

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 17:11

Det behöver inte bli så komplicerat bara för att du använder PHP. Strunta i databas om det känns jobbigt. PHP kan absolut användas till att läsa och skriva filer som du beskrev.

Det känns liksom rätt klockrent eftersom du jobbar med OS X och Dreamweaver. Och jag tror att du kan lära dig snabbt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-06 17:45

Så, om jag struntar i databas (MySQL) och vill köra igång i Dreamweaver så är det bara att köra på? Eller?!?

Har du något bra tips lite enkelt för hur jag ska börja?

Eller om någon har en direktlänk till en normal installerare för MySQL där man inte behöver kompilera och greja. Har försökt att följa länkarna ovan, men jag hittar inte något som jag tycker stämmer på en installerare.

För att installera MySQL så går du till denna sida:
MySQL

Sedan är det bara att följa instruktionerna där.
Lättare kan det inte bli. Du behöver inte kompilera och sånt.

Du kommer behöva skriva några terminal kommandon men alla finns där så det är bara att klippa och klistra. Fungerar klockrent.

Precis så gjorde jag för ett par dagar sedan.
På cirka 30 minuter hade jag installerat MySQL och PHP.

Upptäckte en liten bugg i installationen av PHP men den är enkel att fixa. Men du måste då in i http.conf och ta bort ett # för att det ska rulla igång. Mejla mig när du kommer dit.

[ 07 Augusti 2002, 09:41: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 09:46
Citat:

quote:Så, om jag struntar i databas (MySQL) och vill köra igång i Dreamweaver så är det bara att köra på? Eller?!?

Ja, i den meningen att du har all programvara du behöver på datorn (Apache, PHP och Dreamweaver). Dreamweaver har inbyggda PHP-funktioner för att publicera data ur en MySQL-databas, men också ur en XML-fil har jag för mig. Det finns tutorials för sånt i programmet.

Vill du göra en egen lösning med filer som du läser och skriver till så får du koda själv, men jag tror som sagt att du kan lära dig rätt fort. Färdiga exempel på sånt finns att ladda ner. Börja på www.php.net och kolla deras länklista! Ett annat tips är Devshed.

Citat:

quote:Eller om någon har en direktlänk till en normal installerare för MySQL där man inte behöver kompilera och greja. Har försökt att följa länkarna ovan, men jag hittar inte något som jag tycker stämmer på en installerare.

Jag känner inte till någon lösning där du kan installera MySQL utan att använda terminalen. Själv använder jag Fink som är en programhanterare för unix-program. Fink kan bland annat installera MySQL. Men, Fink är alltså ett texbaserat program.

Självklart har någon byggt ett GUI till Fink.
Fungerar bra.
Fink Commander

Så nu slipper du terminalen ett tag till...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-07 20:23

Rätta mig om jag har fel, men finns inte PHP installerat redan på OSX?

Det finns iaf en mapp som heter PHP i System:Library där det ligger en massa filer. Räcker det inte med den, eller måste man installera något annat också?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Rätta mig om jag har fel, men finns inte PHP installerat redan på OSX?

Det finns iaf en mapp som heter PHP i System:Library där det ligger en massa filer. Räcker det inte med den, eller måste man installera något annat också?

Jo, det stämmer. PHP finns installerat från början. Men, Marc L:s version är mer komplett/eller utökad vet inte vilket men funktionerna är fler (enligt entropy.ch).

PHP är dock inte aktiverat från början, vill man starta det får man in i httpd.conf och rodda lite, ta bort några # osv.

/Mattias

För att ändra i http.conf måste man göra så här:

Starta terminalen och skriv sedan:

sudo pico /etc/httpd/http.conf

du får upp lösenords frågan för root kontot.
Oftast är det samma lösenord som ditt eget konto (det första du skapade).

Väl där inne tryck. Ctrl-W för sök.
Skriv sedan php.
Då kommer pico hitta första raden som innehåller php. Ta bort #.
Gör nästa sökning. 3 eller 4 ställen är det.

Tryck sedan Ctrl-X och svara ja på frågan om du vill spara.

Nu måste du starta om Apache.

Via terminalen skriver du då:
sudo apachectl graceful

Klart. Börja PHP:a.

Om du vill kan jag mejla dig min http.conf så slipper du allt detta inkl att du får möjligheten att ha en .php dokument som startsida för sidan du skapar.

• Oregistrerad
  • 2002-08-08 00:23

kolla in www.zope.org

finns i princip allt du kan drömma om och allt är gratis. Går utmärkt att installera på en OS X burk samt har en egen webserver..

Alt. så hostar du gratis på
www.nipltd.net

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-08 12:51

Tack Mattias.

En annan sak som jag funderar på som är lite relaterat till det här.

På min iBook 600 som jag kör osx 10.1.5 på så kan jag använda ett kommando som heter installer.sh i terminalen för att avinstallera .pkg-installationer. Oftast så lämnas det ju ett kvitto i Library:Receipts efter en installation. Vill jag avinstallera tex QTSS så ställer jag mig bara i Receipts-mappen och skriver: "sudo installer.sh --delete paketnamn.pkg". Då avinstalleras allt som det paketet la in.

Men på min iMac G4 som jag också kör 10.1.5 på så finns inte det kommandot. Vilket innebär att jag inte kan avinstallera. Hur bär man sig åt då? Jag har fösökt att hitta något annat kommando som gör samma sak, men förgäves.

På Apples sidor så står det att man från OSX server 10.1 slutat med installer.sh. Men vad använder man istället?

Om jag tex inte vill ha MySQL längre?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 22:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Självklart har någon byggt ett GUI till Fink.
Fungerar bra.

Tjohoo! Skönt att slippa dselect.
Fast det går ju inte att komma ifrån att man känner sig lite coolare när man knackar i terminalen...

Har nyligen börjat grotta ner mig i Applescript och kan nu komma med ett förslag till på hur man kan lösa problemet med att editera lite textfiler och ta emot data från ett formulär: Applescript CGI.

Du kan med ganska enkla medel bygga ett CGI som du adresserar på sedvanligt sätt som tar emot data från ett formulär och gör vad du vill med det.

Du kan tex ropa på scriptet och låta det skriva ut olika html-sidor beroende på vilka parametrar du skickar till det. Det kan också prata med tex BB Edit för att producera och ändra i de text-filer du vill ha liggande på servern som visar den info du vill.

Jag påstår inte att det är busenkelt men det är lättare än de förslag som har kommit fram i denna tråd tidigare. Det kräver lite pluggande det här med men för den applikation du pratar om så bör det fungera bra.

I boken "Applescript in a nutshell" så pratar de på sidorna 396-402 om detta. I den andra Applescript-boken jag har "Applescript for aplications" så tar de också upp ämnet (har inte den boken tillhands idag) och där finns faktiskt lite flera exempel om jag minns rätt.

Lycka till!

/Ola

• Oregistrerad
  • 2002-09-05 18:48

Om texten skall redigeras av servern på något vis är det imho bara Perl som gäller.

Kommer förinstallerat i OSX, har kraftfulla funktioner för textredigering och är inte svårt att lära sig.

Bevaka tråden