Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture - bara för proffsen?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Kolla här:
http://www.barefeats.com/rad98pro.html

X800 är 3.5 ggr så snabbt som ett Radeon 9600 i iMaginator och 4.4 ggr så snabbti Halo. Men redan vid ett Radeon 9800 får man en ordentligt boost där. GeForce 6600 i den nya G5:orna tror jag påminner en del om Radeon 9800 i prestandan, vilket är nice för den "generella prestandan" hos alla nya macar.

Jag läste någonstans att X600-kortet (som sitter i de nya iMac:arna, rev.C) i princip är identiska i prestanda till 9600-kortet. Nu kan jag inte hitta den källan igen, men är det något som kan stämma?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag läste någonstans att X600-kortet (som sitter i de nya iMac:arna, rev.C) i princip är identiska i prestanda till 9600-kortet. Nu kan jag inte hitta den källan igen, men är det något som kan stämma?

Nä, det verkar inte stämma. Enligt Bare Feats är den nya imacen 108% snabbare än den gamla (som har 9600) i deras Core Imagetest.

Citat:

OLD IMAC OR NEW?
Even if you can get a deal on a closeout iMac G5/2.0, we recommend the new iMac because of its far superior graphics performance and other key improvements.

http://www.barefeats.com/im21.html

Ursprungligen av johan ekstrom:

Nä, det verkar inte stämma. Enligt Bare Feats är den nya imacen 108% snabbare än den gamla (som har 9600) i deras Core Imagetest.

http://www.barefeats.com/im21.html

Härligt. Då blir det en kopia av Aperture till nya iMac:en. Halva priset om man har mecenat-kort är smaskens för ett sånt program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 00:36

En annan sak:

Det finns en viss skillnad på "upplevd prestanda" och "mätbar prestanda". Ex. Motion mäts inte så mycket snabbare rent kliniskt med ett bättre grafikkort, men den upplevda, interaktiva prestandan är avsevärt mkt bättre - beroende på vad man använder i programm förståss. Detta kommer garanterat gälla Apeture också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 00:37

Sist men inte minst ska man kanske inte sätta sig här efter ett par glas vin… There's no end to the possibilies!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 07:45

Som alltid, grymt bra skrivet Erik.dv!

Instämmer med acke, mycket klargörande och intressant!

Framför allt uppskattar jag att mina investeringar har gjort två flugor på smällen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 00:26

Här är en hands-on på Aperture av
pdnonline.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 12:04

Nu har jag kommit tillbaka från Aperture-seminariumet... UNDERBART PROGG!!!!

Fan, nu blir det datorköp!

dboy, eller någon annan som var på seminariumet... kan ni berätta lite vad de sa? Eller var det inga nyheter jämfört med vad som står på hemsidan?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 16:28

inte så mycket nytt. De visade t.o.m. filmen som ligger på apples site. Men i allmänhet fick man se hur det fungerade i verkligheten, dock på senaste qvadran... Den VILL man ha... Skitsmidig hantering av bilder... Men det visste ni redan. Men visste ni att man kan klona bort damkorn på samtliga av sina bilder med några enkla knapptryck. Å givetvis ligger det som en funktion PÅ råfilen, råfilen förändras alltså inte. Ibland har man ju något/några prickar på alla sina bilder för att man inte bytt optik i totalt vakum. Å dessa ligger ju alltid på samma ställe. Taa-daaa! Borta!

Finns massor av godsaker i det. Min kompis Anders sitter nu och leker med sitt ex han fick för någon timme sedan! JA! Jag är avundsjuk!!!

Nu fick jag mitt ex av Aperture! Wheee!!

Ars Technica testar Aperture och är inte nöjda. Från slutsatserna: "At this stage Aperture is a big, expensive misfire and considering the hefty price tag, I can't think of a reason to recommend it. Reading this review, you may think I sound jaded, but I am genuinely angry for those who shelled out US$500 for a program that promised professional results and failed to deliver. Thanks for coming out Aperture, now get off the stage".

Senast redigerat 2005-12-05 11:23

En mycket bra genomgång av Aperture. Det enda som egentligen skrämde mig var att kvalitén inte var lika bra som i andra RAW-konterterare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-21 22:55

Nu har Aperture 1.0.1 släppts.

Aperture 1.0.1 Update addresses a number of issues related to reliability and performance. It also delivers improved image export quality and metadata handling.

Among the key areas addressed are:

- White balance adjustment accuracy and performance
- Image export quality
- Book and print ordering reliability
- Auto-stacking performance
- Custom paper size handling

Finns i Programuppdatering och
http://www.apple.com/support/downloads/aperture101update.html

Senast redigerat 2005-12-21 23:16
Bevaka tråden