Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googles "Summer of Code" ger filöverföring för ICQ i Adium

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något som de flesta som är intresserade av open source redan känner till så har det under sommaren pågått ett projekt som heter Summer of Code från Google. Projektet gick ut på att Google finansierade studenter som under sommaren jobbade med olika projekt inom open source-världen.

Google hade valt ut ett stort antal open source-projekt (som t.ex. Apache, Drupal, Gaim, Gallery, Python, Samba m.fl.) och dessa projekt hade i sin tur valt ut delprojekt som studenterna fick ansöka om att jobba med. Under två månader jobbade studenterna med detta och det har varit ett, så vitt jag vet, givande sammarbete för open source-världen där många projekt fått sig en "boost".

Ett av projekten som fick Google-stöd var alltså Gaim och som ni säkert redan vet så är det Gaim som ligger bakom libgaim som i sin tur är den underliggande kod som gör att program som Adium kan kommunicera med olika IM-protokoll. Gaim-utvecklarna hade ett antal idéer om lämpliga projekt för Summer of Code som olika studenter fick jobba med.

Ett av projekten var filöverföring för ICQ, något som hittills inte fungerat i Gaim:

The ICQ protocol supports file transfer, but Gaim doesn't implement it. Your task this summer is to fully implement ICQ file transfer in Gaim's OSCAR plugin. This may involve reverse engineering the protocol, but there do exist free software implementations you can use as a reference.

Uppdraget gick till Jonathan Clark som jobbat med det under sommaren och det verkar ha varit framgångsrikt:

For the Gaim project, users of AOL and ICQ have file transfer capability comparable to the modern official clients.
No longer when one of my friends attempts to transfer a file to me and must I explain to them that I must switch from Gaim to another AIM client before the file transfer will work. Previously, my friends would focus on this one deficiency rather than seeing the other great features of the program. Not any more. Now I can say "Yeah, Gaim can do that." Adding this functionality to Gaim has strengthened its position as a first-class instant messaging program.

Hans ändringar i Gaims stöd för ICQ har lagts till i Gaim och därmed också i libgaim. Och då har vi till slut kommit till slutpoängen: Nästa version av Adium, version 0.85, är just nu i betastadie och där har de uppdaterat libgaim till en nyare version så att förbättringarna som gjorts tack vare Googles Summer of Code kan utnyttjas av Adium. Najs, eller hur?

Verkligen!
Hoppas killen får betalt på något sätt för det är inte snyggt att låta honom lösa detta gratis...
Vill ha nya Audium nu!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hoppas killen får betalt på något sätt för det är inte snyggt att låta honom lösa detta gratis...

Från Googles Summer of School-sida som jag länkade ovan:

Google will provide a $4500 award to each student who successfully completes a project by the end of the summer.

Rätt ok betalning va?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-22 12:35

Lika intressant är det kanske att Adam J. Warrington implementerat UPnP-stöd för att tillåta filöverföringar direkt mellan klienter bakom bredbandsroutrar (utan att konfiguration krävs). Åtminstonde vad gäller MSN så har det inte varit möjligt tidigare (filöverföringar har då skett över Microsofts proxy, vilket har resulterat i löjligt låga överföringshastigheter).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-22 14:29

Fan vad härligt, det här har man väntat på länge!

Ursprungligen av coach:

Fan vad härligt, det här har man väntat på länge!

Kan inget annat än att instämma. Ett bra program blir bättre.

Nu är Adium 0.85 släppt! Läs mer på Adiums blogg och glöm inte att kolla in alla förbättringar i versionshistoriken. Eller ladda ner direkt.

Från Adiums blogg:

We're proud to announce the availability of Adium X 0.85. This release is primarily a huge bugfix release, but it also introduces some neat enhancements.

In the bugs department, a bunch of crashes and user-experience issues have been solved, from the much-reported crash when accepting canceled file transfers to autoconnection of Jabber accounts and quite a few things in between (including closing one of the oldest bugs in Adium history in which the Color Picker stole our tab switching shortcuts). Check out the Version History for the full, extensive list.

As far as enhancements, the most important to AIM users is most likely that we've updated libgaim to include the AIM file transfer improvements implemented during the Google Summer of Code. AIM file transfer still isn't perfect (please don't bombard us with problem reports related to it!) but it's definitely much-improved for most users. Additionally, we've added a Google Talk service type, expanded the Speak Text action, and more.

