Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture - bara för proffsen?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas att jag inte missat någon redan startad diskussion om Aperture, men jag hittade ingen, så jag drar igång här.

Programmet har fått en ganska fyllig presentation av Apple här.

Aperture är som bekant inriktat på raw-format, och har ett pris som är lite för högt för konsumenter - 4 795 kr enligt MacWorld. Ändå känner jag mig oerhört frestad när jag tittar på Apples presentation. Framför allt är det funktionerna som presenteras under "Powerful Compare and Select Tools" och "Nondestructive Image Processing" som verkar lockande. Jag tror att det är rätt många idag, som liksom jag fotograferar till vardags och på semestern, som har börjat dra nytta av rymliga minneskort till kameran. Man behöver inte som förr, då film och framkallning var dyrt, bekymra sig över vad det kostar att knäppa fem eller tio bilder på samma motiv. Man vet att chanserna är större att någon av bilderna blir bra om man tar flera.

Det innebär för mig att den största delen av efterarbetet vid datorn går ut på att jämföra bilder och välja ut de bästa. Visserligen finns det skaplig programvara för det redan. Jag använder främst GraphicConverter, som ger möjligheten att sortera bilder till förvalda mappar under en "slideshow". Ändå tycker jag att Aperture verkar så mycket mer genomtänkt för just det arbetet. Samma sak gäller hanteringen av versioner, som presenteras under "Nondestructive Image Processing". Originalet vill jag alltid ha kvar oförändrat. Arbetsflödet för det verkar väldigt smidigt med Aperture.

Så nu drömmer jag om att Apple ska släppa en "light-version" av programmet, som skippar raw-formatet, och kanske andra funktioner, exempelvis för färghantering (som ändå är lite för komplicerat för mig som semesterfotograf). Antagligen lär det väl aldrig hända - de har ju utvecklat iPhoto (hemska varelse!) och Bildinsamling för oss konsumenter.

Vad tror ni andra om Aperture? Kommer det att bli ett "måste" för proffsfotografer på Mac? Kommer det en bantad version för konsumenter? Vad är styrkan och nackdelarna?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-20 15:11
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Så nu drömmer jag om att Apple ska släppa en "light-version" av programmet, som skippar raw-formatet, och kanske andra funktioner, exempelvis för färghantering (som ändå är lite för komplicerat för mig som semesterfotograf).

Oj, ja det hoppas jag verkligen! Då skulle förmodligen systemkraven inte behöva vara så väldigt höga heller. Jag håller tummarna.

Det vore väl trevligt om de kunde ta lite av erfarenheterna från att bygga Aperature och boosta iPhoto, det känns som att det fortfarande går att skilja programmen åt rätt ordentligt även om iPhoto skulle få sig en kick uppåt.

Precis, jag tror inte att de kommer släppa en Light-variant, men däremot kanske de lyfter över några av de enklare funktionerna till iPhoto.

Det verkar vara ett bra program, men jag undrar vilken spridning det egentligen får.

Med tanke på att Adobe Bridge, med dess inbyggda camera raw gör i princip alla de saker som Aperture gör, har fullt multiprocessorstöd, multi-threading, läser fler filformat, batch-hantering, integration med Photoshop, och dessutom självklart ingår med köp av varje Adobe-program i CS-suiten, så undrar jag hur många fotografer som är beredda att lägga ut de extra-pengarna.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

.... så undrar jag hur många fotografer som är beredda att lägga ut de extra-pengarna.

Proffs som rullar på hårdvara som pallar med Aperture tänker nog inte så mycket på priset (5000 kr) när de avgör om de ska börja använda det. Snarare är det nog investering i kompetens och etablerade arbetsflöden med äldre verktyg (däribland Photoshop) som avgör.

Jag tycker det är ganska uppenbart att Apple slår knut på sig själva med Aperture för att få sälja fler arbetsstationer och (dubbla) 30"-skärmar. Men programmet ser onekligen läckert ut.

Integration med Photoshop finns ju för övrigt, även om man efter varje runda i PS uppenbarligen får ett nytt "RAW-original" att jobba med, en slags 'branch' för att prata versioneringsspråk.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-20 19:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det verkar vara ett bra program, men jag undrar vilken spridning det egentligen får.

Med tanke på att Adobe Bridge, med dess inbyggda camera raw gör i princip alla de saker som Aperture gör, har fullt multiprocessorstöd, multi-threading, läser fler filformat, batch-hantering, integration med Photoshop, och dessutom självklart ingår med köp av varje Adobe-program i CS-suiten, så undrar jag hur många fotografer som är beredda att lägga ut de extra-pengarna.

