Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa inDesign till PC eller Mac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i färd med att inhandla ett exemplar av inDesign och nu undrar jag två saker.

1. Svenska eller engelska?
2. PC eller Mac?

Jag tänker att det är kanske lättare att arbeta med programmet på svenska då många på bland annat detta forumet har den svenska varianten. Dessutom kanske man känner igen uttryck från XPress?

I mitt dagliga arbete använder jag PC / Windows 2000 men har även en PowerBook 12" som jag kopplar till min 22" skärm. Jag skulle i praktiken kunna köpa antingen för Mac eller PC.

Nu undrar jag, produktionen jag ska göra är en produktkatalog som ska produceras dels för tryck, dels som PDF. Tryckeriet borde kunna hantera tryckbara PDF:er.... men hur blir det då med typsnitten om de är TrueType och inte PostScript?

Om man inckluderar typsnitten i PDF:en, blir de bra i tryck då!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 11:39

Svenska eller Engelsk, PC eller Mac, det får du avgöra själv utifrån dina egna preferenser.

PDF för tryck SKA innehålla typsnitten, Om de är TrueType har ingen betydelse.

Janne Suhr

Om din arbets-PC inte är väldigt mycket kraftfullare än PowerBooken skulle jag skaffa Mac-versionen. Jag vet inte hur stor prisskillnaden är mellan Sve/Eng, men det får du själv avgöra om det är värt extrapengarna.

Jag tror Macen är aningen vassare än PC:n... svårt att säga, vet inte. Du menar att det drar mycket RAM?

PC = Dell Precision 330, 1.3 GHz, 260 MB RAM
Mac = PB 12", 1 GHz, 768 MB RAM

Priser från inWarehouse utan moms:
Adobe InDesign CS2 4.0 Mac Eng .... 7 769:-
Adobe InDesign CS2 4.0 Mac Sv .... 9 977:-
Adobe InDesign CS2 4.0 Win Eng .... 7 847:-
Adobe InDesign CS2 4.0 Win Sv .... 10 066:-

När jag skriver detta noterar jag att Mac versionen faktiskt är en aning billigare än motsvarande för PC! Intressant!

[red]
Med lite tur fungerar denna länken: http://www.inwarehouse.se/searchresult.aspx?id=indesign

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 22:21

Macen du har ser ut att vara kraftfullare än PCn på alla sätt (snabbare processor, mer RAM ...) - att jobba med den datorn kommer nog gå snabbare och lättare. Dessutom är den ju bärbar vilket är en stor fördel.

Och så får man inte glömma att Macen kör Mac OS X och att jag personligen hellre skulle byta jobb än att tvingas använda InDesign och Photoshop i Windows dagligen, om jag satt i den situationen.
Om du också har möjlighet att köpa en ny dator hursomhelst, är det ju inga problem att skaffa en riktigt bra, passande Mac och slippa Windows helt och hållet.

(vilket annat svar kan man förvänta sig få på ett Mac-forum? )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 10:30

Sedan får du 2 skärmar att jobba med om du kör din PB 12" + din 22" externa skärm..

• Oregistrerad
  • 2005-10-20 10:47

Och personligen tycker jag att det känns betydligt säkrare att köra på Macen istället för PCn. Jag har kört lite både och och av någon konstig anledning känns PCversionen buggigare...

Det jag ska producera är en katalog på rätt många sidor. Då kan jag tänka mig att det är bra om det inte är för segt, med RAM menar jag.

Jag arbetat i PC miljö dagligen men det är klart, att om jag gör inDesignuppdraget i Macen så håller jag inte på och kollar mailen och diverse forum på internet hela tiden!

Svårt val... någon ny dator är inte att tänka på. Photoshop kan behövas och det har jag bara på PC:n, men vi har nätverk så det ska inte vara nåt problem... (bara möjligen lite omständigare!!)

Ett orosmoment kan vara antalet sidor i produktionen, närmare 100. Fixar PC:n det, tror ni? Det behöver inte gå så fort, jag kan vänta...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-20 12:58

Din PC verkar vara väl klen på minnessidan 256 Mb är vad som krävs för att XP + Office skall vara körbart. Minst 512 Mb är nog klokt. 1,3 GHz P4 (?) borde räcka.

• Medlem
  • 2005-10-20 13:09

svaret är ju enkelt, tror du själv att du kommer få hjälp på 99mac om du kör en PC?
Det är helt ovärderligt!!

Jag är så dålig på proccessorer! Pentium står det. Är det samma sak som P4?

Jag glömde säga, men jag kör Windows 2000. Inte XP

ML: Jag har även haft det i åtanke...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-20 23:10

Kommer inte ihåg om P3:an fanns i 1,3 GHz version så det är svårt att säga. Hugget som stucket.
Win 2K tar lite mindre utrymme än XP men 512 Mb är nog i alla fall minimum. Disk behöver du några hundra MB (500 ?) ledigt också.

Tja han kan kanske få lite hjälp, jag kör själv blandad miljö. Kör svensk CS2 på OS X, men funderar faktiskt på att komplettera med en engelsk PC licens också. (Tänker inte betala 4k till för svensk översättning)

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 09:51

Hej igen!

Med tanke på specifikationerna och antalet sidor så känns PCn inte som det bästa valet. Kör med Macen!

Ett tips. Om du ska jobba med 100 sidor, behöver du verkligen ha alla sidor i samma dokumen?
Jag vet inte hur bevandrad du är i Indesign, men om du kör med mallsidor fullt ut och använder biblioteket så är det onödigt att ha allt i samma dokument. dela upp det i tex 5 olika med 20 sidor i varje.
Då får du ett smidigare flöde. Om du sedan vill är det bara att lägga ihop allt i ett och samma dokument i Indesign eller med Acrobat.

Usch så mycket plats allt tar nu för tiden... Jag har en piratkopa av Photoshop 2.0 i mitt arkiv nånstanns... på 2 stycken 1.44 MB disketter!

Någon skrev att det finns en 30-dagars demo att ladda ner. "Från var då?", undrar jag som har varit på alla Adobes sidor...!

http://www.adobe.com/products/creativesuite/main.html

• Oregistrerad
  • 2005-10-24 09:55
Ursprungligen av Eclipse:

Någon skrev att det finns en 30-dagars demo att ladda ner. "Från var då?", undrar jag som har varit på alla Adobes sidor...!

http://www.adobe.com/products/creativesuite/main.html

Det var som...
de verkar helt ha tagit bort möjligheten att testa. Nu måste man alltså ladda hem en priat om man inte vill köpa grisen i säcken...

1
Bevaka tråden