Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

överföra inställningar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-10-23 18:09

Hejsan. Är i akut behov av hjälp fort.
Har formaterat min ena dator(iMac G5) men kan inte hitta mina internet uppgifter(användarnamn ,lösen ord etc för internet kontot). Har uppgifterna här på den andra datorn(eMac om det spelar någon roll) Nu är min fråga. Kan man föra över inställningarna på något annatsätt än med firewire överförningen?Har ingen firewire sladd och det får man inte tag på i Falkenberg en söndag kl 18,07 Finns det filer man kan föra över imellan datorerna eller kan man göra det via "vanligt" nätverk?
Tacksam för snabba svar.

• Medlem
  • 2005-10-23 20:15

Om du slår på vanlig fildelning borde och sen ansluter med samma användarnamn och lösenord
så har jag för mig att du kommer åt hela tid hembibliotek och sen kan flytta preferences filerna
då behöver men sist jag kollade så är
Nätverksplatsinställningarna och internetanslutningsinställningarna
är sparade under.
Macintosh HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration/
kopierar du den till ditt hembibliotek borde du kunna kopiera över den sen till andra datorn.

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-10-24 12:01
Ursprungligen av ML:

Om du slår på vanlig fildelning borde och sen ansluter med samma användarnamn och lösenord
så har jag för mig att du kommer åt hela tid hembibliotek och sen kan flytta preferences filerna
då behöver men sist jag kollade så är
Nätverksplatsinställningarna och internetanslutningsinställningarna
är sparade under.
Macintosh HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration/
kopierar du den till ditt hembibliotek borde du kunna kopiera över den sen till andra datorn.

Tack som fan för hjälpen

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-10-24 18:35

Nu visas all mina gammla inställningar som de ska. men nu har jag dock stött på ett nytt problem.
Eftersom jag använder tele2 adsl så måste jag ansluta varjegång jag vill gå ut på internet. Men det verkar som att datorn på något sätt "alltid" är ansluten därför kan jag inte ansluta med mina inställningra.Jag kan inte anslta för att datorn redan är ansluten redan vid start av datorn. Då försöker inte datorn helle kontakta modemet. Någon som vet något om detta? Kan inte koppla ner vad det nu är som är anslutet för inget händer när jag trycker på koppla ifrån knappen. Mycket frustrerande

• Medlem
  • 2005-10-24 19:01

är det inte så att du bara får ha en dator ansluten, att modemet
kollar mot hårdvaran, sk MAC-adressen?

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-10-24 19:21
Ursprungligen av ML:

är det inte så att du bara får ha en dator ansluten, att modemet
kollar mot hårdvaran, sk MAC-adressen?

Så kan det mycket väl vara. Har dock bara en dator ansluten åt gånge då jag inte har någon router eller hub. problemet är ju det att datorn visar att den är ansluten till något igenom ethernet porten redan vid uppstart villket den inte ska. Man ska ju koppla upp den varje gång manuellt för att det ska funka på tele2 vis Saken är den att jag inte kan koppla ifrån vad det nu är som den tror att den är ansluten till. Hade jag bara kunna koppla ner "vad det nu är" så hade jag säkert kunna ansluta min tele2 anslutning.
Fick höra av någon att det kan vara så att modemet hänger sig till den såkallad mac adressen och att det kan hjälpa om man kan byta mac-adressen på den icke fungernade datorn till mac adressen som den fungerande använder? går det att byta adressen och hur isåfall?

• Medlem
  • 2005-10-24 19:47

Dator känner ju av att den har en ethernet koppling mot "något" dvs modem, hub, switch
så fort du har Ethernetkabeln inkopplad, prova att dra ut den kabeln så ser du
att den kommer tappa kopplingen. Låsningen mot MACadressen brukar släppa oftast
efter 30-min, men det kan vara så illa att det tar ett dygn, kolla med Tele-2 om detta
vad dom har för policy, eller köp dig en router/switch!

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-10-24 19:53
Ursprungligen av ML:

Dator känner ju av att den har en ethernet koppling mot "något" dvs modem, hub, switch
så fort du har Ethernetkabeln inkopplad, prova att dra ut den kabeln så ser du
att den kommer tappa kopplingen. Låsningen mot MACadressen brukar släppa oftast
efter 30-min, men det kan vara så illa att det tar ett dygn, kolla med Tele-2 om detta
vad dom har för policy, eller köp dig en router/switch!

Det är i PPPoE menyn brevid klockan som det står att datorn är ansluten till något. Den visar att den är det även om sladden är utdragen eller inte. Och detta går inte att koppla ner utan är konstant uppkopplat. det är igenom den menyn man ansluter när man ska ut på internet med tele2 då dom inte tillåter bryggad anslutning.

• Medlem
  • 2005-10-25 08:32

prova att skriv av inställningarna, och sen prova att lyft ur dom ur systemet, dvs
dom du nyss la in från gamla datorn, men prova först att kör typ "Cocktail" och rensa cachefiler+reparera rättigheterna.

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-10-25 18:09
Ursprungligen av ML:

prova att skriv av inställningarna, och sen prova att lyft ur dom ur systemet, dvs
dom du nyss la in från gamla datorn, men prova först att kör typ "Cocktail" och rensa cachefiler+reparera rättigheterna.

Nu har jag prövat allt. Ingenting verkar funka. Tele2 skyller på Apple och säger att dom inte kan hjälpa. Detta trotts att jag surat i över ett år med datorn (under jaguar) med exakt samma inställningar. PPoE menyn visar att datorn är ansluten men att PPoE är inaktivt och datorn ger inget flemeddelande när jag försker ansluta igenom internetinställningar. Inget händer och inget verkar funka. Älskar ju Tiger men vill kunna sufra på internet!!!
Tacksam för alla svar jag fått

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-25 18:19

Använder TELE2 PPPoE?
Jag har själv ingen aning, men i manualen för hur man ställer in macen verkar de inte aktivera det alls. http://www.static.tele2.se/editorial/SE-SE/docs/p/privat_adsl_manual.pdf

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-10-25 21:17
Ursprungligen av klas:

Använder TELE2 PPPoE?
Jag har själv ingen aning, men i manualen för hur man ställer in macen verkar de inte aktivera det alls. http://www.static.tele2.se/editorial/SE-SE/docs/p/privat_adsl_manual.pdf

På deras nyare modem så använder man inte PPoE men på zyxel modemet som jag använder så ska man göra det. hmmmm funkar fortfarande inte och tele2 vet inget. Dom sitter med skärm dumpar på osx och ska hjälpa en berättade ena support gubben

Jag lyckades. med en jävla massa hjälp ifrån er. och det är jag er evigt tacksam för. Tack som fan alla ni som hjälpt mig här på 99mac

Senast redigerat 2005-10-25 21:54
1
Bevaka tråden