Ars gillade inte Bridge så värst dock.

http://arstechnica.com/reviews/apps/cs2.ars/10

Kan finnas en öppning för Apple. 500 USD är väl inga pengar för yrkesfotografer?

Man skulle väl kunna tänka sig en Aperture Express för prosumers framöver, dock kan de ju ta bort stöd för raw eftersom även många konsumentkameror fixar det nuförtiden.

//mattan

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det verkar vara ett bra program, men jag undrar vilken spridning det egentligen får.

Med tanke på att Adobe Bridge, med dess inbyggda camera raw gör i princip alla de saker som Aperture gör, har fullt multiprocessorstöd, multi-threading, läser fler filformat, batch-hantering, integration med Photoshop, och dessutom självklart ingår med köp av varje Adobe-program i CS-suiten, så undrar jag hur många fotografer som är beredda att lägga ut de extra-pengarna.

Svaret är enkelt: Titta på C1 Pro. Av många ansett som den bästa rå-konverteraren på marknaden idag och används av yrkesfotografer världen över. Och den ingår INTE i CS-paketet.

Så ja, det finns definitivt utrymme för innovativa bildprogram. Hade jag bara haft en dator hemma som orkade med Aperture hade jag köpt det direkt. Trots att jag inte är yrkesfotograf.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-10-20 19:02

Bridge är väldigt bra, men ..... av det som jag sett av Aperature så känner jag mig skitsugen att skaffa. Finns en del godis, men framförallt verkar det vara mycket mer lättjobbat.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Bridge är väldigt bra, men ..... av det som jag sett av Aperature så känner jag mig skitsugen att skaffa. Finns en del godis, men framförallt verkar det vara mycket mer lättjobbat.

Alla demos ser lättjobbade ut, trust me, jag har viss erfarenhet av det där med demos

Därmed inte sagt att det inte är det, men man ska nog förmodligen ha suttig ett bra tag med det innan man vet dess styrkor och svagheter.

Nej priset i sig är knappast avskräckande, men priset ställt i relation till det mervärde det ger till det verktyg de redan har tror jag är en faktor. Ska bli intressant att se hur det tas emot iaf.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-10-20 19:42

Huvudkonkurrenten är väl kanske inte Bridge utan mer Phase One mfl.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-20 21:10

Jag tycker inte om bridge, segt o så.

Men 5000 för detta program tycker inte jag är mycket och jag är student...Som vanligt handlar det om prioriteringar. Prioriterar man en trevlig arbetsmiljö(som jag hoppas detta program ger) så är det ju självklart värt pengarna. Men om man prioriterar att kanske röka eller vad man nu har för jobbiga vanor som kostar pengar så spenderar man pengar på det istället. Om Aperture visar sig vara ett trevligt program kommer jag köpa det iaf. Jag kan ifs få det för halva priset som student men jag måste fortfarande spara för att köpa det. Precis som med annat, vill man ha något får man spara ihop till det om man inte kan kasta pengar runt sig. Precis som när man köper sig en mac

En express version tror jag inte på, vad skulle de ta bort för funktioner? retouchingen? raw?.

Det är inte ett studenprogram utan ett program för proffs (i betydelsen yrkesverksamma) som student har du inte de produktivitets- och kvalitetskrav som en yrkesverksam har.

  • Medlem
  • 2005-10-20 22:37

...studentpris borde väl vara på g? (de andra - både de billigare och de dyrare - proffsprogrammen är det ju 50% på?) Sjukt bra tillfälle att skaffa sig rediga grejer!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-20 22:55

Ma: Det finns redan ett studentpris på det. Education store tar ca 3000 och studentkortet/mecenat-store tar ca 2400

Richard: Jag är fullt medveten om att det är gjort för proffs och inte ett "studentprogram". Men vad är det som säger att jag inte ställer krav på min produktivitet och kvaliteten på det jag gör? Bara för att jag studerar? För att jag inte är gammal nog? Visst jag kommer inte jobba proffisionellt med foto i framtiden, det kommer vara en hobby för mig. Men allt som underlättar produktiviteten i det jag gör välkommnar jag. Och självklart vill jag ha bra kvalitet på det jag gör. Så Aperture verkar vara ett bra program för mig, inte för att jag är student utan för att jag letar efter ett program som är bra för mig.
Jag kommer jobba med postproduktion alternativt filmklippning i framtiden och där använder jag apples pro program för att jag tycker om dom, för att dom passar mitt sätt att arbeta på och ger i slutändan ett bra resultat. Vad är det som säger att jag inte skulle vilja använda ett bra program till något som jag pysslar med på fritiden? Varför ska jag nöja mig med sämre program om jag ställer krav på mig själv och programmen jag använder?
Jag tycker ditt inlägg säger att du står över andra och detta programmet ska minsann inga jobbiga studenter få använda, förlåt om du tar illa upp, men det är så det verkar när du säger det du säger.
Som sagt jag ber om ursäkt om jag låter lite sur men ditt inlägg var inte direkt trevligt betonat och du antar dessutom saker i det.