Adium X 0.85 also says "¡Bienvenidos!" to Spanish speakers with the addition of a long-awaited Spanish translation.

• Medlem
  • 2005-10-12 15:59

Great! Att filöverföra till och från ICQ är något man verkligen har saknat!! Men den som väntar på något gott...

Mvh
/Ulf

Hmm, nu har jag försökt få ICQ-filöverföringen i 0.85 att fungera men det går dåligt. Har någon lyckats?

Hmm, verkar visst som om det bara är filsändning som fungerar än så länge, medans SoC-projektet inte fått klart filmottagning ännu, i alla fall om jag tolkar den här ticketen rätt. Damn...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-19 21:34
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, verkar visst som om det bara är filsändning som fungerar än så länge, medans SoC-projektet inte fått klart filmottagning ännu, i alla fall om jag tolkar den här ticketen rätt. Damn...

Hur gör du för att sända filer med icq? Jag får bara felmeddelande.

"Unable to send message to (XYZ):Not supported by client"

Använder Adium X 0.89.1

Jag testade alldeles nyss och det fungerade bra, kanske för att båda datorerna vi testade mellan är på samma lokala nät.

Annars så är det senaste i Adium-väg att de kommer att skippa hela libgaim för ICQ/AIM/iChat och ersätta det med Joscar, en mycket bättre variant av OSCAR (protokollet som används för ICQ/AIM/iChat) än det som finns i dagens libgaim. Då ska vi äntligen få stabilare filöverföringar och annat smått och gott. Detta kommer i Adium 1.0 som dock fortfarande är under utveckling och antagligen inte klart förrän till sommaren.

Annars så är det senaste i Adium-väg att de kommer att skippa hela libgaim för ICQ/AIM/iChat och ersätta det med Joscar, en mycket bättre variant av OSCAR (protokollet som används för ICQ/AIM/iChat) än det som finns i dagens libgaim.

Detta är inte sant längre, de har svängt tillbaka till att använda libgaim igen. I senaste betaversionen av Adium 1.0 är Oscar borta. Såhär skriver en av utvecklarna i ett foruminlägg (som jag inte kan länka till för man måste vara inloggad för att läsa det):

No joscar in b16? wtf!?
So yeah, we dropped joscar. It's a great library, but Apple's java-objc bridge is pretty terrible, and libgaim has improved in the year since we last looked at it. Overall things should work well, except that receiving images is broken. It's clear from the debug logs that the breakage is adium-side, we just haven't worked out exactly where yet.

Adium 1.0, förresten, har varit i betaversion sedan början av juli, men det har varit ett omfattande arbete. Numera är det bara ett litet fåtal buggar kvar, så även om utvecklarna inte vill utlova någon tid för lansering så skulle jag gissa på att 1.0 kommer den här månaden. En trevlig julklapp för Adium-fans.

Därmed är inlägg nr 10.000 skrivet för min del. Helt sjukt när man tänker på det. Men jag försöker tänka att det är 10.000 vettiga, välskrivna inlägg som berikar andras macupplevelser...

Adium 1.0, förresten, har varit i betaversion sedan början av juli, men det har varit ett omfattande arbete. Numera är det bara ett litet fåtal buggar kvar, så även om utvecklarna inte vill utlova någon tid för lansering så skulle jag gissa på att 1.0 kommer den här månaden. En trevlig julklapp för Adium-fans.

Därmed är inlägg nr 10.000 skrivet för min del. Helt sjukt när man tänker på det. Men jag försöker tänka att det är 10.000 vettiga, välskrivna inlägg som berikar andras macupplevelser...

Oj, där ser man.

Och jag som redan håller på med 1.1

Grattis till inlägg 10 000 föresten, dags för toblerone!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Och jag som redan håller på med 1.1

Betyder "håller på med" att du bara använder det eller är med och utvecklar också?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Grattis till inlägg 10 000 föresten, dags för toblerone!

Tackar, det var ett bra tips, jag måste ju fira på något sätt

Betyder "håller på med" att du bara använder det eller är med och utvecklar också?

"Håller på med" som i "pillar på egen hand", mest för att lära mig hur det är uppbyggt.

• Medlem
  • Ale
  • 2006-04-21 00:01

http://trac.adiumx.com/wiki/GettingAdiumSource
Om man inte orkar vänta tills sommaren.

1
Bevaka tråden