  • Medlem
  • 2005-10-20 23:45
Ursprungligen av nr3:

Ma: Det finns redan ett studentpris på det.

Där ser man! (2.397,50 kr med mecenat/csn! Det var inte fixat när jag kollade i morse)

Ursprungligen av nr3:

Richard: Jag är fullt medveten om att det är gjort för proffs och inte ett "studentprogram". Men vad är det som säger att jag inte ställer krav på min produktivitet och kvaliteten på det jag gör?

Ingenting, och vem är det som sagt det? Vad jag pratar om är att Apple har ett "Pro"-segment som vänder sig till yrkesverksamma och att prissättningen blir därefter. Jag menade att gruppen studenter normalt sett inte har samma krav och vilja att betala, även om det säkert finns enskilda studenter som gör det.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 23:57

Jag är ruskigt intresserad av Aperture, nu har jag än så länge bara tittat på de filmer som ligger under Aperture-presentationen på Apple's hemsida, men vad sugen man blev!

Synd att man inte har ett system ens i närheten att kunna köra det dock. (pb 12" 1.5 GHz räckte inte riktigt enda fram, inte ens för minimikraven)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 00:08
Ursprungligen av turbonallen:

Jag är ruskigt intresserad av Aperture, nu har jag än så länge bara tittat på de filmer som ligger under Aperture-presentationen på Apple's hemsida, men vad sugen man blev!

Synd att man inte har ett system ens i närheten att kunna köra det dock. (pb 12" 1.5 GHz räckte inte riktigt enda fram, inte ens för minimikraven)

Jo, det verkar funka!

"Minimum system requirements

Power Mac G5 with 1.8GHz or faster PowerPC G5; 17- or 20-inch iMac G5 with 1.8GHz or faster PowerPC G5; or 15- or 17-inch PowerBook G4 with 1.25GHz or faster PowerPC G4 processor
1GB of RAM
One of the following graphics cards: ATI Radeon X800 XT Mac Edition; ATI Radeon X850 XT; ATI Radeon 9800 XT or 9800 Pro; ATI Radeon 9700 Pro; ATI Radeon 9600 XT, 9600 Pro, or 9650; ATI Mobility Radeon 9700 or 9600; NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL or 6800 GT DDL; NVIDIA GeForce 7800 GT; NVIDIA Quadro FX 4500
5GB of disk space for application, templates and tutorial
DVD drive for installation
Recommended system

Dual 2GHz Power Mac G5 or faster
2GB of RAM
One of the following graphics cards: ATI Radeon X800 XT Mac Edition; ATI Radeon 9800 XT or 9800 Pro; NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL or 6800 GT DDL; NVIDIA GeForce 7800 GT; NVIDIA Quadro FX 4500
5GB of disk space for application, templates, and tutorial
DVD drive for installation"

Ursprungligen av turbonallen:

Synd att man inte har ett system ens i närheten att kunna köra det dock. (pb 12" 1.5 GHz räckte inte riktigt enda fram, inte ens för minimikraven)

Citat:

Minimum System Requirements
One of the following Macintosh computers:
Power Mac G5 with a 1.8 gigahertz (GHz) or faster PowerPC G5 processor
17- or 20-inch iMac G5 with a 1.8 GHz or faster PowerPC G5 processor
15- or 17-inch PowerBook G4 with a 1.25 GHz or faster PowerPC G4 processor

Det är nog en definitionsfråga om din dator räcker till. (Så vida Apple inte har gjort något som hindrar programmet från att installeras på andra än de specificerade maskinerna.) Sedan krävdes ju minst Radeon 9600 och 1 GB RAM. Jag tycker Apple har satt sina specifikationer rätt lustigt. Varför skulle inte en PowerMac G4 klara av programmet, när en PB med 1,25 GHz gör det? Det måste ju handla mer om hur de vill att man ska uppleva Aperture på en stationär dator, än om vilken maskin som verkligen orkar med det?

God idé detta med studentpris - jag tänkte inte på att även jag kan köpa det med rabatt. Jag känner mig ändå lite tveksam till att lägga ut de pengarna innan jag har fått tillfälle att känna på programmet. Men Apple brukar väl sällan släppa demo-versioner? Jag hoppas kunna testa det på något sätt när det kommer, i alla fall.

Richard - varför skulle man inte kunna ställa höga krav även om man inte är yrkesverksam? Aperture må vara riktat till proffsen, men du uttrycker dig väl lite väl kategoriskt?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-21 09:16
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men Apple brukar väl sällan släppa demo-versioner? Jag hoppas kunna testa det på något sätt när det kommer, i alla fall.

Jag vet iallafall att man kan köra en testversion av Motion. Det finns en begränsad demo som fungerar i 30 dagar. Kanske blir det något sådant även till Aperture?!

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Richard - varför skulle man inte kunna ställa höga krav även om man inte är yrkesverksam? Aperture må vara riktat till proffsen, men du uttrycker dig väl lite väl kategoriskt?

Proffs = Yrkesverksamma
Amatörer = Ej yrkesverksamma

Finns det NÅGON som på allvar vill hävda att amatörer och yrkesverksamma arbetar under samma villkor, i vilken bransch som helst? Visst finns det något enstaka undantag, men som grupp betrakat så ställer självklart yrkesverksamma högre krav.

Men vaddå, var och en köper väl vad de vill, vad jag pratar om är att prissättningen är baserad på gruppen yrkesverksamma, som i regel är beredda att betala ett högre pris.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 00:29

Jag har 1.25 GB RAM, så där klarar jag ju minimispecsen, men grafikkortet i 12" Powerbook är ju bara ett FX 5200, vilket inte står med bland grafikkortslistan (det klarar ju dock av Core Image)

Eftersom Apple medvetet skrivit 15" & 17" powerbook istället för bara powerbook har jag en känsla av att ifall programmet startar på min maskin, kommer prestandan vara usel. Jag hoppas att jag har fel dock.

Det verkar ju också vara ett program som gör sig bäst på riktigt stora skärmar. Den överblick man kan skapa sig med stor skärmyta verkar vara en av de stora poängerna med Aperture.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 09:46

Jag MÅSTE köpa ny dator nu! (om jag inte kör på min lilla 17" men det verkar inte så sexigt)

Som yrkesfotograf har jag jobbat med många (kanske de flesta?) råfilshanteringar. Nikons egna, Adobes, Phase Ones Capture One pro m.fl.

Idag tycker jag att Phase one vinner över de övriga med enormt bra renderingar, hastigheter, funktioner m.m. (även fast det kunde vara snabbare om jag fick bestämma). Men det saknas en vettigare färghantering, stöd för D2X autovitbalans (om inte det kommit nu i senaste versionen?) och lite mer. Men i det stora ett väldigt bra program.

Jag hoppas VERKLIGEN på Aperture! Av det lilla jag sett och med erfarenhet hur Apples Pro-mjukvaror brukar vara kommer jag nog omgående köpa det så fort jag har hårdvara som matchar. Tror inte det finns stöd för D2X autovitbalans ännu men det är nog bara en tidsfråga innan Nikon och Apple kommer överens om det.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 11:14

Jag har för mig att för att få tag i Phase One så måste man köpa deras digitalbakstycke (jag kan ha fel). Det var iaf så jag fick tag i det. Men då krävs en investering på c:a 300.000:- i fotoutrustning inkl bladaren.

Aperture verkar billigare!

Ursprungligen av dboy:

Jag har för mig att för att få tag i Phase One så måste man köpa deras digitalbakstycke (jag kan ha fel). Det var iaf så jag fick tag i det. Men då krävs en investering på c:a 300.000:- i fotoutrustning inkl bladaren.

Aperture verkar billigare!

Nejdå, Caputure One går att köpa för sig. Även om det ju naturligvis är enorm respect att ha en H1:a och ett PhaseOne-backstycke

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-21 11:48

Richard: Villkoren är absolut inte desamma men när det gäller kravet på kvalitet tror jag ribban kan ligga rätt så lika mellan amatörer och proffs. Även om proffs oftare har råd med bättre utrustning så vill ju amatörer ofta ha den utrustningen också för att de ställer krav på kvaliteten.

Själv tycker jag faktist inte Aperture är farligt dyrt, visst vore det kul om det var billigare, men mjukvara har ju en viss prissättning i dag och man kommer inte alltid överrens med den. Men trots detta har Aperture ett helt ok pris även för amatörfotografer.

Bevaka tråden